این افراد تا زمان ثبت افزایش سرمایه یعنی حداقل یک ماه آینده امکان فروش حق‌تقدم خریداری شده را ندارند. در سوی دیگر خود سهم در صف فروش سنگین و در قیمت ۶۸۰ تومان خریدار نداشت! یعنی خریدار حق‌تقدم در لحظه خرید، بیش از ۲۷۰ تومان زیان شناسایی می‌کرد؛ درحالی‌که حتی امکان نقدشوندگی هم در کوتاه مدت برایش وجود نداشت. نکته جالب اینکه رویداد مزبور فردای آن روز نیز ادامه یافت و این بار زیان خریداران حق‌تقدم در لحظه خرید بیش از ۳۷۰ تومان شد! در این دو روز بیش از ۱۲۰ نفر اقدام به خرید حق‌تقدم مزبور کردند که احتمالا یکی از اولین درس‌های پرهزینه خود را از بورس فراگرفتند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز ازسوی سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

ثفارس ح : «عمران و توسعه فارس» در مجمع اواخر مرداد خود افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را تصویب کرد تا سرمایه‌اش از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰ میلیارد تومان برسد. البته درخواست شرکت از سازمان بورس علاوه بر این ۸۰ میلیارد تومان، ۲۰ میلیارد تومان هم از سود انباشته بود که ظاهرا مورد موافقت قرار نگرفت. مدیران ثفارس تعهد کرده‌اند تا زمان برگزاری مجمع سالانه آتی برای دوره منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۸ که در صورت عدم تاخیر تا پایان دی‌ماه برگزار می‌شود، این افزایش سرمایه را به ثبت برسانند. ثفارس از زیرمجموعه‌های «سرمایه‌گذاری فرهنگیان» محسوب می‌شود که محدوده فعالیت آن در استان فارس و شهر شیراز است. درصد شناوری سهم بالای ۵۰ درصد است که رشد قیمتی آن را حتی در روزهای خوب بازار سخت می‌کند. برگزاری مجامع این شرکت در شیراز هم شاید آن را از دید بسیاری از سهامداران پایتخت‌نشین دور نگه داشته است. منابع افزایش سرمایه ثفارس صرف تکمیل دو پروژه «نیکان» و فاز چهارم «آسمان صدرا» خواهد شد. پروژه نیکان که حدود ۸۰ درصد آن در مالکیت ثفارس است و بیش از ۲۶ هزار مترمربع بنای مفید تجاری اقامتی دارد، در محلی تاریخی به‌نام «مدرسه خان» احداث می‌شود. بخشی از هزینه‌های این پروژه صرف مرمت این اثر تاریخی شده و در کنار آن هتل و واحدهای تجاری جدیدی هم احداث می‌شود. در این پروژه تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که حدود نیمی از آن صرف تملک واحدهای تجاری موجود و ساخت هتل شده است. میزان پیشرفت پروژه نیکان تا پایان شهریور بیش از ۹۵ درصد بوده است. پروژه آسمان صدرا ولی در ابتدای راه قرار داشته و تا پایان شهریور امسال کمتر از یک درصد پیشرفت داشته است که آن هم مربوط به نقشه‌برداری پروژه بوده است. این پروژه بیش از ۳۳ هزار مترمربع زیربنا دارد که بیش از دوسوم آن مسکونی و بقیه تجاری است. ۹۲ درصد از بخش مسکونی و ۸۰ درصد از بخش تجاری متعلق به ثفارس است. پیش‌بینی مدیران ثفارس اتمام این پروژه در سال ۱۴۰۱ است. براساس پیش‌بینی صورت گرفته در طرح افزایش سرمایه، سود خالص حاصل از این دوپروژه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ میلیارد تومان و  برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. درباره وضعیت سودآوری فعلی ثفارس باید گفت تا پایان سال مالی منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۸ از محل فروش پروژه‌های خود حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بهای تمام شده آن بوده و سود ناخالصی در حدود ۵۰ میلیارد تومان به‌دست آورده است. قاعدتا برای اطلاع از سود خالص باید منتظر انتشار صورت‌های مالی سالانه باشیم که در روزهای آینده منتشر خواهد شد. حق‌تقدم ثفارس با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی حدود ۳۵ تومان ارزان‌تر از سهم است. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که گروه ساختمان یکی از صنعت‌های بورسی است که در جهش قیمت اخیر - و حتی در جهش قیمتی مسکن در ابتدای دهه ۹۰ - رشد چندانی نداشته است. از سوی دیگر برخی از افراد دیگر علت عدم رشد شرکت‌های ساختمانی را چابکی نه چندان مناسب آنها در استفاده از فرصت‌های دوران رونق و رکود ساختمان ذکر می‌کنند و به سرمایه‌گذاران نسبت به  رکود دوباره چندساله در معاملات املاک هشدار می‌دادند. هفته گذشته چند شرکت دیگر بازار سرمایه، پیشنهاد هیات‌مدیره یا نظر مطلوب حسابرس خود را برای افزایش سرمایه روی کدال قرار دادند و در نوبت منتظران مجوز برای افزایش سرمایه قرار گرفتند. با این وجود، سازمان بورس در هفته قبل هیچ پاسخی به این اشتیاق شرکت‌ها نداد و هیچ مجوزی در این رابطه صادر نکرد.

«سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» (ومعادن) با ثبت افزایش سرمایه حدود ۱۸ درصدی خود از مطالبات و آورده نقدی سرمایه‌اش را به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رساند. همچنین «سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر» (وتوس) از سرمایه جدید ۱۶۰ میلیارد تومانی خود پس از افزایش حدود ۷۷ درصدی از مطالبات و آورده نقدی رونمایی کرد. افزایش سرمایه حدود ۱۷ درصدی از سود انباشته «گروه توسعه هنر ایران » (وهنر) هم چهارشنبه گذشته به ثبت رسید.  از حراج حق‌تقدم «گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو» (خگستر) به‌صورت خالص ۶۳۳۶ ریال و «سیمان سفید نی‌ریز» (سنیر) ۲۴ هزار و ۵۹۵ ریال به‌دست آمد که دارندگان آن با اعلام شماره حساب به این دو شرکت، آن را دریافت خواهند کرد. معاملات اولیه حق‌تقدم «داروسازی کاسپین تامین» (کاسپین) شنبه هفته قبل تمام شد. حراج حدود ۵/ ۷ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده «بیمه تجارت‌نو» (بنو) از مجموع ۳۲۰ میلیون برگه منتشر شده در دو روز اول هفته گذشته به پایان رسید. در نماد «معدنی و صنعتی گل‌گهر» (کگهر) هم شاهد حراج بیش از ۴۶ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده طی دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه بودیم. حراج در نماد حق‌تقدم «پارس دارو» (دپارس) و «سیمان غرب» (سغرب) هم هفته گذشته به پایان رسید.

 artava@chmail.ir

 

10