رشد نرخ دلار در بازار داخلی و همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی علتی شد تا بار دیگر شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سهام باشیم. به همین دلیل طی هفته گذشته ارزش معاملات سهام فرابورسی به ۵۱۷۳ میلیارد تومان رسید. این میزان از معاملات حدود ۱۰ درصد بیشتر از ارزش معاملات سهام فرابورسی در هفته دوم آذر ماه است. البته اگر ارزش معاملات هفته گذشته را با اولین هفته آذر ماه مقایسه کنیم، شاهد رشد ۴۰ درصدی آن هستیم. همچنین در هفته گذشته شاهد رشد ۱۲ درصدی تعداد معاملات بودیم.

طی سال‌جاری به‌واسطه عواملی مانند رکود بازارهای جهانی در پی جنگ تجاری چین و آمریکا و همچنین افت نرخ دلار از کانال ۱۳ هزار تومانی در ابتدای سال به کانال ۱۱ هزار تومان تا اواخر آبان ماه، شاهد اقبال پایین بورس‌بازان به سهام کالامحور بودیم. به همین واسطه درحالی‌که شرکت‌های تولید‌کننده فلزات اساسی سهم ۱۱ درصدی از ارزش بازار کل فرابورس ایران دارند طی این مدت سهم بسیار کمتری از ارزش معاملات کل سهام فرابورسی داشتند. اما با اخباری مبنی بر احتمال حصول توافق بین چین و آمریکا به‌عنوان دو طرف اصلی جنگ تجاری، نرخ کالاها در بازارهای جهانی به مدار صعودی بازگشت. از جهتی دیگر از اواخر آبان ماه شاهد رشد نرخ دلار بودیم. این دو عامل علتی شدند تا در هفته گذشته بار دیگر سهام فلزی مورد اقبال معامله‌گران فرابورسی قرار بگیرد و سهم این دسته از نمادها از ارزش معاملات کل سهام فرابورسی به نزدیکی ۹ درصد برسد. به این ترتیب طی هفته گذشته فلزات اساسی در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که ارزش بازار دومین صنعت سهامی بزرگ فرابورس ایران، طی هفته گذشته حدود ۹/ ۷ درصد افزایش یافت.

جایگاه دوم این فهرست در هفته گذشته به صنعت مواد دارویی اختصاص یافت. دارویی‌ها از ابتدای سال‌جاری به‌واسطه افزایش نرخ‌های پیاپی، شایعات حذف ارز دولتی و عواملی غیربنیادی مانند افزایش سرمایه یکی از گروه‌های سهامی مورد علاقه بورس‌بازان بودند. به همین واسطه طی این مدت در اغلب روزها در جایگاه‌های بالای فهرست بیشترین ارزش معاملات صنایع قرار داشتند. طی هفته گذشته نیز در حالی سهم این دسته از نمادها از ارزش بازار کل فرابورس به ۳/ ۳ درصد رسید که حدود ۸ درصد از ارزش معاملات سهام فرابورسی را به خود اختصاص دادند. به‌واسطه استقبالی که از نمادهای دارویی طی هفته قبل به عمل آمد، ارزش بازار این صنعت فرابورسی حدود ۶/ ۲ درصد افزایش یافت. بزرگ‌ترین صنعت سهامی فرابورس ایران، صنعت شیمیایی است. این صنعت هم مانند فلزات اساسی طی هفته گذشته با اقبال دوباره بورس‌بازان همراه شد. البته همچنان سهم این صنعت از ارزش معاملات بسیار پایین‌تر از سهمش از ارزش بازار است. به‌طوری‌که طی هفته گذشته درحالی با رشد ۹/ ۷ درصدی ارزش بازار صنعت شیمیایی، سهم آن از ارزش بازار کل فرابورس ایران به نزدیکی ۱۷ درصد رسید که تنها ۶/ ۷ درصد از ارزش معاملات سهام فرابورسی را به خود اختصاص داد.

همچنین هفته گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر ۲۳۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۶۳ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد ۶۰ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۵ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان، ۱۷۶ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۳۱۲ میلیارد تومان و ۴۳۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۷ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به ۲۰ آذر ۹۸ بود.