ونیرو ح: حراج حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری نیرو» در اولین روز کشف قیمت که مصادف با اولین روز آبان بود، انجام نشد و به شنبه هفته قبل موکول شد. البته کشف قیمت ۶۰ تومانی آن در ابتدا باطل شد تا نهایتا حدود ۲۰ میلیون از ۶۷۰ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده در قیمت ۵۰۱ ریال معامله شود. ونیرو در آخرین روزهای رشد بازار در مهرماه، قیمت‌های بالای ۲۶۰ تومان را هم به خود دید که سبب شادمانی دارندگان حق‌تقدم استفاده نشده شد که در قیمت زیر ۵۰ تومان برگه‌ها را خریده بودند. اما پیش از شروع حراج، بازار منفی شد و قیمت سهم پس از چند روز صف فروش به زیر ۱۸۰ تومان رسید که برخی آن را از خوش‌شانسی سهامدار عمده‌ای دانستند که متعهد جمع‌آوری حق‌تقدم استفاده نشده، شده است. البته با توجه به مراحل قبلی افزایش سرمایه باید عامل تسلط سهامدار عمده را هم در این زمینه موثر دانست که اجازه بازی چندان سودمندی روی حق‌تقدم‌ها را نمی‌دهد. البته این کار از این جهت که میزان افزایش سرمایه ونیرو قابل‌توجه بوده و جمع‌آوری استفاده نشده‌ها به منابع زیادی نیاز دارد قابل‌توجیه است. ونیرو که برای تملک سرمایه‌گذاری‌های نیروگاهی یکی از شرکت‌های خصوصی مشهور (سهامی خاص سرمایه‌گذاری ایران) دست به افزایش سرمایه سنگین تا حدود هزار میلیارد تومان زده است، با توجه به ملاحظات سازمان بورس مجبور شده در چند مرحله اقدام به این کار کند و در هر مرحله هم باید این حاشیه‌ها را تحمل کند. روز چهارشنبه قبل با وجود اینکه دوبرابر معاملات ۷۰ میلیونی آن مشتری در صف خرید بود، عرضه بیشتری صورت نگرفت تا احتمالا از حرف و حدیث‌های احتمالی درباره ارزان فروشی در حراج پیشگیری شود. خود سهم هم با وجود بیش از ۷ میلیون معامله بیش از ۲ برابر این مقدار در صف خرید مشتری داشت. از ۶۷۰ میلیون حق‌تقدم بیش از ۵۵۰ میلیون آن باقیمانده و ظاهرا خریدار زیادی هم برای آن وجود دارد، گرچه شاید سهامدار عمده هنوز خیالش به‌طور کامل راحت نباشد. اگر تا روز سه‌شنبه یعنی آخرین زمان حراج وضع به همین منوال پیش برود، دارندگان حق‌تقدم استفاده نشده در این مرحله سود مناسبی به‌دست خواهند آورد، حتی اگر خاطره تلخ مرحله قبل افزایش سرمایه ونیرو در سال قبل فراموش نشود، که در آن برخی حق‌تقدم را بالای ۱۳ تومان خریدند و در حراج فقط ۸ تومان دستشان را گرفت.

اپرداز ج: «آتیه داده‌پرداز» در مجمع فوق‌العاده شنبه هفته قبل خود سرمایه‌اش را از محل سود انباشته افزایش داده و از ۷۵ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان رساند. اپرداز که فعالیت اصلی آن مربوط به خدمات ارزش افزوده پیامکی است، از اولین شرکت‌های فعال در این زمینه است. این شرکت در مرداد ۱۳۹۵ با سرمایه ۳۰ میلیارد تومان با ارزش بازار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان عرضه اولیه شد و اینک (با قیمت تئوریک بازگشایی پس از افزایش سرمایه) بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه قیمت خورده است. اپرداز طی سه مرحله سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی‌اش را از سود انباشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رساند. هدف از این افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت اعلام شده تا با استفاده از منابع آن پرداختنی‌های شرکت سریع‌تر انجام شده و بهای تمام شده خدمات کمتر شود. افزایش سرمایه سال قبل اپرداز از معافیت مالیاتی هم برخوردار بود که از این بابت حدود ۵ میلیارد تومان به نفع شرکت شد. این شرکت گرچه در زمینه خدمات پیامکی - که عمدتا به بانک‌ها ارائه می‌شود - نگرانی از ورود رقیب جدید ندارد، اما مترصد ورود به دو زمینه «نرم‌افزارهای همراه بانکی» و «پیام‌رسانی از طریق اینترنت همراه» است که در آنجا با وجود رقبای باسابقه کار آسانی نخواهد داشت. بدیهی است که ورود به دو زمینه بالا برای همگام شدن شرکت با تغییرات فناوری و نیازهای مشتریان بسیار مهم و حیاتی است. سهامداران اپرداز در ازای هر سه سهام خود یک سهام جایزه دریافت و با آن در مجمع سالانه آتی شرکت خواهند کرد.

در سه هفته گذشته به‌جز «آتیه داده پرداز» سه مجوز دیگر برای افزایش سرمایه صادر و روی کدال قرار داده شد. «سیمان شمال» (سشمال) می‌تواند سرمایه حدود ۱۰۷ میلیارد تومانی خود را با حدود ۲۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی به حدود ۱۲۹ میلیارد تومان برساند. مدیران سشمال که ظاهرا علاقه‌ای به رند کردن میزان سرمایه خود نداشتند، هنوز زمانی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده اعلام نکرده‌اند. سشمال هدف خود را اصلاح ساختار مالی و اجرای دو پروژه اعلام کرده است. دومین شرکتی که در اولین روز آبان مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس دریافت کرد، «تایدواتر خاورمیانه» (حتاید) بود که سرمایه خود را در راستای اصلاح ساختار مالی ۹۵ درصد از سود انباشته افزایش داده و از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۵ میلیارد تومان می‌رساند. حتاید زمان مجمع فوق‌العاده خود را برای چهارشنبه هفته بعد اعلام کرده است. در نهایت شرکت بازارپایه‌ای «بیمه رازی» (ورازی) هم توانست سازمان بورس را برای افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی قانع کند تا سرمایه‌اش از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. ورازی که هنوز صورت‌های مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۹۷ خود را بررسی و تصویب نکرده، قرار است دوشنبه همین هفته مجمع سالانه را برگزار و پس از آن در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه را هم بررسی و تصویب کند. بانک جوان «خاورمیانه » (وخاور) با ثبت افزایش سرمایه حدود ۴۳ درصدی خود از «سود انباشته» و «اندوخته» به باشگاه هزار میلیارد تومانی‌های بازار سرمایه وارد شد. سهام جایزه وخاور هفته گذشته به پرتفوی سهامداران اضافه شد و احتمالا در این هفته قابل‌معامله شود. همچنین «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) خبر از ثبت سرمایه جدید چهارهزار و ۴۰۰ میلیار تومانی خود پس از افزایش حدود ۳۱ درصدی از مطالبات و آورده نقدی داد. افزایش سرمایه ۶۰ درصدی «گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو» (خگستر) و حدود ۱۵ درصدی «آهنگری تراکتورسازی ایران» (خاهن) هر دو از مطالبات و آورده نقدی هم در روزهای ابتدای آبان‌ماه به ثبت رسید.شرکت «پارس‌دارو» (دپارس) اعلام کرد که در حراج حق‌تقدم‌ها، به‌صورت خالص ۳۱۰۵۹ ریال به‌دست آمده که به حساب بانکی دارندگان آن واریز خواهد شد. بین دوره معاملات حق‌تقدم دپارس و شروع حراج آن ۶ ماه فاصله افتاد که رشد صنعت دارو در این بازه سبب شد؛ درحالی‌که معاملات حق‌تقدم زیر قیمت ۵۰۰ تومان به پایان رسید، استفاده نشده‌ها بالای ۳ هزارتومان به فروش برود. همچنین «آهنگری تراکتورسازی ایران» (خاهن) ۴۳۱۲ ریال برای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد.

در همین مورد «بیمه تجارت‌نو» مبلغ ۱۱۶۳ ریال را نزد بانک تجارت و «معدنی و صنعتی گل‌گهر» (کگل) مبلغ ۵۵۷۳ ریال را نزد بانک سپه برای هر برگه حق‌تقدم استفاده‌نشده سپرده‌اند تا افراد حقیقی دارنده آنها مراجعه و دریافت کنند. «سرمایه‌گذاری البرز» (والبر) ۴۷۷۲ ریال برای هر حق‌تقدم استفاده نشده به حساب دارندگان آن واریز خواهد کرد. در حراج حق‌تقدم استفاده نشده شرکت بازارپایه‌ای «بیمه تعاون» (وتعاون) با دخالت ناظر، معاملات آخرین روز حراج در نیمه روز باطل شد و با توجه به اینکه مهلت دیگری نبود، باقیمانده حق‌تقدم‌های حراج نشده که بیش از ۳۰۰ میلیون برگه بود در نماد وتعاون‌ح۴ در معرض فروش قرار گرفت که با استقبال خوبی که از آن به‌عمل آمد، در قیمت ۹۲ تومان به فروش رفت. این درحالی بود که حدود ۲۰۰ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده دیگر زیر ۷۰ تومان به فروش رفته بود. این رویداد سبب شد برای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده به‌صورت خالص ۷۵۱ ریال به‌دست آید که به حساب دارندگان آن واریز خواهد شد. حق‌تقدم وتعاون در معاملات اولیه در قیمت ۱۰ تومان و کمتر معامله شده بود. علت این استقبال را علاوه‌بر جو خوب بازار، می‌توان به دریافت مطالبات ۱۶۰ میلیارد تومانی بیمه تعاون از شرکت سایپا مرتبط دانست که چند روز قبل از پایان مهلت حراج در بازار شایع شده بود و فردای اتمام حراج از سوی شرکت در کدال افشا شد!

حراج حدود ۵۵ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده «کارخانجات سیمان صوفیان» (سصوفی) از مجموع ۵۵۰ میلیون برگه منتشر شده تا روزهای پایانی کشف قیمت نشد و بنابراین یک‌ماه دیگر تمدید شد. حق‌تقدم سصوفی بالاخره کشف قیمت شد، اما شرکت سیمانی هم‌خانواده آن یعنی «سیمان فارس‌نو» نتوانست در مهلت مقرر حتی یک برگه استفاده‌نشده را به فروش برساند و حدود یک‌ماه زمان حراج را اضافه کرد. یک شرکت سیمانی دیگر متعلق به هلدینگ سیمانی بانک ملی (سیدکو) یعنی «سیمان مازندران» (سمازن) حدود ۱۰ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده خود را از مجموع ۴۱۱ میلیون حق‌تقدم منتشر شده، تماما در روز دوشنبه هفته قبل به فروش رساند. شرکت «لیزینگ رازی» (ولراز) که در بازارپایه زرد حضور دارد مهلت پذیره‌نویسی خود را یک ماه تمدید کرد.

* artava@chmail.ir

Untitled-1

 

 

در همین رابطه بخوانید:

پیش‌بینی تحلیلگران از مسیر این هفته بورس

کدام آمارها بازار جهانی را غافل‌گیر کرد؟