محله دربند از خیابانی به همین نام که شروع آن میدان قدس (تجریش) و پایان آن میدان موسوم به «سربند» با مجسمه معروف کوهنورد واقع در شروع مسیر کوهپیمایی است و البته معابر اطراف آن تشکیل می‌شود. انبوه ساخت‌وساز در محله دربند طی چند سال اخیر موجب شده این محله به‌عنوان یکی از کانون‌های عرضه مسکن قیمت بالا شناخته شود؛ اما دربند و امام‌زاده قاسم میزبان ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران به شکل توامان است و از این بابت دو ویژگی متضاد در بازار مسکن این محله وجود دارد. در محدوده موسوم به «وزیری» در این محله خانه‌هایی وجود دارد که به سبک زورآباد و فاقد هرگونه امکانات رفاهی ساخته شده است. همچنین بخشی از محله دربند موسوم به محدوده «آبک» به دلیل بافت فاقد پیوند با پایتخت و وجود کوچه‌های غیرقابل تردد با خودرو و پله‌دار، در زمره ارزان‌ترین نقاط تهران به شمار می‌آید. براساس گزارش آخرین معاملات صورت گرفته، آپارتمان ۵۷ مترمربعی ۱۰ ساله واقع در آبک، به قیمت مترمربعی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رفت که شاید قیمت آن با ارزان‌ترین نقاط تهران تقریبا برابر باشد!

در مقابل بخشی از گران‌ترین خانه‌های تهران نیز در دربند قرار دارد. قیمت آپارتمان نوساز در محدوده خیابان دربند و معابر اطراف تا میانه این محله، قدری بالاتر است. آپارتمان‌های لوکس خیابان‌های دربند و گلابدره و کوچه‌های اطراف مترمربعی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان براساس امکانات قیمت‌گذاری می‌شوند. این درحالی است که در خیابان‌های واقع در ارتفاعات بالاتر محله دربند با وجود بافت مسکونی نوساز و احیا شده، قیمت‌ها قدری مناسب‌تر است و بهای آپارتمان نوساز در این نقاط عموما بین ۵/ ۸ تا ۱۱ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است.

این اختلاف قیمت از دو عامل نشات می‌گیرد؛ نخست اینکه خرید مسکن در ارتفاعات بالاتر و نقاطی که به کوهپایه نزدیک‌تر است، ساکنان را در فصل زمستان با معضل عبور و مرور در زمان بارش برف روبه‌رو می‌کند؛ چراکه اغلب چند ساعت زمان می‌برد تا برف‌روبی به نحوی انجام شود که ساکنان بتوانند از خودرو برای تردد استفاده کنند. عامل دوم وجود ساختمان‌های قدیمی در بافت مسکونی نیمه‌شمالی محله دربند است. جنوب این محله به‌دلیل نزدیکی به تجریش به سرعت تغییر چهره داده اما در نیمه شمالی آن خانه‌های قدیمی و کوچه‌های باریک و پرشیب که تردد با خودرو در آن دشوار است، بیشتر دیده می‌شود. همچنین برخی از خیابان‌های اطراف دربند همچون بوکان، مژده و نخجوان در زمره گران‌ترین نقاط اطراف دربند دسته‌بندی می‌شوند؛ چراکه واجد دسترسی مطلوب به محله نیاوران است.