پورسیدآقایی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره ضرورت افشای اسامی دستگاه‌های سهمیه‌بگیر و تعداد سهمیه تعلق گرفته به آنها همچون خبرنگاران برای برقراری شفافیت بیشتر گفت: برابر آیین‌نامه‌ای که در مورد اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران تدوین و ابلاغ شده، به منظور جلوگیری از سوء استفاده از عنوان این حرفه برای برخورداری از تخفیفات ویژه در هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک، این اسامی قرار است اعلام عمومی شود. اما در مورد اعلام اسامی دستگاه‌ها و نهادهای سهمیه‌ بگیر، تکلیفی بر عهده معاونت ترافیک قرار نگرفته و این امر منوط به دریافت مجوز مربوطه از سوی شورای شهر یا دیگر نهادهای مرتبط است.

با توضیحات معاون شهردار تهران درخصوص مجوزهای سیار، مشخص شد طرح ترافیک شناور امسال هم در تهران میان برخی از دستگاه‌ها و نهادها توزیع شده است. پورسیدآقایی در این خصوص توضیح داد: اصل عدالت در پرداخت میان همه افراد به جز چند گروه خاص همچون جانبازان، معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران رعایت شده و تمام شخصیت‌ها و مقامات، سهمیه‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و دارندگان مجوز سیار ارقام مشابهی را بابت مجوز طرح ترافیک پرداخت می‌کنند و بهای ورود آنها به محدوده طرح ترافیک به شکل یکسان محاسبه می‌شود. اما برخی از نهادهای امنیتی به دلیل شرایط خاص ممکن است هر روز با یک پلاک مشخص وارد محدوده نشوند و به همین خاطر مجوز سیار برای آنها پیش‌بینی شد.

در این نشست خبری همچنین یک سوءتفاهم رایج برای مردم مطرح و درباره آن شفاف‌سازی شد. معاون شهردار تهران با یادآوری لغو طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه از زمان اجرای نسخه جدید این طرح در نیمه اردیبهشت‌ماه، تاکید کرد: برابر آنچه که به تصویب رسیده و قرار است اجرا شود، طرح زوج و فرد فعلا به قوه خود باقی است. بر این اساس همان رویه سال گذشته در سال جاری نیز برقرار است، به این معنا که افراد با پلاک زوج در صورتی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک در روز فرد را داشته باشند، باید نسبت به دریافت مجوز مربوطه و پرداخت تعرفه آن اقدام کنند.

به‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حمل و نقل عمومی ظرفیت پذیرش مسافر بیشتر به ویژه در ساعات پیک را ندارد، پورسیدآقایی معتقد است این موضوع صحت ندارد. وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در حال حاضر روزانه بیش از ۵ میلیون سفر را پوشش می‌دهد و همین حالا تقریبا ۲ میلیون نفر از ظرفیت موجود استفاده می‌کنند، گفت: هدف ما از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی سهمیه‌ها و افزایش هزینه ورود به محدوده طرح برای این گروه، سبک‌سازی معابر محدوده مرکزی شهر و در عین حال کاهش آلودگی هوا است. ناوگان حمل و نقل عمومی هم ظرفیت لازم را برای پذیرش مسافر جدید دارد، به ویژه با توجه به اینکه سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک، دو و چهار به ۴ دقیقه کاهش یافته و امسال نیز برنامه کاهش بیشتر سرفاصله‌ها در دستور کار قرار دارد. اگر نیمی از جمعیت ۱۰۳ هزار نفری که در سقف طرح ترافیک جدید، مجوز ورود با خودروی شخصی به این محدوده را دریافت می‌کنند، به حمل و نقل عمومی روی بیاورند، حتما ظرفیت کافی برای پاسخگویی به نیاز آنها وجود دارد.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش ۵۵۰ دستگاه اتوبوس از محل اجرای طرح ترافیک جدید که پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از محل آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان باشد، خبر داد و افزود: دولت نیز وعده داده ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری تهران قرار دهد و به این ترتیب، امسال ۱۵۵۰ دستگاه اتوبوس، در صورت پایبندی دولت به این وعده، به ناوگان تهران افزوده خواهد شد. با این حال پورسیدآقایی از برنامه افزایش واگن مترو در سال جاری که یکی از چالش‌های جدی حمل و نقل عمومی است، چیزی نگفت.

در این جلسه همچنین درباره فرار از طرح ترافیک جدید نیز سوالاتی مطرح شد. برخی تصور می‌کنند با توجه به جریمه ۲۰ هزار تومانی ورود به محدوده طرح ترافیک، ورود بدون مجوز برای خودروها به صرفه‌تر از پرداخت تعرفه پیش‌بینی شده که حداکثر ۳۶ هزار تومان است، خواهد بود. این در حالی است که بنا بر توضیحات معاون شهردار، امسال هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک در صورتی که حساب شهروندان شارژ نشده باشد، به‌عنوان بدهی در حساب عوارض خودرو آنها منظور خواهد شد، ضمن اینکه برابر مصوبات موجود آنها ۲۰ درصد بیش از تعرفه مقرر نیز باید پرداخت کنند و این رقم در حساب آنها باقی خواهد ماند. وی خاطرنشان کرد: جریمه پلیس رقمی افزون بر تعرفه‌ای است که در حساب شهروندان منظور می‌‌شود.

پورسیدآقایی از دو نوع شارژ متفاوت برای متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: در نوع اول که ویژه سهمیه‌بگیران است، باید یک میلیون تومان شارژ قبل از اولین نوبت ورود به محدوده طرح ترافیک در حساب شهروندی افراد وجود داشته باشد. در این میان گروه‌های ویژه شامل جانبازان، معلولان، بیماران خاص و خبرنگاران از این شارژ معاف هستند. در نوع دوم نیز شهروندان عادی که تقاضای ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند، باید حساب شهروندی خود را از قبل به ازای هر روز رزرو در سامانه «تهران من» ۳۶ هزار تومان شارژ کنند.