مدیرعامل آبادراهان پارس با اعلام این مطلب در گفت و گو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: پروژه آزادراهی تبریز- مرند، قابلیت بهره‌برداری دارد و در زمره پروژه‌های جهش تولید است که در مصوبات سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری مقرر بود مورد توجه ویژه قرار گیرد. شرایط فصلی استان آذربایجان‌شرقی اجازه کار در نیمه دوم را کمتر می‌دهد، همچنین نرخ سود سرمایه‌گذاری ما در این پروژه مطابق قرارداد معادل سود سپرده بلندمدت بانکی به علاوه سه‌درصد است. سازمان مالیاتی نیز ادعای مالیات ۲۵‌درصدی از این سود دارد (سودی معادل چهارده‌درصد) در صورتی‌که مجموعه آبادراهان پارس با بهره‌ای معادل ۲۵ تا ۲۷‌درصد از بازار بانکی با مبالغ کم و بیش از سی‌درصد از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند. این چه نوع سرمایه‌گذاری است که بیش از دو برابر سود دریافتی که طی ۲۰ تا ۳۰ سال تامین می‌شود را باید ظرف ۲ تا ۵ سال هزینه کند. به چنین امری نام سرمایه‌گذاری اطلاق نمی‌شود.

قباد چوبدار، در ادامه گفت: مجموعه آبادراهان پارس برای حفظ اشتغال مجموعه در پروژه‌های آزادراهی مشارکت کرد اما به عنوان یک سرمایه‌گذار طبعا از این امر راضی نیستم. زیرا اگر در هر بازار دیگر سرمایه‌گذاری می‌کردیم حداقل ارزش سرمایه حفظ می‌شد اما اکنون این سرمایه یک دهم قدرت خرید زمان خود را پیدا کرده و انتظار داریم که مطابق دستورالعمل جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان‌های فاقد تعدیل سازمان برنامه و بودجه با اتخاذ تدابیری ارزش این سرمایه‌گذاری محفوظ بماند تا امکان تداوم این راه برای شرکت میسر شود.  وی افزود: باید با کمال تأسف به عنوان بخش خصوصی پیشرو در ساخت آزادراه‌ها اعلام کنم که از این سرمایه‌گذاری بعد از ده سال نادم هستم و باید انصراف گروه خود را از پیشنهادهای در دست مذاکره نظیر آزادراه‌های شیراز بوشهر، پردیس بومهن، چالوس رامسر، همدان ،کرمانشاه و مشارکت در بزرگراه جم به فیروزآباد و تکمیل کریدور شمال به جنوب اعلام کنم.

مشکلات سرمایه‌گذاران پروژه‌های احداث آزادراهی با تعامل حل شود

مدیرعامل آبادراهان پارس درباره پیشنهاد دولت برای ارائه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی بخش حمل‌ونقل گفت: طبعا در مرحله اول باید مشکلات سرمایه‌گذاران قبلی و فعلی پروژه‌های احداث آزادراهی را با تعامل حل کنند تا این اعتماد از دست رفته برگردد، نظیر حفظ ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده با منظور نمودن سود به‌صورت‌درصدی بالاتر از سود تسهیلات مالی، حل مشکلات مالیاتی، اتخاذ یک روش مشخص برای ابلاغ نرخ‌های عبور سالانه آزادراه‌ها مطابق قرارداد و پوشش ریسک سرمایه‌گذاری انجام شده از طریق اجرای تبصره ۵ و مانند آن. بدیهی است در این‌صورت مجموعه ما و سایر شرکت‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صنعت خواهند شد. فراموش نکنیم که ما بیش از صد شرکت راهساز پایه یک داریم که پروژه‌های جدی در دست اجرا ندارند و در این کشور نیروی متخصص و جویای کار فراوان و همین‌طور سرمایه لازم در صورت احساس امنیت به میزان موردنیاز وجود دارد.

وی درباره مشکلات سرمایه‌گذاران آزادراهی گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاران آزادراهی نظیر ما دارای مشکلات متعددی هستند که شامل عدم‌پایبندی دولت به تعهدات خود، مشکل مالیاتی شرکت‌های سرمایه‌گذار، دخالت دولت در میزان و زمان ابلاغ نرخ سالانه عوارض عبور آزادراه‌ها، عدم‌حفظ ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده، عدم‌پرداخت تعهدات تبصره ۵ که تنها پوشش دهنده ریسک سرمایه‌گذاری آزادراه‌ها بوده و غیر‌منطقی بودن نرخ سود سرمایه‌گذاری قراردادهای مشارکت آزادراه‌هاست.  چوبدار درباره سابقه فعالیت این مجموعه گفت: مجموعه آبادراهان پارس علاوه بر سابقه پیمانکاری در پروژه‌های عمرانی، از نظر تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در چهار آزادراه تهران پردیس، کربلا، پل زال اندیمشک و تبریز مرند رکورددار است. سه آزادراه اول به مرحله بهره‌برداری و اخذ عوارض رسیده و آزادراه تبریز- مرند در مرحله احداث و از زمره پروژه‌های آزادراهی جهش تولید است.