پیش به سوی گازسوزها

هر چند کمبود کیت و کپسول و دیگر ملزومات تولید خودروی گازسوز، خودروسازان را برای واردات برخی از قطعات محصولات گازسوز دچار زحمت کرد با این حال دولت عزم توسعه خودروهای گازسوز را کرده بود. در هر صورت در دولت نهم پس از حذف یارانه بنزین مشتریان در ماه‌های اول الگوی مصرف خود را تغییر دادند و از تردد خودروها تا حدودی کاسته شد. اما پس از گذشت مدتی الگوی مصرفی که بسیاری از مشتریان در دستور کار قرارداده بودند، فراموش و تنها عده‌ای برای صرفه‌جویی در بنزین اقدام به خرید محصولات گازسوز کردند.در شرایط کنونی نیز با اصلاح قیمت بنزین و نبود خودروی کم‌مصرف، بار دیگر دولت از سرناچاری مشتریان را به خرید محصولات گازسوز سوق داده است، این در شرایطی است که در کمبود خودروهای پایه گاز این تشویق در راستای گازسوز کردن محصولات فعلی انجام می‌گیرد.

در دهه ۸۰ نیز موج گازسوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بسیاری از مشتریان را به سمت کارگاه‌های غیرمجاز یا به اصطلاح زیرزمینی سوق داد؛ کارگاه‌هایی که نتیجه فعالیت آنها انفجار خودروها در جایگاه‌های سوخت‌گیری یا در حال تردد بود.حالا اما چندی است که فراخوانی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها از سوی اتحادیه‌ای که البته از سوی اتاق اصناف (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) مجوز اخذ کرده و مورد تایید وزارت نفت نیز هست، در رسانه‌ها دیده می‌شود.این اتحادیه با نام اتحادیه «سوخت‌های جایگزین» از شهروندان خواسته برای قرار گرفتن در نوبت دوگانه‌سوز کردن خودروهایشان، در سایت این اتحادیه ثبت‌نام کنند. بنا به گفته رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، حجم تقاضا برای گازسوز کردن خودروها همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین افزایش یافته و تا مرز دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا در سامانه ثبت‌نام بالا رفته است.

وی این را هم گفته که قطعات و تجهیزات موردنیاز برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، کاملا بومی‌سازی شده و با توجه به افزایش تقاضا، هم‌اکنون کارخانه‌های مربوطه تولید خود را بالا برده و شبانه‌روزی و دو شیفته کار می‌کنند. به گفته محمودیان، قرار است وامی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز در اختیار متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودروها قرار بگیرد؛ وامی که ظاهرا لازمه پرداخت آن، ثبت نام در سایت اتحادیه سوخت‌های جایگزین است. با پرس‌وجو از مسوولان صنعتی و نفتی کشور دریافتیم که این سایت برای تشویق مشتریان به گازسوز کردن خودروهای بنزین‌سوز با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند. هر چند خودروسازان مخالف جدی گازسوز کردن خودروهای بنزین‌سوز به‌صورت کارگاهی هستند اما در مقابل ایده مسوولان صنعتی کشور فعلا سکوت کرده‌اند. در این زمینه برخی از کارشناسان فنی تاکید می‌کنند که در تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، استاندارد قطعات و تجهیزات و همچنین نحوه نصب آنها باید مورد توجه قرار گیرد چراکه قطعات گازسوزها باید تابع استاندارد اروپا باشند و این موضوع در کارخانه‌های خودروسازی کشور رعایت می‌شود؛ اما قطعاتی که در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، الزاما استاندارد لازم را ندارند. اما در شرایطی دولت بسیاری از مالکان خودرو را تشویق به گازسوز کردن خودروها می‌کند که در این بین سکوت سازمان ملی استاندارد نیز جای تعجب دارد چراکه مشخص نیست مخازن و قطعاتی که در کارگاه‌های تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استانداردهای ملی را رعایت می‌کنند یا خیر.

در این زمینه اما محمد تجلی‌بخش رئیس اداره انطباق قوای محرکه ایران‌خودرو در گفت‌وگویی عنوان کرده خودروهایی که در کارخانه به‌صورت پایه گازسوز تولید می‌شوند، به قطعات مقاوم در برابر گاز مجهز هستند، به این معنی که قطعات موردنظر در برابر خشکی آسیب‌رسان سوخت گاز، مقاومت مناسب‌تری نسبت به قطعات یک خودروی بنزین‌سوز نشان می‌دهند.

وی ادامه داده که در تبدیل‌های کارگاهی، خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شود، بنابراین قطعات آن از مقاومت لازم در برابر گاز برخوردار نیستند و خشکی این سوخت به آنها آسیبی زودهنگام می‌رساند و همچنین عمر موتور نیز کاهش می‌یابد. در هر صورت آنچه مشخص است تبدیل کارگاهی خودرو بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز خالی از خطر نیست، این در شرایطی است که دولت باید با نظارت و همچنین اطمینان از استاندارد قطعات گاز‌سوز مشتریان را به سمت گاز‌سوز کردن خودروها سوق دهد.