در این روز ارزش بازار ۸۷ درصد از شرکت‌های بورسی افت کرد. با وجود افت نسبتا یکپارچه قیمت‌ها اما شدت فشار عرضه به اندازه‌ای نبود که مانند هفته‌های قبل، به تشکیل صف‌های پرشمار فروش بینجامد. در واقع شرایط دیروز نشان داد که قیمت‌ها ضمن تحمل بار عرضه از وجود خریدار هم بی‌نصیب نیستند. تاثیر وجود تقاضا را می‌توان در رشد روزانه ۱۵ درصدی جریان نقدینگی در بازار و ارتقای دوباره ارزش معاملات خرد به بالای سطح هزار میلیارد تومان مشاهده کرد.  در بین اتفاقات مهم دیروز شاهد تحرکات کمتر سهامداران در سهام خودرویی و بانکی به‌عنوان لیدرهای اخیر بازار سهام بودیم. تلاطم قیمت در بازار و به‌طور خاص در نمادهای این دو گروه پرمعامله عمدتا بر محور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بوده که نشان می‌دهد این عوامل دیگر اثر محرک ماه‌های قبل را ندارند. رفتار رفت و برگشتی قیمت‌ها نشان‌دهنده عدم اطمینان به قدرت عوامل اخیر است. انحراف معیار محدود و نوسان قیمت حول میانگین در کنار تمایل به اصلاح زمانی را باید از مشخصه‌های اصلی حرکت بازار طی روز اخیر دانست که عمدتا ناظر به تعیین تکلیف متغیرهای کلانی چون بودجه کل کشور و در سوی دیگر بازار جهانی در هفته‌های آتی است.  در بین اتفاقات مهم دیروز عرضه فرآورده‌های ویژه نفتی با نرخ‌های جدید در بورس کالا بود. نرخ پایه فرآورده‌هایی همچون لوبکات و وکیوم باتوم با کاهش حدود ۱۵ درصدی نسبت به آخرین عرضه این محصولات همراه بود. این مساله می‌تواند سودآوری شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده این مواد را تحت تاثیر قرار دهد.  همچنین در بخش محصولات صنعتی نیز کاتد مسی شرکت ملی صنایع مس ایران بعد از حدود یک ماه با تقاضای بیش از ۲۵۰۰ تنی در قیمت پایه همراه بود. مدت‌هاست که حجم عرضه این محصول نسبت به تقاضای موجود غلبه دارد و دادوستدهای آن همواره در محدوده قیمت پایه انجام می‌شود.  از طرف دیگر، دیروز اعلام شد که طی سه ماه آینده سهام بانک کشاورزی در صنایع آذرآب در بورس عرضه می‌شود. این تازه‌ترین تصمیمی است که در دو شرکت بورسی پرحاشیه آذرآب و هپکو اتفاق افتاده است.  به گزارش «دنیای بورس»، پیگیری مطالبات در دو شرکت هپکو و آذرآب اکنون اما شرایط جدیدی پیش روی این دو شرکت بورسی قرار داده است. با حکم قطعی سازمان خصوصی‌سازی اکنون هپکو در دست سازمان خصوصی‌سازی است و قرار است تا زمان تولید مستمر کارخانه این اختیار باقی بماند و بعد از آن با واگذاری به بخش خصوصی واقعی تکلیف نهایی مالکیت آن مشخص شود، هر چند گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر دراختیارگرفتن هلدینگی از معدنی‌ها و مپنا قصد در دست گرفتن مالکیت هپکو را دارند، اما همچنان تکلیف نهایی مشخص نیست. در سوی دیگر برای آذرآب نیز سناریوی مشابهی طراحی شده اما قرار است سهام آذرآب در تملک بانک کشاورزی ظرف سه ماه آینده در بورس عرضه شود.  در همین باره آقازاده، استاندار استان مرکزی به «ایرنا» می‌گوید: ظرف سه ماه آینده سهام بانک کشاورزی در صنایع آذرآب در بورس عرضه می‌شود. همچنین پرداخت حقوق معوقه شهریور و مهرماه امسال کارکنان آذرآب در روزهای آینده انجام می‌شود. در همین حال قرار است بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش در اختیار آذرآب بگذارد.  دیروز همچنین پتروشیمی نوری تازه‌ترین وضعیت نرخ خوراک و مبنای قیمت‌گذاری آن را تشریح و اعلام کرد. مدیر مالی «نوری» البته دورنمای جدیدی از فروش صادراتی مجموعه ارائه داد. 

به گزارش‌ «دنیای بورس»، مدیر مالی پتروشیمی نوری در گفت‌وگو با «همفکران» درخصوص آخرین وضعیت نرخ خوراک این مجموعه گفت: نرخ خوراک در فصل تابستان افت قیمت محسوسی نداشته و فقط اندکی کاهش داشته و مبنای قیمت‌گذاری ما فوب خلیج‌فارس است، احتمالا شرکت نفت اندکی ارزان‌تر صادر کرده و به‌تبع آن به شرکت نوری نیز ارزان‌تر فروخته است. توانا درخصوص مبنای قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی نوری گفت: نرخ‌گذاری برمبنای فوب صادراتی منهای ۵ درصد است. البته در شرایط تحریم کمی قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود. وی درباره وضعیت فروش صادراتی شرکت نیز گفت: مشکل خاصی وجود ندارد، اما به‌طورمعمول همیشه در فصل تابستان برای صادرات برش سنگین مشکلاتی وجود دارد اما در زمستان شرایط بهتر می‌شود. وی پیش‌بینی کرد فروش در نیمه دوم سال نسبت به فصل گذشته رو به بهبود است. مدیر مالی پتروشیمی نوری با تاکید بر اینکه شرکت روند رو به رشدی دارد، گفت: وضعیت شرکت امسال از سال گذشته بهتر است.  در بین گزارش‌های ارسالی روی سامانه اطلاع‌رسانی ناشران شرکت نورد آلومینیوم دیروز تصمیمات مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده خود را منتشر کرد و از تغییر ترکیب هیات‌مدیره خبر داد. شرکت آلومتک هم از قرارداد خود با شرکت گام اراک مبنی بر تامین هادی کرلو، شیلد وایر و فیبر نوری به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رونمایی کرد.    تامین مسکن جوانان که اکنون روی تابلوی زرد بازار پایه قرار دارد طی روز گذشته خبر از تسویه بدهی خود در بانک کارآفرین داد. مطابق اطلاعیه این شرکت، طبق توافق گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به‌عنوان سهامدار عمده «ثجوان» و بانک کارآفرین نسبت به فروش ۷۸ میلیون سهم بانک اقتصادنوین با قیمت میانگین ۳۰۴۴ ریال اقدام و در مقابل تسهیلاتی معادل ۲۳۷ میلیارد ریال تسویه شده است. به این ترتیب، «ثجوان» از این محل سود حدود ۲۵ میلیارد ریالی با تاثیر مبلغ ۹ ریال روی هر سهم را شناسایی کرده است.  صنعتی دوده فام هم روز گذشته عملکرد خود در نیمه نخست را روی کدال قرار داد. این شرکت در نیمه نخست سال سودی معادل ۱۸۳ تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده است. بیمه ما درخصوص تغییر در مفاد قرارداد جدید اتکایی (افزایش حق بیمه نگهداری) شفاف‌سازی کرد. حسابرس توسعه معدنی و صنعتی صبا نور هم سود ۷۴ تومانی این شرکت در ۶ ماه نخست امسال را تایید کرد.  به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب روی اصفهان که به تازگی در بازار دوم فرابورس درج و در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام ایستاده است، صورت‌های مالی حسابرسی شده نیمه نخست سال جاری را منتشر کرد. براین اساس، «فروی» به ازای هر سهم ۳۵۵ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴۵۸ ریال) ۲۹ درصد افت داشته است. این شرکت در عملکرد ۶ ماهه ۲/ ۲۱ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.  طبق بررسی‌های بورس پرس، این شرکت ۱۷ تیر سال ۷۷ با سرمایه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان در اداره ثبت شرکت‌های اصفهان به ثبت رسید و فعالیت را آغاز کرد. البته موافقت اصولی تولید ورق روی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال و سرمایه ۵/ ۱ میلیارد تومانی روی زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع در مجاورت شرکت باما در ۲۵ دی سال ۷۴ توسط وزارت معادن و فلزات صادر و اقدامات اولیه برای طراحی و ساخت توسط این شرکت با همکاری فرآوری روی پارس صورت گرفت.  شرکت باما سهامدار ۶/ ۹۹ درصدی سهام این شرکت که دارای ۱۷۴ نیروی انسانی است، محسوب می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت نیز طبق ماده ۳ اساسنامه شامل اکتشاف؛ استخراج و بهره برداری از معادن، تولید شمش و احداث کارخانه‌های مربوط به انجام کلیه عملیات بازرگانی مرتبط با فعالیت می‌شود.   در بازار بدهی هم طی روز گذشته هفتادمین عرضه اسناد خزانه اسلامی انجام شد. هفتادمین عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۸۰۶۱» طی روز گذشته با قیمت اسمی هر برگه ۱۰۰ هزار تومان صورت گرفت. این اوراق طی روز گذشته با قیمت ۷۱ هزار و ۴۰۰ تومان کشف شد و نرخ سود موثر سالانه این اوراق بر اساس قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه در سطح ۲/ ۲۱ درصد رقم خورد. در مجموع طی روز گذشته ۸۸ میلیارد تومان اوراق خزانه در بین فعالان فرابورس دست به دست شد. میانگین نرخ سود موثر ۲۸ مرحله از این اوراق نیز روی عدد ۹/ ۱۹ درصد قرار گرفت.  از دیگر تحولات فرابورس افزایش ارزش معاملات اوراق وام مسکن بود. روز شنبه بیش از ۴ میلیارد تومان اوراق «تسه» بین فعالان فرابورس خرید و فروش شد که در مقیاس روزانه رشد ۶/ ۰ درصدی داشت. بهبود جریان نقدینگی در این اوراق را می‌توان با مقایسه این رقم با متوسط ماه گذشته بهتر دریافت. میانگین روزانه ارزش معاملات «تسه»ها در ماه مهر کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است. افزایش قدرت تقاضا برای اوراق تسهیلات از محل رشد قیمت عامل اصلی رشد ارزش معاملات در این بخش از فرابورس به شمار می‌رود. دیروز همچنین متوسط قیمت اوراق وام مسکن نیز با رشد روزانه ۳/ ۱ درصدی به سطح ۳۹ هزار و ۷۴۰ تومان رسید.

 

در همین رابطه بخوانید:

تصویر بورس بدون دلار ۴۲۰۰

رمزخوانی خریدهای عجیب حقوقی در سهام خودرو