مراقبت از خودرو در فصل زمستان

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که به هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود به‌طوری‌که در دمای صفر درجه، باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد، بنابراین اگر خودرو شما ۲۴ ساعت را در هوای سرد باقی ماند، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید و در هوای سردتر از مرگ آن جلوگیری کنید. اما اگر قصد مسافرت و یا حتی تردد در مسیرهای شهری را دارید از مایعات درون موتور مطمئن شوید و چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو، از قبیل روغن، ضدیخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن جعبه‌دنده را بررسی کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید. در عین حال پیش از حرکت اجازه دهید، خودرو ۱۰ دقیقه در حال درجا کار کند تا گردش کامل این مایعات در همه قسمت‌ها ممکن شود.

فراموش نکنید که مایع شیشه‌شوی هم باید به اندازه و کاملا آماده باشد، به‌خصوص به هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح آنها نشسته یا روی آنها نمک و ماسه ریخته‌اند. از شیشه شوی گفتیم، این نکته را نیز متذکر می‌شویم که یکی از مسائل مهم پیش‌روی رانندگان در این فصل و در آغاز حرکت، یخ‌زدگی شیشه‌ خودرو و کم شدن میزان دید برای رانندگی است. برای جلوگیری از کاهش سطح دید به‌دلیل کثیفی و یخ‌زدگی سطح شیشه جلو توصیه می‌شود قبل از شروع حرکت شیشه‌ جلو و طرفین چپ و راست به‌خوبی از آثار بارندگی و گل و لای تمیز شوند. بازدید تیغه‌های برف‌پاک‌کن نیز نباید فراموش شود، زیرا خرابی این تیغه‌های لاستیکی علاوه‌بر اینکه فرآیند تمیزکاری شیشه را مختل می‌کنند؛ سبب ایجاد خط و خش روی شیشه شده و به مرور باعث کدر شدن آن می‌شود که در این حالت راهی جز تعویض آن نخواهید داشت.مورد دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد استفاده از شیشه‌شوی‌های استاندارد است.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در دیگر فصول سال از آب برای پر کردن محفظه شیشه‌شوی استفاده می‌کنید، حتما در زمستان از شیشه‌شوی‌های حاوی مواد شوینده و ضدیخ استفاده کنید. زیرا آب معمولی در دمای زیر صفر منجمد شده و قابل استفاده نخواهد بود. همچنین مواد شوینده موجود در این شوینده‌ها عمل شست‌وشوی شیشه را خیلی راحت‌تر انجام می‌دهند. اما در کنار رسیدگی به مایعات و شست و شوی شیشه‌های خودرو باید بررسی ترمزها را نیز در این فصل در اولویت قرار دهید. به این ترتیب که به هنگام سرما یا بارش برف و باران باید از وضعیت مناسب ترمزهای خودرویتان مطمئن شوید. ترمزهای نامطمئن در چنین شرایطی احتمال تصادف را بسیار بالا می‌برند. اگر موقع ترمز کردن صدایی شبیه جیر جیر می‌شنوید، وقت آن است که لنت‌های ترمز را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

بر این اساس از تایرها نیز به عنوان عوامل خطرآفرین در رانندگی زمستانی یاد می‌کنند. این نکته را باید بدانیم که به ازای هر ۱۰ درجه کاهش دما در هوای آزاد، تایرهای خودرو حدود نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهند. بنابراین در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. این بررسی و تنظیم باد کاری بسیار ساده است و در هر گوشه‌ای می‌توانید، جایی را بیابید که این خدمات را به شما ارائه می‌دهند. تایرهای کم‌باد بسیار خطرناکند و به‌خصوص در هوای سرد یا به هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده‌اند، کارآیی ترمزهای شما را کاهش می‌دهند و کنترل خودرو را دشوارتر می‌کنند. علاوه‌بر اینها خودرویی با تایرهای کم‌باد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. به این ترتیب همواره مراقب باشید تا به محض آنکه از حالت استاندارد خارج شدند، تعویضشان کنید. توجه کنید که در اغلب اوقات نیازی به تعویض هر ۴ تایر نیست. دو تایر جلو معمولا زودتر کهنه می‌شوند، بنابراین می‌توانید دو تایر عقب را جایگزین آنها کنید و تنها یک جفت تایر جدید بخرید. معمولا تایرهای عقب چند هزار کیلومتر بیش از تایرهای جلو دوام می‌آورند.

اما پلیس راهنمایی و رانندگی نیز هر سال با فرارسیدن روزهای سرد زمستانی نکاتی را به رانندگان گوشزد می‌کند.راهور ناجا آنچه را که مورد تاکید قرار می‌دهد اطمینان از خاصیت ضدیخ است به‌طوری‌که حتی به رانندگان توصیه می‌کند که جهت اطمینان از خاصیت ضدیخ مقداری از آب رادیات را در یخچال قرار دهید توصیه دیگر اینکه چنانچه خودرو آب کم می‌کند در اثر ریختن آب سرریز به رادیات در صورت عدم استفاده از ضدیخ از خاصیت ضدیخ کاسته می‌شود.اما پلیس این توصیه را نیز دارد که رانندگان خودرو را در فضای مسقف پارک کنند و در صورت عدم فضای سرپوشیده حتی‌المقدور بر روی خودرو پتو یا چادر کشیده شود یا اینکه شب هنگام دو الی سه مرتبه به مدت ۱۰ دقیقه خودرو را روشن و گرم کنند. همچنین بررسی آب رادیات و مخزن شیشه‌شور نیز الزامی است و در صورت نبود ضدیخ در آن، آب موجود باید تخلیه شود. نکته دیگر اینکه قبل از استارت‌زدن آب رادیات بازدید شود؛ چنانچه دچار یخ‌زدگی شده از استارت‌زدن خودداری کرده و بر روی رادیات، شیلنگ رابط بین موتور و رادیات و ترموستات، آب گرم ریخته یا خودرو را روبه آفتاب قرار داده تا یخ‌زدگی برطرف شود.

همچنین توصیه شده که موقع استارت ابتدا پدال کلاج گرفته شود بعد اقدام به استارت زدن شود. بعداز استارت زدن و روشن شدن موتور ۵ الی ۱۰ دقیقه خودرو درجا کار کند تا گرم شود و در صورت عدم گرم شدن خودرو به علت سردی روغن و عدم هماهنگی میل سوپاپ با میلنگ این امر منجر به وارد شدن خسارت به سرسیلندر و کج شدن سوپاپ می‌شود.در ادامه اینکه جهت جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب‌پاش می‌توان از الکل یا ضدیخ استفاده کرد. چراکه اگر آب موجود در مخزن آب‌پاش یخ زده باشد و از آن استفاده شود باعث سوختگی موتور آب پاش می‌شود. اما توصیه دیگر اینکه چنانچه شیشه خودرو دچار یخ‌زدگی شده از ریختن آب جوش برروی شیشه خودداری شود و موقع استفاده از برف پاک‌کن  ابتدا تیغه برف پاک‌کن  را از شیشه جدا کرده و یخ‌های موجود برروی تیغه و شیشه خودرو باید پاک شود؛ چنانچه یخ‌های موجود جدا نشوند موقع استفاده به موتور برف پاک‌کن فشار وارد می‌شود و این موضوع باعث سوختن موتور می‌شود.