سبزپوشی صنایع فرابورسی

در میان نمادهایی که بیشترین اثر فزاینده را در پیشروی شاخص کل داشتند، تک سهم فرابورسی شرکت سنگ آهن گهرزمین نزدیک به هشت واحد به ارتفاع شاخص کل افزود و رتبه نخست را در اختیار گرفت. نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و سهامی ذوب آهن اصفهان نیز با اثر فزاینده در مجموع حدود ۱۰ واحد، آیفکس را به سطوح بالاتری هدایت کردند. در حالت کلی نیز معاملات سهام فلزی، بیشترین اثر مثبت را بر نماگر بازارهای اول و دوم وارد کرد. به این ترتیب، شاخص کل سهام فرابورسی، با رشد نزدیک به ۴۹ واحد (معادل بیش از ۹/ ۱ درصد) به حرکت خود برای فتح قله‌های جدید ادامه داد. صرف‌نظر از کاهش شاخص دو گروه تک‌نمادی سیمان و منسوجات، سایر صنایع فرابورسی صعودی دسته جمعی را به نمایش گذاشتند. در این میان، صنایع کوچک‌تر رشد قدرتمندتری را تجربه کردند و نسبت به سهام کالایی رده‌های بالاتری را در جدول صنایع از منظر رشد متوسط قیمت سهام، به خود اختصاص دادند. صنایع محصولات کاغذی، قند و شکر و همچنین استخراج زغال‌سنگ صدرنشین بودند و هر کدام بیش از ۸/ ۴ درصد افزایش یافتند.  در میان صنایع صادرات محور نیز شاخص قیمت سهام محصولات پالایشی رشد قدرتمندتری را تجربه کرد که حدود ۵/ ۳ درصد به ارتفاع آن افزود. تحریک تقاضا در سهام فرآورده‌های نفتی را می‌توان از دریچه رشد ارز نیما و اثر آن در صورت‌های مالی سال گذشته شرکت‌های مزبور بررسی کرد. امری که در پی آن نمادهای نفتی در سقف روزانه معامله شدند و بیشترین رشد خود را در بازه چند ماهه اخیر رقم زدند.

بازیگران خرد بر مسند قدرت

روز گذشته، تغییر مالکیت بازار سهام فرابورس به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. طی این فرآیند بیش از ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار سهم به ارزش ۱۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها جابه‌جا‌ شد. از بین ۲۷ صنعت فرابورسی نیز ۱۶ گروه بیشترین خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند که صنعت سرمایه‌گذاری از این منظر صدرنشین بود. محصولات پالایشی و پتروشیمی نیز از جمله سهام کالایی بودند که از خالص خرید مثبت سهامداران خرد برخوردار شدند. علت این صدرنشینی نیز تغییر مالکیت افزون بر چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی سهام «وسبحان» در مسیر حقوقی به حقیقی بود. «حخزر» و «غگلپا» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه این دسته از معامله‌گران بودند. در آن سوی بازار نیز تنها شش صنعت با خالص خرید مثبت سهامداران حقوقی همراه شدند. صنعت فلزات اساسی از این حیث بیشترین تغییر مالکیت را تجربه کرد و حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سهام آن، از سبد سهامداران خرد به پرتفوی معامله‌گران عمده منتقل شد. در میان نمادها نیز خریداران عمده، سهام «ذوب» را بیش از هر نماد دیگری مقدم شمردند و خالص خرید بالغ بر پنج میلیارد و ۵۷۶ میلیون تومان را رقم زدند. «حریل» و «غفارس» نیز در رده‌های بعدی ترجیحات بازیگران حقوقی جای گرفتند.

عقبگرد سود در بازار بدهی

دیروز، در بازار اوراق با درآمد ثابت افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار برگه به ارزش حدود ۱۲۰ میلیارد تومان دست به دست شد که بالغ بر ۱۰۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این میزان در معاملات اوراق خزانه اسلامی به گردش درآمد. معامله‌گران بیشترین ارزش معاملات را در اوراق «اخزا۷۰۳» رقم زدند که حدود ۱۷ درصد از ارزش کل دادوستدهای اوراق خزانه اسلامی را تشکیل می‌داد. طی این روز، قدرت تقاضا بر عرضه غلبه کرد تا قیمت شمار بیشتری از اسناد خزانه اسلامی در محدوده مثبت قرار گیرد. از این رو، متوسط نرخ بهره بازار بدهی که شنبه جاری در آستانه ۲۴ درصد قرار داشت، همگام با افزایش قیمت بسیاری از اوراق «اخزا» به میانه کانال ۲۳ درصد عقب‌نشینی کرد و در سطح ۵/ ۲۳ درصد تثبیت شد. به نظر می‌رسد رونق بازار سهام، اصلی‌ترین دلیل جهش نرخ سود در بازار بدهی است. وضعیتی که سبب شده است تا شاهد افزایش عرضه‌ها در میان اوراق موجود در بازار بدهی و حرکت نقدینگی حاصل به سمت بازار سهام باشیم.