در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با توجه به ماهیت فعالیت خود که معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد بازار هستند، توانستند سوددهی به مراتب بالاتری را برای سهامداران به همراه داشته باشند. بر این اساس در حالی نیمی از این صندوق‌ها عملکرد بهتری از شاخص کل بورس داشتند که بازدهی این نهادها حتی تا محدوده ۲۷درصد نیز پیش رفت. به این ترتیب پاییز صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با روندی مثبت همراه شد و رشد دسته‌جمعی این نهادهای مالی در سومین فصل سال نیز رقم خورد که در این میان بازدهی تا سطح ۳۵درصد را نیز از این نهادهای مالی شاهد بودیم.

بررسی روند تغییر و تحولات در عملکرد آذر‌ماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از صندوق‌های سهامی، بادرآمد ثابت، مختلط و قابل معامله نشان از آن دارد که بیشترین بازدهی کسب‌شده توسط این نهادهای مالی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بوده است به‌طوری‌که در این صندوق بازدهی به حدود ۲۷ درصد نیز رسیده است.  بیشترین بازدهی کسب شده توسط صندوق‌های مختلط نیز در محدوده ۱۲درصدی قرار داشته است. در میان صندوق‌های با درآمد ثابت نیز شاهد ثبت بازدهی در محدوده بیش از ۶ درصدی بودیم. صندوق‌های قابل‌معامله (از نوع غیرکالایی) نیز روندی مشابه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام داشته و توانستند بازدهی تا سطح بیش از ۱۸درصدی را به نمایش بگذارند. در همین راستا صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز توانستند زیان‌ ماه‌های گذشته خود را جبران کنند. این امر که به دنبال رشد قیمتی در بازار سکه و طلا، رخ داد سبب شد تا صندوق‌های مرتبط با این موضوع به بازدهی در محدوده ۷درصدی دست یابند (قیمت هر سکه طرح جدید در آذرماه با رشد قیمتی ۶/ ۹ درصدی به ۴ میلیون و ۵۵۰هزار تومان رسید).

نگاهی دقیق‌تر به صندوق‌های سهامی

همان‌طور که عنوان شد بررسی عملکرد آذرماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نشان از آن دارد که حدود نیمی از این نهادهای مالی توانستند از شاخص کل پیشی بگیرند. به این ترتیب در حالی شاخص کل بورس بازدهی ۱۶درصدی را در آذرماه کسب کرد که ۲۷ صندوق از مجموع ۵۴صندوق سهامی فعال در بازار با ثبت بازدهی بیش از ۱۶ درصدی، در رتبه‌های برتر از شاخص کل بورس ایستادند. در این راستا صندوق مشترک ارزش کاوان آینده توانست به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شود. صندوق مزبور بازدهی ۸/ ۲۶ درصدی را در آذرماه سال‌جاری کسب کرد. صندوق مزبور در عملکرد پاییز نیز توانست سودی در حدود ۳۵درصد را به سهامداران خود اعطا کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این صندوق در دوره یک سال اخیر نیز توانسته به بازدهی بیش از ۲۲۱درصدی دست یابد.

بررسی پرتفوی صندوق مشترک ارزش‌کاوان آینده نشان از آن دارد که این صندوق بیش از ۸۷درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داده و ۱۱درصد دیگر از سبد این صندوق را نیز سپرده بانکی و وجه نقد تشکیل می‌دهد. در این میان محصولات غذایی، خودرو، شرکت‌های چندرشته‌ای و ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سبد این صندوق را شامل شده است. صندوق مشترک نقش جهان نیز با کسب بازدهی بیش از ۲۴درصدی در آذرماه، یکی دیگر از صندوق‌های مطرح در این دوره بوده‌ است. این صندوق در دوره سه ماهه فصل پاییز نیز توانست حدود ۲۰درصد سود را به سرمایه‌گذاران بدهد. بررسی پرتفوی این صندوق نیز نشان از حجم بیش از ۹۵درصدی سرمایه‌گذاری در سهام دارد. در این میان بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سبد سهام این صندوق به خرید سهام گروه بانکی تعلق داشته که ۱۸درصد از کل دارایی صندوق را به خود اختصاص داده است. خرید سهام دارویی و بیمه‌ای نیز هر کدام به ترتیب حدود ۱۲ و ۱۰درصد از پرتفوی این صندوق را تشکیل داده‌اند.

در ادامه برترین صندوق‌های آذرماه می‌توان به صندوق مشترک رشد سامان، سهم آشنا و مشترک یکم سامان اشاره کرد که هر کدام از این سه صندوق بازدهی بیش از ۲۲درصدی را در آذرماه به نمایش گذاشتند. در این میان بازدهی صندوق مشترک رشد سامان نیز در فصل پاییز  به۵/ ۲۵درصد رسیده است. در این صندوق هم حجم سرمایه‌گذاری در سهام به بیش از ۹۱درصد می‌رسد که بخش عمده آن به خرید سهام گروه ساخت محصولات فلزی تعلق دارد. در این میان هر چند نیمی دیگر از صندوق‌های سهامی در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص کل بورس ایستادند ولی توانستند با سوددهی همراه باشند. در این میان کمترین میزان سود اعطایی به صندوق اندیشه خبرگان سهام و مشترک میعاد ایرانیان تعلق داشت که هر کدام سودی در حدود ۱۳درصد را به نمایش گذاشتند.

رصد صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط نیز توانستند در دوره یک ماهه منتهی به پایان آذرماه بازدهی تا محدوده بیش از ۱۲ درصدی را به نمایش بگذارند. بر این اساس صندوق توسعه پست بانک با ثبت بازدهی ۰۷/ ۱۲ درصدی، به‌عنوان برترین صندوق در این گروه شناخته شد. این صندوق در عملکرد پاییزی خود نیز سودی بالغ بر ۱۴درصد را نصیب سهامداران کرد. در این صندوق ۵۸درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به خرید سهام اختصاص یافته و ۴۰درصد دیگر نیز سهم خرید اوراق مشارکت در این صندوق است. در همین راستا خرید سهام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرویی بیشترین سهم را در میان صنایع این صندوق داشته است. همچنین در میان دیگر صندوق‌های مختلط سه صندوق ارمغان یکم ملل، مشترک کوثر و کارگزاری بانک تجارت نیز هر کدام توانستند با ثبت بازدهی در محدوده ۱۱درصدی از دیگر صندوق‌های فعال در ماه گذشته شناخته شدند.

درآمدهای ثابت چه کردند؟

بررسی روند عملکردی صندوق‌های بادرآمد ثابت در ماه گذشته نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی صندوق مشترک صنعت و معدن با ثبت بازدهی بیش از ۶/ ۶ درصدی در فهرست برترین صندوق قرار گرفته است. این صندوق در پاییز نیز با بازدهی ۴/ ۱۳درصدی توانست عملکردی مناسب داشته باشد.

نگاهی به ETFها

بررسی صندوق‌های قابل معامله در ماه گذشته نشان می‌دهد صندوق آسمان آرمانی سهام با کسب بازدهی بیش از ۱۸درصدی به‌عنوان برترین صندوق در این حوزه شناخته شد. دو صندوق سرو سودمند مدبران و سپهر کاریزما نیز هر کدام به سوددهی بیش از ۱۶درصدی در فهرست برترین ETFها قرار گرفت. صندوق‌های امین تدبیرگران فردا و هستی بخش آگاه نیز از دیگر ETFهای فعال در این ماه بودند که هر کدام به ترتیب بازدهی ۸/ ۱۵درصدی و ۷/ ۱۴درصدی را به نمایش گذاشتند. بررسی صندوق‌های قابل معامله کالایی نیز نشان از آن دارد که این نهادهای مالی به دنبال ایجاد جوی مثبت در بازار سکه و طلا، با مسیری صعودی همراه شدند. در حالی بازدهی سکه در آذرماه به ۶/ ۹ درصد رسید که بازدهی صندوق‌های مرتبط با این موضوع نیز در محدوده ۷ تا ۸ درصدی قرار گرفتند. به این ترتیب پشتوانه طلای لوتوس توانست سود ۸۵/ ۷درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. بازدهی این صندوق در پاییز نیز به ۷۸/ ۱۱درصد رسید. صندوق‌های پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان، در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید و در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان نیز توانستند عملکردی مناسب در همین محدوده ۸/ ۷درصد را به نمایش گذارند.

 

10-01

 

 

در همین رابطه بخوانید:

بازار کاغذی برای میلیاردرها

رژه سرمایه‌های حقیقی در بورس