روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با آغاز معاملات و افزایش فشارهای فروش بر سهام کالایی، افزون بر ۲۱ واحد عقب نشست. تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر منفی را بر این شاخص گذاشت و موجب کاسته شدن بیش از ۶ واحدی آن شد. همچنین نمادهای پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» نیز در مجموع موجب کاهش نزدیک به هفت واحدی ارتفاع نماگر مزبور شدند. سهام فلزی «ذوب» و «هرمز» نیز به نوبه خودشان، فشار بیش از هشت واحدی را بر شاخص کل وارد کردند. در مقابل سنگ آهن گهرزمین نمادی بود که بیشترین اثر فزاینده را بر آیفکس گذاشت و به همراه پتروشیمی شیراز، پیشروی بیش از دو واحدی آن را منجر شد.  یکشنبه جاری، بخش عمده نقدینگی فرابورس در معاملات خرد بازارهای اول و دوم رقم خورد. در این دو بازار، بیش از ۵۳۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰۳ میلیارد تومان دست به دست شد که از افزایش نسبی آن به نقدینگی روز شنبه خبر می‌داد. صنعت «فلزات اساسی»، مطابق با روزهای اخیر غالب این نقدینگی را رقم زد، با این تفاوت که ارزش معاملات آن دیگر اختلاف معناداری با سایر صنایع نداشت. حدود ۳۸ میلیارد تومان در گروه «فلزات اساسی» به گردش درآمد که در کنار صنایع پرمعامله دیگر، یعنی «زراعت» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» حدود ۴۰ درصد از ارزش معاملات رقم زده شد. همچنین در این روز، شاخص روزانه ۱۱ صنعت فرابورسی در محدوده سبز تثبیت شد که «رایانه» از این منظر صدرنشین بود. در مقابل ۱۴ صنعت قرمزپوش شدند که «عرضه برق و گاز» با زیان بیش از سه درصدی، در قعر آنها قرار داشت.

تداوم حمایت بازیگران حقیقی

معاملات خرد روز گذشته در حالی پایان یافت که حدود ۵۴۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی بازیگران حقیقی جابه‌جا‌ شد. به‌طور متوسط بیشترین خرید سهامداران خرد در صنعت «محصولات غذایی و آشامیدنی» رقم خورد و بیشترین تقاضای آنها نیز متوجه نماد «غگلپا» شد. ارزش تغییر مالکیت در نماد مزبور حدود سه میلیارد تومان ارزیابی شد. در مرتبه بعدی بیشترین خرید این دسته از سهامداران در پتروشیمی زاگرس رقم خورد که خالص آن نزدیک به سه میلیارد تومان محاسبه شد. به این دلیل «محصولات شیمیایی» نیز از حمایت بالای فعالان خرد بازار برخوردار شدند. در حالی‌که اکثر صنایع تک‌سهمی و کوچک‌تر بازار مورد توجه خریداران حقیقی بودند، بیشترین تمرکز فعالان عمده به واسطه معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان، در صنعت «فلزات اساسی» جمع شد. بیش از ۲ میلیارد تومان از سهام «ذوب» به‌عنوان انتخاب اول سهامداران حقوقی، از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها منتقل شد. «کگهر» و «زماهان» نیز در مراتب دیگر ترجیحات این دسته از بازیگران قرار گرفتند. در این روز، صنایعی همچون «زراعت» و «محصولات دارویی» نیز با حمایت سهامداران عمده، به کار خود پایان دادند.

بازدهی «اخزا» در یک قدمی ۲۲ درصد

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت نزدیک به یک میلیون ورقه به ارزش بیش از ۹۱ میلیارد تومان خرید و فروش شد. بالغ بر ۸۵ درصد این نقدینگی در معاملات اسناد خزانه اسلامی رقم خورد که معادل بیش از ۹۴ هزار ورقه «اخزا» به ارزش افزون بر ۷۷ میلیارد تومان بود. نقدینگی اوراق خزانه اسلامی نسبت به روز شنبه حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و بیش از نیمی از اوراق مزبور در مدار منفی معاملات به روز خود پایان دادند. از این رو، متوسط نرخ بهره اوراق خزانه با رشد ۱/ ۰ واحد درصد در سطح ۹/ ۲۱ درصدی قرار گرفت. بیشترین نرخ سود موثر سالانه در سطح ۸/ ۲۳ درصد در اختیار اوراق «اخزا۷۱۱» قرار گرفت. در مقابل، اوراق «اخزا۶۰۹» و نیز «اخزا۶۱۵» کمترین نرخ سود ۲۱ درصدی را به خود اختصاص دادند.

معاملات کم‌رمق «تسه»

همگام با فرا رسیدن تاریخ سر رسید وام مسکن و ناکارآمدی این تسهیلات در پوشش هزینه‌ها، رکود معاملات مسکن به ویژه در نیمه جنوبی شهر تهران به وقوع پیوست. به اعتقاد کارشناسان لازم است که در شرایط فعلی، متناسب با تحولات قیمت مسکن سقف تسهیلات نیز تعدیل شود، چرا‌که تقاضای مصرفی در گروه‌های متوسط رو به پایین جامعه کاملا وابسته به وام بانکی است. از این رو عدم تناسب تسهیلات بانکی با افزایش قیمت‌ها، تقاضای این گروه از مصرف‌کنندگان را تحت‌الشعاع قرار داده که به کاهش معاملات مسکن در ماه جاری انجامیده است به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد رکورد پایین‌ترین حجم معاملات در مقایسه با ماه‌ مشابه سال‌های اخیر شکسته خواهد شد.به این ترتیب روز گذشته، بازار اوراق تسهیلات مسکن با داد‌و‌ستد تقریبا ۵۹ هزار ورقه «تسه» به ارزش نزدیک به سه میلیارد تومان به کار خود پایان داد و نقدینگی آن با کاهش حدود ۱۷ درصدی مواجه شد. بیش از نیمی از ارزش معاملات این روز در معاملات اوراق «تسه۹۷۱۲» به گردش درآمد. پس از آنکه قیمت غالب اوراق کف قیمتی را در سطح ۴۹ هزار تومان لمس کرد، طی معاملات دیروز اندکی از فشار فروش‌ها کاسته شد. با این حال تنها پنج اوراق تسهیلات مسکن در سطح بالای ۵۰ هزار تومان کشف قیمت شدند و بیشترین قیمت به «تسه۹۶۰۴» تعلق گرفت. در مقابل اوراق تسهیلات مسکن با سررسید خرداد ۹۶ که بیشترین افت بها را تجربه کرد، پایین‌ترین سطح قیمتی را در مقدار ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به خود اختصاص داد.