در کنار بحث اعتبارات، معامله‌گران در انتظار انتشار گزارش‌های عملکرد تیرماه شرکت‌های بورسی هستند. گزارش‌هایی که در آن نقش عمده تحریم‌ها در اقتصاد شرکت‌ها انعکاس بهتری دارد. از این رو جریان گزارش‌های تیرماه می‌تواند فضای حاکم بر بازار را برای ماه‌های تابستان مشخص کند.

در این فضا روز چهارشنبه نیز بازار سهام شاهد جو متعادلی بود که در آن مهم‌ترین خبر عرضه اولیه پتروشیمی نوری در روز شنبه بود. پس از چند سال کش و قوس و در حالی که به‌نظر می‌رسید پذیرش این شرکت نیازمند دور دیگری از طی مراحل پذیرش باشد، امروز (شنبه ۲۲ تیرماه) عرضه این شرکت رقم خورده تا چند روز مانده به برگزاری مجمع شرکت بازار شاهد عرضه این شرکت بزرگ باشد. شرکتی که در ردیف شرکت‌های بزرگ پتروشیمی بازار سرمایه قرار گرفته و به دلیل دریافت خوراک مایع، وضعیت خاصی را تجربه می‌کند. این شرکت با تحقق سود ۷۰۵۱ریالی در ابتدای هفته آینده (دوشنبه ۳۱ تیرماه) شاهد برگزاری مجمع و تقسیم عمده سود خواهد بود.

در این شرایط روز چهارشنبه شاخص کل با ۹۰۵ واحد افزایش روبه‌رو شد و به عدد ۲۴۹ هزار و ۶۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز ۳۷۹ واحد ارتقا یافته و به رقم ۶۱ هزار و ۸۰۹ واحد رسید.در بازار جهانی نیز با توجه به نگرانی از بروز توفان دریایی و همچنین کاهش موجودی نفت خام آمریکا بهای نفت به کانال ۶۷-۶۶ دلار برای نفت برنت رسید. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۹۶۵دلار رسیده است. بهای هرتن روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۹۱دلار و هزار و ۹۶۵دلار شده است. همچنین در بازار جهانی هر تن سنگ آهن ۶۲ درصد در چین روز چهارشنبه با ۴/ ۱ دلار کاهش ۲/ ۱۲۱ دلار معامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۹/ ۱ دلار کاهش ۷/ ۱۳۰ دلار معامله شد. همچنین شمش فولاد درچین بدون تغییر ۵۲۷ دلار معامله شد. زغال‌سنگ نیز با ۲۵/ ۰ دلار افزایش ۱۸۶ دلار معامله شد.

هفته گذشته روند برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی ادامه داشت. در مهم‌ترین مجامع ریل‌پرداز سیر ۱۲ ریال، نیروترانس‌ ۴۵۰ ریال، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی۲۵۰ ریال، صنایع شیمیایی فارس ۵۰ ریال، قند قزوین ۱۰۰۰ ریال، آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ۲۰ ریال، پتروشیمی جم ۱۶۷۰ ریال، پتروشیمی کرمانشاه ۶۰۰ ریال، معدنی کیمیای زنجان گستران ۵۵۰ ریال، کشاورزی و دامپروری مگسال ۴۸۰ ریال، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد۱۰۴۰ ریال، مهندسی نصیر ماشین ۳۵۸ ریال، تولید نیروی برق دماوند ۷۰۰ ریال، سپنتا ۱۵۰۰ ریال، ثاباد ۲۰ ریال و آبسال ۱۱۰ ریال سود نقدی تقسیم کردند.

در گروه تجهیزات گروه مپنا درخصوص انعقاد قرارداد مهم با دو شرکت ذوب آهن و آب و فاضلاب بوشهر، اقدام به شفاف‌سازی کرد. محسن میرزایی معاون اقتصادی و مالی «رمپنا» اعلام کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری در پروژه احداث تصفیه‌خانه پساب کارخانه ذوب آهن به ظرفیت ورودی ۸۵۰متر مکعب در ساعت به روش BOT با زمان احداث ۱۴ ماه و مدت بهره‌برداری تجاری ۱۵ سال منعقد شده و ذوب آهن خرید ۶/ ۶ میلیون متر مکعب آب در سال را تضمین کرده که حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این قرارداد ۱۱ میلیون یورو معادل ۴۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین قرارداد پروژه احداث آب‌شیرین‌کن با شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به مدت ۱۵ سال برای تامین مالی، طراحی، تهیه و خرید، اجرا، نصب و راه‌اندازی و مالکیت به روش BOO منعقد شده که زمان احداث ۱۸ ماه بوده و خرید روزانه آب توسط آب و فاضلاب بوشهر به میزان ۳۵ هزار مترمکعب برای ۱۵ سال تضمین شده که حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ضمن اینکه انعقاد قراردادهای فوق تاثیری بر سود سال جاری نداشته و آثار آن بر EPS سنوات آتی متعاقبا اعلام خواهد شد. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت مس اعلام کرد کارخانه اسید سولفوریک خاتون تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. اردشیر سعدمحمدی در بازدید از کارخانه اسید سولفوریک مس سرچشمه با بیان اینکه احداث این کارخانه در تکمیل شرایط کوره فلش کارخانه ذوب است گفت: تغییر سیستم ریورب کارخانه ذوب سرچشمه به فلش ایجاد کارخانه اسید یک ضرورت برای تکمیل شرایط فنی و تکنوژیک بود. مدیرعامل شرکت مس با بیان این مطلب افزود: علاوه بر این، راه‌اندازی کارخانه اسید یک مسوولیت محیط زیستی بود؛ چراکه باید با انجام سرمایه‌گذاری گاز so۲ تولیدی در کارخانه ذوب به اسید سولفوریک تبدیل می‌شد. سعدمحمدی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه گفت: خوشبختانه با کمک مهندسان و تکنسین‌های مس توانستیم تمام تجهیزات مورد نیاز این کارخانه را فراهم کنیم تا این طرح به مرحله تولید برسد.

مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: این کارخانه اکنون به تولید رسیده و میزان ظرفیتش ۶۱۰ هزار تن اسید در سال با ظرفیت فعلی کارخانه ذوب است. با افزایش ظرفیت تولید ذوب در آینده نزدیک میزان تولید اسید هم افزایش پیدا خواهد کرد. در گروه انفورماتیکی شرکت سامان کیش اعلام کرد: شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در جهت همکاری، توسعه بازار و ورود به عرصه کسب و کارهای نوآور اقدام به تاسیس شرکت تجارت الکترونیک وب پویای البرز (سهامی خاص) کرده است. بدیهی است اثرات مالی این سرمایه‌گذاری به دلیل جدیدالتاسیس بودن پس از بررسی‌های لازم از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران گرامی خواهد رسید. همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در راستای اجرای سیاست‌های داخلی میزان سهم‌الشرکه خود را در شرکت نرم‌افزاری تندر نور که عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه‌های کارتخوان را بر عهده دارد، از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داده است. بدیهی است اثرات مالی این سرمایه‌گذاری پس از بررسی‌های لازم از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران گرامی خواهد رسید.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۸۸میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۶۰میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه شاخص در کل هفته با رشد ۳/ ۰ درصدی تغییر محسوسی را رقم نزد.