آخرین بازمانده هم رفت

در این بین با نقض برجام از سوی آمریکا، پژو سیتروئن جزو شرکت‌های پیشگام در اجرای دستورات ترامپ بود؛ به‌طوری‌که به‌رغم وعده‌های این شرکت برای ماندن در ایران و حتی عقد قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی، به سادگی از قصدش برای خروج از ایران رونمایی کرد. با این حال اما مدیرعامل رنو نیسان بر ماندن در زنجیره خودروسازی ایران تاکید و عنوان کرد فعالیت این شرکت را در ایران محدود خواهد کرد، اما حاضر به ترک کشورمان نیست. این شرکت فرانسوی در تحریم‌های اولیه هسته‌ای ایران نیز برخلاف هموطن خود کشورمان را ترک نکرد و به‌رغم مشکلاتی که در انتقال قطعات و همچنین نقل‌و‌انتقالات پولی داشت همچنان به فعالیت خود ادامه داد. با این حال تصور می‌شد که رنو باز هم در ایران ماندگار خواهد بود و کم و بیش بر تعهد خود طبق قرارداد پلتفرم مشترک باقی می‌ماند. اما خبر هفته جاری بلومبرگ مبنی‌بر خروج این شریک بی‌مدعای خودروسازی ایران، شوک زیادی در بازار خودرو به همراه داشت.

آن طور که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده، تیری بولور، مدیر اجرایی رنو فرانسه در جریان یک کنفرانس ویدئویی اعلام کرده این شرکت احتمالا به‌منظور تبعیت از تحریم‌های آمریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف خواهد کرد.در بخش دیگری از خبر بلومبرگ، به نقل از مدیر امور مالی رنو نیز گفته شده که فروش محصولات این شرکت به ایران، در نیمه دوم امسال (۲۰۱۸) تقریبا به صفر خواهد رسید. آن طور که کلوتیلد دلبوس عنوان کرده، در نیمه نخست امسال، میزان فروش محصولات رنو در ایران به‌دلیل سیاست بانک مرکزی این کشور ۱۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه به ۸ درصد از سهم کل بازار ایران رسیده است. وی همچنین این را هم گفته که رنو هنوز قرارداد جدید خود را با ایران اجرایی نکرده است.

با توجه به اظهارات مدیر مالی این شرکت، رنو قرارداد جدید خود را که قرار بود در آن به طور مستقل به تولید در ایران بپردازد عملی نکرد. آنچه مشخص است قرارداد این شرکت فرانسوی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شریک بخش خصوصی آنها با تولید محصولات رنو در شرکت بن‌رو گره خورد حال آنکه به‌دلیل مخالفت خودروسازان با حضور مستقل رنو، اجرای این قرارداد با موانع زیادی همراه شد. در نهایت اینکه حضور وزیر جدید و حتی تغییر مدیرعامل سایپا (صاحب اصلی سایت تولیدی بن‌رو ) نیز نتوانست گره قرارداد رنو را باز کند. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید می‌کنند که اگر موانع داخلی بر سر راه قرارداد رنو نبود، این شرکت می‌توانست چند صباحی بیشتر در بازار خودروی ایران حضور پیدا کند. اما خبر آخر اینکه رنویی‌ها به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر۹۰ و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد. در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران.