در همین راستا عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی از برنامه‌های وزارت کشور برای زلزله‌های ۶ ریشتری و بالاتر از آن خبر داد و در برنامه‌ای دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از مشخص شدن ماموریت سپاه، ارتش و هر یک از نهادها و وزارتخانه‌ها برای زلزله بزرگ تهران سخن گفت. او همچنین اعلام کرد به‌دنبال نصب سیستم صوتی اعلام زلزله در تهران هستیم که ۱۵ ثانیه قبل از حادثه، مردم را آگاه می‌کند.

صدور شناسنامه ایمنی

در همین راستا وزیر کشور شنبه شب در برنامه نگاه یک، به پرسش‌هایی در مورد امکانات کشور برای مدیریت بحران پس از زلزله احتمالی پایتخت پاسخ داد. او با بیان اینکه برای زلزله‌های ۶ ریشتر در تهران یک برنامه داریم و برای زلزله‌های ۶ ریشتر به بالا هم برنامه‌ریزی‌های خاصی در نظر گرفتیم، تاکید کرد: امروز در نامه‌ای به وزارت مسکن درخواست کردیم که برای منازل ایران و مساکن حادثه دیده شناسنامه ایمنی صادر شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی‌فضلی اظهار کرد: در چند سال گذشته که بحث زلزله تهران مطرح بود، بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ سوله در نقاط مختلف تهران ساخته شد همچنین ۲۰ استان هم به‌عنوان مسوول شرایط خاص استان تهران تعیین شدند.

تعیین ۲۰ استان برای کمک‌رسانی به تهران

وزیر کشور ادامه داد: براساس این طرح مقرر شد اگر اتفاقی در تهران رخ دهد ۲۰ استان باید در شرایط خاص و در ۲۰ نقطه استان تهران امداد‌رسانی کنند اکنون هم ۱۵ هزار هکتار زمین در نزدیک مقبره امام راحل در نظر گرفتیم تا برای این ۲۰ استان انبار تهیه کنیم تا اگر اتفاقی رخ داد در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم بحران پیش آمده را مدیریت کنیم. همچنین به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه ظرف پنج سال آینده ۵۰ درصد روستاها دارای چادر و امکانات در انبارهای خود برای مدیریت بحران در هر نقطه از کشور می‌شوند، گفت: اگر در هر نقطه‌ای اتفاق ناگواری بیفتد این روستاها می‌توانند به تمام نقاط کشور کمک کنند.

واگذاری مسوولیت به استانداری‌ها

رحمانی‌فضلی در ادامه با بیان اینکه مدیریت بحران در شهر تهران در حال حاضر به عهده شهرداری است، گفت: به دلیل اینکه شهرستان‌های استان تهران نیز ممکن است همزمان با شهر تهران دچار بحران شوند،  در اصلاح قانون این مساله را بیان کرده‌ایم که مسوولیت مدیریت بحران کل استان تهران به استانداری سپرده شود.

انتقاد از صدا وسیما

او با اشاره به زلزله ۵ ریشتری اخیر در تهران، ضمن تشکر از صداوسیما گفت: انتقادهایی از این نظر به صداوسیما دارم چراکه هنگام بحران، تامین امنیت اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. نشان دادن شلوغی خیابان‌ها و صف در پمپ‌بنزین‌ها می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد. ما باید در این مواقع به مردم آرامش دهیم. همچنین آموزش مردم در مدیریت بحران نیز از وظایف صداوسیماست و باید در مواقع بحران، استرس را کاهش دهد.

دلیل قفل شدن خیابان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قفل شدن مسیر‌ها و خیابان‌ها در جریان زلزله می‌تواند منشا اختلاف و درگیری داخل شهر باشد، زیرا مردم عجله دارند و می‌خواهند از شهر خارج شوند؛ بنابراین همین موضوع منجر به تصادف و درگیری میان مردم خواهد شد همچنین ورود مردم به پمپ بنزین و تامین سوخت مورد نیاز آنها باعث به‌وجود آمدن تنش دیگری خواهد شد. وزیر کشور گفت: زمانی بر اثر وقوع زلزله مردم منازل خود را ترک می‌کنند و احتمال سرقت از منازل وجود دارد که این گونه مسائل باید توسط مسوولان مدیریت شود. آموزش مردم در حوزه مدیریت بحران برعهده صدا و سیماست و کسی جز این سازمان نمی‌تواند به مردم آموزش دهد.

ساخت مرکز ملی بحران درکشور

وزیر کشور در ادامه برنامه نگاه یک، با اشاره به وجود گسل‌های فراوان درکشور گفت: متاسفانه در کشورمان مرکز ملی بحران برای تسلط مستقیم بر همه نقاط آسیب‌پذیر بحران وجود ندارد در حالی که در برخی کشورها از قبیل روسیه مرکز مدیریت بحرانی وجود دارد که از طریق سنسورها، دوربین‌ها و همه امکانات هشدار‌دهنده تمامی مراکز حادثه‌خیز را تحت نظارت قرار می‌دهد. به گزارش «ایرنا» وزیر کشور اضافه کرد: مرکز ملی بحران کشور که بتواند تسلط مستقیم و جامع بر مناطق بحران خیز داشته باشد در حال ساخت است. وی گفت: این مرکز با استفاده از تجربه و مشاوره کشورهایی مانند روسیه، آذربایجان و چین و مطالعات کارشناسان کشورمان ساخته می‌شود. وزیر کشور در پاسخ به اینکه گفته شده ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران است، گفت: واقعیت‌ها با آنچه در فضای رسانه‌ای تعریف می‌شوند بسیار متفاوت است. بسیاری از مخاطبان ما شرایط زلزله را تجربه نکرده‌اند پس قضاوت آنان با کسانی که در این شرایط قرار گرفته‌اند، متفاوت است.

اولین نگرانی‌ها پس از زلزله

وزیر کشور درباره حواشی زلزله تهران نیز گفت: کارشناسان زمین‌شناسی در مصاحبه‌هایشان مصلحت و سیاست اجتماعی کشور را در نظر نمی‌گرفتند و بی‌پرده صحبت می‌کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او همچنین گفت: اولین نگرانی‌هایی که پس از وقوع یک زمین‌لرزه پدیدار می‌شود ترکیدن لوله‌های گاز و شعله‌ور شدن آنها و برق گرفتگی است که در زلزله‌های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران دغدغه خاطر ما شده بود. او ادامه داد: با کنترل و مدیریت موارد فوق در زمین‌لرزه‌های اخیر توانستیم دامنه حادثه را کنترل و مهار کنیم.

نصب شیرهای قطع خودکار گاز

از سوی دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز که شنبه شب در شبکه افق حضور یافته بود، گفت: تمهیداتی برای تهران اندیشیده شده، ولی آمادگی مواجهه با زلزله بزرگ در پایتخت را نداریم. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: دستورالعمل پایدارسازی به ادارات دولتی و بیمارستان‌ها از حدود ۱۰ سال پیش ارائه شده و بسیاری از آنها این کار را انجام داده‌اند.  رئیس شورای شهر در ادامه سخنانش به اقداماتی که پس از وقوع زلزله در تهران صورت می‌گیرد، پرداخت و گفت: وزارت نفت می‌گوید سازه‌هایی برای عدم‌آسیب به دو مخزن بزرگ سوخت در تهران احداث کرده و شیرهای قطع خودکار گاز هم نصب شده است. او با بیان اینکه با زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، سیستم آبرسانی شهر آسیب می‌بیند و می‌تواند حالت سیل گونه به خود بگیرد، افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است سیستم آبرسانی تهران برای زلزله آماده شود.

میزان تحمل متروی تهران

هاشمی همچنین روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه سی‌و دوم شورای شهر تهران با بیان اینکه متروی تهران تا زلزله هشت ریشتر را تحمل می‌کند، گفت: براساس نورم‌های ساخت‌و‌ساز و اظهارات پیمانکاران خطوط جدید هم قدرت تحمل زلزله هشت ریشتری را دارند؛ مترو با زلزله بالای هشت ریشتری دچار شکستگی می‌شود اما ریزشی ندارد، اما دقت داشته باشید که برای قابل استفاده کردن فضای داخل مترو، باید فضای آن تجهیز شود.