آذرماه درحالی به پایان رسید که طی ۲۱ جلسه معاملاتی این ماه تنها یک روز کاری نماگر اصلی بورس تهران در مدار صعودی نبود و در تمام ۲۰ جلسه معاملاتی دیگر شاهد رشد ارزش بازار کل بورس تهران بودیم. طی روز گذشته نیز شاخص کل بورس تهران با رشد ۳ هزار و ۶۷۴ واحدی همراه شد و به مرز کانال ۳۵۴ هزار واحدی رسید. در همین حال نماگر هموزن نیز با رشد ۹۸۵ واحدی به ارتفاع ۱۱۱ هزار و ۸۹۱ واحد رسید. ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در روز گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب شاهد سومین جلسه معاملاتی پیاپی با ارزش معاملات خرد ۲هزار میلیارد تومانی بودیم. درحالی از ابتدای سال‌جاری طی ۲۰ روز کاری ارزش معاملات خرد بورس تهران به سطوح بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده که آذرماه سهم ۸ جلسه‌ای از آن دارد. پیش‌تر در مهرماه هم شاهد چنین رکوردی بودیم.

دارویی‌ها بعد از ۴ جلسه پیاپی که با رشد شاخص صنعت همراه شده بودند، دیروز با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شدند. در این بین «داسوه» قبل از شروع معاملات برای بررسی شفافیت شرکت تا ۱۰ روز دیگر متوقف شد. این اتفاق در پی ریکال(جمع‌آوری) گسترده داروهای شرکت داروسازی اسوه رخ داده است. پیش‌تر اکبر عبدالهی اصل مدیرکل اسبق دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو و مدیرعامل شتاب‌دهنده سلامت الکترونیک کارآ گفته بود، علت ریکال گسترده داروهای یکی از شرکت‌های مطرح داروسازی کشور (داروسازی اسوه) استفاده از ماده اولیه تاریخ مصرف گذشته بوده که این اتفاق نیز سهوی نبوده بلکه عمدی بوده است. در همین حال رئیس سازمان غذا و دارو درباره ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی گفت: نظارت‌ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده است و به همین دلیل تعداد موارد ریکال دارو افزایش یافته و در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در این سازمان صورت نخواهد گرفت. محمدرضا شانه‌ساز افزود: در محصولات سال گذشته یک شرکت، برخی از مواد متشکله در ساخت چند قلم دارو بعد از انجام تست‌های لازم و با انجام آزمایش مجدد توسط واحد تولیدی مصرف شده بودند. اگرچه هیچ گزارش منفی و نگران‌کننده‌ای از عوارض و یا کنترل سطح بازار (pms) این اقلام دریافت نشده و مشکلی در این خصوص نبوده است اما این اقدام برخلاف ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو بوده است و بنابراین به محض دریافت خبر مصرف آنها متوقف و دستور جمع‌آوری توسط اداره کل دارو صادر شده است. به این ترتیب باید حداکثر تا یازدهمین روز ماه جاری صبر کرد تا واکنش شرکت و در پی آن واکنش بورس‌بازان به این خبر را مشاهده کرد.

از سوی دیگر خودروسازها که طی سه جلسه معاملاتی پی‌درپی با افت قیمتی مواجه شده بودند طی روز گذشته بار دیگر به مدار مثبت معاملات بازگشتند. متوسط قیمت‌ها در گروه ساخت خودرو و قطعات طی آخرین جلسه معاملاتی سه ماه سوم سال‌جاری با رشد ۲/ ۱ درصدی همراه شد. در این بین سایپا و اغلب نمادهای زیرمجموعه آن رشدهای بالایی را تجربه کردند. این درحالی بود که بسیاری از نمادهای زیرمجموعه «خودرو» با افت ارزش بازار مواجه شدند. به‌نظر می‌رسد خبر شکایت سازمان محیط‌زیست کشوری از ایران‌خودرو در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از تذکر به ایران‌خودرو بابت پیش‌فروش محصولات یورو۴ (با موعد تحویل سال آینده)، از این شرکت بابت عدم رعایت قانون هوای پاک، به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد.

در همین راستا دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی اقتصاد ایران (اکوایران) در رابطه با واقعی نبودن استاندارد برخی خودروهای داخلی گفت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد ۲۰ درصد خودروهای داخلی با وجود اعلام خودروسازان مبنی بر یورو ۴ بودن آنها، عملا این استاندارد را پاس نمی‌کنند. وی در مورد خودروهای یورو ۵ نیز تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۵۰ درصد خودروهایی که گفته شده به استاندارد یورو ۵ مجهز هستند، حتی یورو ۴ را نیز پاس نمی‌کنند. دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست ادامه داد: در واقع خودروسازان خواسته‌اند این محصولات را به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز کنند، اما عملا آنها را یورو ۴ هم نکرده‌اند.

طی روز گذشته «فارس»، با ارزش‌ترین نماد بورس تهران، با رشد ۷/ ۱ درصدی ارزش بازار، موجب حمایت ۳۲۰ واحدی از شاخص کل بازار شد و در صدر فهرست نمادهای با بیشترین اثرگذاری بر دماسنج اصلی بورس تهران قرار گرفت. جایگاه دوم این فهرست به «وامید» اختصاص یافت. این نماد به‌واسطه رشد ۴/ ۴ درصدی قیمت پایانی، اثرگذاری مثبت ۲۵۵ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام داشت. «فولاد» نیز به‌عنوان سومین نماد با ارزش بازار سهام طی روز گذشته رشد ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرد. این رشد موجب حمایت ۱۹۵ واحدی از شاخص کل بورس تهران شد. اما در سمت مقابل نمادهایی مانند «فخاس»، «پاکشو» و «جم» قرار داشتند که با افت‌های قیمتی که تجربه کردند در مجموع موجب فشار ۲۷۱ واحدی بر دماسنج اصلی بازار سهام شدند.

 

در همین رابطه بخوانید:

عرضه اولیه ۱۶ هزار میلیاردی دولت در بورس؟

آیا سهام ایران خودرو ارزنده است؟