نحوه جبران خسارت توسط پست اعلام شد/ با این روش از پست غرامت بگیرید

کاوه دولتی درباره بیمه کالاهای پستی اظهار کرد: ما در پست عنوان بیمه را نه تنها در پست ایران بلکه در پست دنیا بیمه را صرفا به موضوع بیمه ابلاغ نمی‌کنیم و با کاری که ما انجام می‌دهیم متفاوت است.  

وی افزود: بیمه یک کار تخصصی است که توسط بیمه‌گذارها و شرکت‌های بیمه انجام می‌شود اما ما حق تعهد جبران خسارت را بر اساس شرح خدمات و SLA که با مشتریان داریم، پرداخت می‌کنیم، بنابراین به آن تعهد جبران خسارت می‌گوییم که آن هم معنای خاص خود را دارد.  

مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با بیان اینکه تعهد جبران خسارت در چه موقعیت‌هایی اتفاق می‌افتد، تشریح کرد: این تعهد در جایی به کار می‌رود که به مرسوله خسارتی وارد، مفقود کسر شود یا با تأخیر به دست گیرنده برسد. تأخیر هم براساس سرویسی که ما به مشتری ارائه می‌دهد متفاوت است. به طور مثال سرویس مرسولات ویژه ما به این صورت است روزی که مرسوله تحویل پست داده می‌شود یک روز بعد باید توزیع شود و به دست گیرنده برسد. سرویس مرسولات پیشتاز هم به این صورت است از روزی که تحویل پست می‌شود ظرف مدت سه روز تحویل مرسوله به گیرنده انجام می‌شود.   

دولتی ادامه داد: سرویس‌های سفارشی ما کمی SLA  آن پیچیده‌تر از این است که در کلام به آن اشاره کرد. زیرا براساس زمان و مکان توزیع تفاوت دارد یعنی از روزی که مرسوله تحویل پست می‌شود تا روزی که توزیع می‌شود هفت روز زمان می‌برد.

به گفته او جبران خسارتی که پیش‌تر به آن اشاره شد در دو نوع انجام می‌شود؛ اگر فرستنده کالا مرسوله‌ای به ارزش کمتر از دو میلیون تومان به پست تحویل می‌دهد در این صورت گیرنده می‌تواند در شرایطی که به مرسوله او آسیبی وارد شده باشد تا سقف دو میلیون تومان غرامت دریافت کند. اما اگر مرسوله‌ای که تحویل پست می‌شود مانند موبایل ارزشی بیش از دو میلیون تومان داشته باشد گیرنده یا فرستنده ارزش کالای خود را اظهار می‌کند دو دهم درصد از ارزش کالا را به عنوان جبران خسارت دریافت می‌شود و  بعد زمانی که اتفاقی رخ دهد به اندازه جبران خسارتی که مطرح شد پرداخت خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: مسیرهای متفاوتی برای مشتری جهت اعلام این موضوع در نظر گرفته شده است. یک راه این است که مشتری متضرر به نزدیک‌ترین دفتر پستی مراجعه و مستنداتی را ارائه کند و شرکت پست هم از زمان اعلام به مدت یک هفته بررسی و پس از این مدت مبلغ به شهروند عزیز  پرداخت می‌کند. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق پرتال شرکت ملی پست و اپلیکیشن‌هایی امکان پیگیری وجود دارد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.