رصد بازار اول و دوم

شاخص کل فرابورس ایران همزمان با انتهای معاملات روز شنبه، کماکان در مدار صعودی متوقف شد و با رشد حدود سه‌واحدی سطحی فراتر را در اختیار گرفت. آیفکس که در تاریخ نهم مهر سال ۹۷، به بیشترین مقدار تاریخی خود دست یافته بود، این رکورد را حدود پنج ماه حفظ کرد. سرانجام معاملات آخرین روز کاری سهام بازارهای اول و دوم فرابورس سقف‌شکنی دیگری را برای نماگر این دو بازار رقم زد و به این ترتیب، سال جدید فرابورس با رکورد جدیدی از شاخص کل آغاز شد. در یازده روز معاملاتی بهار نیز روند صعودی شاخص مزبور کم و بیش ادامه یافت و قله‌‌های تاریخی جدیدی فتح شد. در چنین شرایطی پس از جهش ادامه دار شاخص کل، احتمال اصلاح بازار وجود دارد که در پی حفظ سود کسب شده در دوره رونق، انجام می‌شود. روز گذشته نیز عقب‌‌نشینی تقاضا در ساعات ابتدایی بازار این احتمال را شدت بخشید. طی این روز، بیشترین فروش متوجه سهام گروه‌های کالایی شد که منجر به نوسان قیمت‌ها در بازه محدود مثبت و با اتمام معاملات در مدار منفی قیمت‌ها شد. در حالی‌که سهام بنگاه‌های کوچک‌تر و داخلی بازار بیشترین افزایش قیمت‌ها را تجربه کردند.

دیروز سهمی که بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کرد، سنگ‌آهن گهرزمین بود که موجب پیشروی بیش از پنج واحدی نماگر بازار شده بود. فولاد هرمزگان جنوب نیز همگام با «کگهر» سه واحد دیگر به ارتفاع شاخص کل افزود؛ در مقابل پتروشیمی مارون بیشترین نقش کاهنده را بر آیفکس تحمیل کرد و نزدیک به پنج واحد از ارتفاع آن کاست. ۱۶ صنعت فرابورسی دیروز، در محدوده سبز معاملات به خرید و فروش خود خاتمه دادند و ۹ صنعت نیز با افت شاخص روزانه مواجه شدند که غالبا در منطقه کم‌عمقی بود. هر دو سهم قندی فرابورس در سقف قیمتی معامله شدند و به این شکل، عنوان پربازده‌ترین صنعت، به «قند و شکر» تعلق گرفت. گروه‌های تک‌سهمی «خرده‌فروشی» و «منسوجات» نیز در ادامه این رتبه‌بندی جای گرفتند. سهام رایانه‌ای نیز روز گذشته مورد استقبال خریداران قرار گرفتند و به‌طور متوسط رشد ۴ درصدی را تثبیت کردند.روز گذشته در بازارهای اول و دوم حدود ۵۵۳ میلیون سهم به ارزش تقریبا ۱۹۹ میلیارد تومان دست به دست شد و بخش عمده نقدینگی فرابورس در این دست از معاملات، رقم خورد. نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات «فلزات اساسی»، «زراعت» و همچنین «محصولات دارویی» خلاصه شد که صنعت فلزات به تنهایی نیمی از این ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود.

قدرت‌نمایی متقاضیان خرد در خرید

روز گذشته فرابورس ایران با حمایت سهامداران حقیقی به روز خود پایان داد. در این روز، نزدیک به ۵۵۳ میلیون سهم به ارزش تقریبا ۳ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. کانون توجه معاملات بازیگران خرد در نماد دارویی «دتولید» بود که به خالص تغییر مالکیت حدود ۵ میلیارد تومانی آن به نفع این دسته از خریداران انجامید. همچنین سهم مزبور در انتهای روز، بیشترین تقاضای بازار و طولانی‌ترین صف خرید را به خود اختصاص داد. بخش دیگر ترجیحات این دسته از فعالان نیز متوجه نمادهای «غپاذر» و «زفکا» بود. در مقابل، بیشترین خرید سهامداران حقوقی در سهامی ذوب‌آهن اصفهان به گردش درآمد؛ پتروشیمی غدیر و نفت ایرانول نیز از دیگر انتخاب‌های نخست فعالان عمده بازار بودند.  به‌طور متوسط، غالب ترجیحات سهامداران خرد طی معاملات روز گذشته متوجه صنایع کوچک‌تر بود و «محصولات دارویی» و «محصولات غذایی» از این منظر صدرنشین بودند. در حالی‌که صنایع کالایی بزرگ «فلزات اساسی» و همچنین محصولات پتروشیمی و پالایشی بیشترین حمایت را از جانب سهامداران حقوقی تجربه کردند.

چه خبر از سایر تابلوها؟

بازار اوراق با درآمد ثابت اولین روز هفته جاری را با دادوستد نزدیک به ۲میلیون ورقه به ارزش تقریبا ۱۵۰ میلیارد تومان، سپری کرد. بخش عمده این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی به گردش درآمد که نزدیک به ۱۱۵ میلیارد تومان بود. طی این روز شمار بیشتری از اسناد خزانه اسلامی در محدوده منفی معاملات قیمت خوردند و طبق رابطه معکوس بازدهی و قیمت‌ها در این بازار، متوسط نرخ سود موثر اوراق مزبور با رشد نیم واحد درصدی به سطح ۸/ ۲۱ درصد دست یافت که بیشترین مقدار این نرخ در شش روز کاری گذشته است. بیشترین نرخ سود سالانه به اوراق «اخزا۷۱۱» تعلق داشت که ۶/ ۲۴ درصد بود. کمترین بازدهی نیز در سطح ۸/ ۲۰ درصد به اسناد خزانه اسلامی «اخزا۶۰۴» اختصاص داشت. همچنین در بازار اوراق تسهیلات مسکن، نزدیک به ۶۹ هزار برگه «تسه» به ارزش بیش از ۳میلیارد تومان خرید و فروش شد که نسبت به نقدینگی چهارشنبه هفته گذشته، رشد بیش از ۳۶ درصدی را تجربه کرد. غالب معاملات بازار عنوان شده در اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷ رقم خورد که افزون بر ۲ میلیارد تومان بود. با وجود رشد ارزش معاملات در جریان روز کاری گذشته، فشار فروش نیز افزایشی بود و اوراق بیشتری وارد محدوده منفی قیمت‌ها شدند و صرف نظر از اوراق «تسه۹۶۰۴» و «تسه۹۶۰۵»، سایر اوراق در سطوح زیر ۵۰ هزار تومان کشف قیمت شدند. در حالی‌که اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ۹۶ کمترین قیمت حدود ۴۸هزار و ۷۰۰ تومانی را در اختیار داشت، بهای اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ۹۶ در سطح ۵۱ هزار تومان صدرنشین قیمت‌ها بود.