به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در سمینار شهر جدید، شهر هوشمند که با حضور هیاتی از کشور کره جنوبی به همین منظور برگزار شد و امروز نیز ادامه دارد، استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌ جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع چالش‌های موجود در حوزه شهری دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات، راهی منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم.

وی جمعیت شهرنشین را حدود ۷۴ درصد از کل جمعیت کشورمان اعلام و اظهار کرد: ایران طی حدود سه دهه اخیر شاهد یک دوره شهرنشینی بسیار شتابان بوده است؛ موضوعی که شهرنشینی در دهه پیش‌رو را با چالش‌های متعددی در حوزه‌های کیفیت زندگی، زیست‌پذیری و تاب‌آوری در برابر حوادث مواجه کرده است. وی استفاده از دانش و تجارب کشورهای با سابقه در حوزه توسعه شهری از جمله کره‌‌جنوبی را یکی از راه‌حل‌های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می‌شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات، مسیری منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب‌تری استفاده کنیم. طاهرخانی با تاکید براینکه هم‌اکنون نزدیک به سه دهه از اتخاذ سیاست ایجاد شهرهای جدید در ایران می‌گذرد گفت: این سیاست در کره‌جنوبی نیز همزمان با کشور ما در دهه ۹۰ به‌طور گسترده و با هدف مواجهه با توسعه شهری شتابان به ویژه در کلان‌شهرها آغاز شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه این سیاست در کشور ما همواره با چالش‌هایی چون ناهماهنگی سیاستی در توسعه شهری ایران، رشد شتابان جمعیت شهری، نظام تامین مالی ناپایدار در توسعه شهرهای جدید، تقدم توسعه مسکونی به زیرساخت‌های اساسی به ویژه در بحث حمل و نقل انبوه مواجه بوده است. این شرایط به گونه‌ای است که شهرهای جدید فعلی ما در کشور به هیچ وجه با اهداف اولیه خود در امر توسعه شهری منطبق نبوده و با آن فاصله طولانی دارند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: ما در این مقطع که با فقدان تجربه بهنگام، معتبر و گسترده در کشورهای غربی در حوزه توسعه شهری و ایجاد شهرهای هوشمند روبه‌رو بودیم فرصت را مغتنم شمردیم تا از تجارب کره جنوبی در این حوزه بهره ببریم چراکه این کشور دارای باسابقه‌ترین و گسترده‌ترین اطلاعات و تجارب در امر توسعه شهرهای جدید در دنیا بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌های زیادی را در این زمینه پیگیری می‌کند. وی با تاکید بر اینکه کره جنوبی پس از گذشت ۱۰ سال از شروع سیاست ایجاد شهرهای جدید اقدام به تغییر پارادایم و رویکرد خود در توسعه شهرهای جدید کرد، گفت: این کشور موفق شد بعد از ۱۰ سال رویکرد خود از موضع مسکونی را به سایر کارکردهای شهری تغییر داده و اقدامات ارزشمندی در این بخش انجام دهد.

طاهرخانی با بیان اینکه متاسفانه ایران هنوز موفق به انجام این تغییر رویکرد نشده و کماکان پس از گذشت سه دهه رویکرد صرفا مسکونی را در سیاست ایجاد شهرهای جدید مد نظر دارد، گفت: در بازدیدی که همراه همکارانم از شهرهای جدید کره‌ جنوبی داشتیم، شاهد بودیم که این کشور تجربه‌های بسیار ارزشمندی برای تبادل در مجموعه شهرهای جدید در اختیار دارد به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری این سمینار و کارگروه‌های آموزشی را در کشور فراهم کردیم تا از آنها نهایت بهره را ببریم. وی ارتقای زیست‌پذیری و کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای جدید و برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات ساخت نسل دوم شهرهای جدید را از فواید و کمک‌های این سمینار و کارگاه‌های برگزار شده در این حوزه دانست و گفت: قطعا بهره‌مندی از این تجربه می‌تواند در مسیر پیش‌روی شهرهای جدید بسیار مؤثر و مفید باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث انتقال پایتخت اداری کشور، تاکید کرد: خوشبختانه کره جنوبی در این زمینه نیز دارای سابقه طولانی و تجربه کافی بوده و پروژه انجام آن همچنان در این کشور در حال انجام و تکمیل است. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای برای ساماندهی و انتقال مرکز سیاسی و اداری در کشور داشته و کارگروه‌هایی از مجموعه سازمان‌های ذی‌ربط برای اتخاذ تصمیمات لازم آن تشکیل شده است که انتظار می‌رود این همایش باعث اتخاذ تصمیمات صحیح‌تری در این حوزه شود.