معامله‌گران چه سهامی خریدند؟

رصد صنایع مورد توجه بازیگران در هفته‌ای که گذشت نشان از آن دارد که گروه سرمایه‌گذاری‌ با خالص خرید بیش از ۶۵میلیارد تومانی به‌عنوان پرطرفدارترین گروه از سوی سهامداران خرد شناخته شدند. در راس این گروه نیز جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری بیمه قرار داشت که با انتقال ۴۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان به پرتفوی سهامداران خرد این نماد همراه شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی صبانیک به‌عنوان حقوقی فعال در «وبیمه»، در مجموع هفته ۵/ ۱میلیون سهم مزبور را خریداری کرد.در ادامه این روند نیز گروه شیمیایی با خالص خرید ۵۷میلیارد تومانی حقیقی‌ها قرار داشت. در این میان گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به تنهایی خالص خرید ۶۵میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. نماد «پترول» که در هفته گذشته بیش از ۱۷درصد رشد قیمت را تجربه کرد، به دلیل تقاضای بالای حقیقی‌ها با عرضه‌هایی از سوی سهامدار حقوقی مواجه شد. اما در این میان شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد که سهامدار ۱۵/ ۳درصدی «پترول» است، به خرید سهم پرداخت. البته این میزان جمع‌آوری سهام با حجم‌های پایینی همراه بود که در مجموع هفته به بیش از یک میلیون سهم رسید.در ادامه این روند نیز خرید سهام سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران قرار داشت که با خالص خرید ۲۳میلیارد تومانی، در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفت. «شیران» نیز در هفته گذشته بازدهی ۱۸درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد. در سمت دیگر، معامله‌گران عمده بیشترین خرید را در نماد توسعه‌ صنایع‌ بهشهر داشتند. این روند با انتقال ۳۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبشهر» دنبال شد.

نگاهی به روند تغییر مالکیت‌های هفتگی

بازار سهام در اولین روز کاری پس از تعطیلات ایام نوروز معاملات نسبتا متعادلی را آغاز کرد. به‌طوری‌که معاملات روز شنبه با رشد بیش از ۱۲۰۰واحدی شاخص کل بورس آغاز شد. در این روز بیش از ۵۱میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. بیشترین خرید صورت گرفته در نمادهای گروه خودرو، مسکن و سیمان بود.بررسی جزئیات خرید و فروش‌های انجام شده نشان از آن دارد که در میان نمادهای خودرویی، تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام ایران خودرو وجود داشت که این امر خالص خرید بیش از ۱۱میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این نماد را به دنبال داشت. در نماد محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز به دنبال خریدهای پرحجم سهامداران خرد، حقوقی شرکت به عرضه سهام ادامه داد. در معاملات این روز سرمایه‌گذاری سمند، ۶میلیون سهم «خوساز» را به فروش رساند. در این گروه موتورسازان ‌تراکتورسازی ‌ایران‌ نیز با عرضه ۵میلیون سهمی از سوی تراکتورسازی ایران مواجه شد. در نماد پارس خودرو نیز وضعیتی مشابه با واگذاری بیش از ۷میلیون سهم از سوی بیمه رازی دنبال شد.در میان نمادهای گروه انبوه‌سازی نیز، سرمایه‌گذاری مسکن در کانون توجه حقیقی‌ها قرار گرفت که با خالص خرید بیش از ۱۰میلیارد تومانی همراه شد؛ تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام مزبور موجب شد سهامدار عمده شرکت به عرضه سهم اقدام کند. بر این اساس ۱۰میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری رهاورد آباد مسکن و حدود ۷میلیون سهم دیگر نیز از سوی بیمه مرکزی عرضه شد. اما با وجود این همچنان صف خرید بیش از ۲۶میلیون سهمی برای «ثمسکن» باقی ماند.

«پترول» در کانون توجه

معاملات روز یکشنبه با حفظ تغییرمالکیت نزد سهامداران خرد همراه شد. به‌طور‌ی‌که حدود ۶۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران عمده به سبد سهامداران حقیقی جابه‌جا شد که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق داشت؛ به‌طوری‌که ۷۷درصد از خالص خرید مزبور یعنی رقمی بیش از ۵۲میلیارد تومان به خالص خرید در سهام «پترول» اختصاص یافت.در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام سایپا اقدام کردند. بر این اساس خالص خرید ۵/ ۳میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «خساپا» ثبت شد. این در حالی است که ۲میلیون سهم «خساپا» از سوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا عرضه شد. همچنین در نماد پارس خودرو نیز سهامدار عمده یعنی بیمه رازی به عرضه‌های خود ادامه داد و بیش از ۵ میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. سرمایه‌گذاری سمند نیز که در روزهای اخیر به عرضه سهام محورسازان ایران خودرو پرداخته، روز یکشنبه نیز ۱۰میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

ایجاد تعادل در روز دوشنبه

معاملات روز دوشنبه با تعادل در خرید و فروش‌های بازیگران همراه شد. به این ترتیب در نهایت ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این روز سهامداران خرد به خریدهای خود در نماد «پترول» ادامه داده و خالص خرید ۱۵میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند و در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از سهام مس شهید باهنر داشتند. این روند با خالص خرید بیش از ۱۳میلیارد تومانی این گروه همراه شد. در این میان یک سهامدار حقیقی که مالک بیش از یک درصدی سهام «فباهنر» است، اقدام به عرضه ۱۵میلیون سهم مزبور کرد.

افزایش فعالیت حقوقی‌ها

معامله‌گران عمده در حالی روز سه‌شنبه به فعالیت بیشتری در سمت خرید سهام پرداختند که در نهایت برآیند تغییر مالکیت‌ها به انتقال ۵/ ۱میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد ختم شد. رصد جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در این بازار نشان از آن دارد که سهامداران عمده به حمایت از سهام بانک ملت و فولاد مبارکه اقدام کردند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های بازار در نماد «وبملت» به بیش از ۱۸میلیارد تومان رسید. همچنین خالص خرید ثبت شده در نماد «فولاد» نیز به ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید.همچنین در روز سه‌شنبه سهامداران خرد بیشترین خرید را در نمادهای سیمانی داشتند که در راس آن، جمع‌آوری سهام سیمان فارس و خوزستان قرار داشت. این روند با خالص خرید بیش از ۱۸میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در نماد سیمان کردستان نیز به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد، حقوقی شرکت یعنی شرکت توسعه سرمایه وصنعت غدیر به عرضه ۲میلیون سهم پرداخت. البته این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در سیمان شرق نیز ۲میلیون و ۲۰۰هزار سهم را واگذار کرد. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز به‌عنوان سهامدار عمده در سیمان سفید نی‌ریز، ۵۰هزار سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. همچنین روندی مشابه در نماد سیمان شمال با واگذاری یک میلیون سهم توسط گروه مالی بانک مسکن دنبال شد.

پایان خوش هفته

در جریان معاملات روز چهارشنبه و همزمان با رشد ۳۵۰۰واحدی شاخص کل بورس، سهامداران خرد به خریدهای بیشتری پرداختند؛ به‌طوری‌که در این روز بیش از ۶۷میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. بررسی روند خریدهای صورت‌گرفته نشان از آن دارد که معامله‌گران خرد تمایل زیادی به خرید سهام فولاد مبارکه نشان دادند؛ به‌طوری‌که در نهایت ۱۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «فولاد» منتقل شد. فولاد خوزستان نیز دیگر نماد فولادی بود که به دلیل تقاضای بالا از سوی سهامدار خرد با عرضه سهم از سوی حقوقی مواجه شد؛ به‌طوری‌که یک میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و بیش از ۹۰۰هزار سهم دیگر نیز توسط بانک رفاه کارگران به فروش رفت.در میان نمادهای فلزی، مس شهید باهنر از حمایت دو سهامدار عمده برخوردار شد؛ سرمایه‌گذاری صدرتامین و شرکت نیلین فرایاف در مجموع حدود ۲۰۰هزار سهم «فباهنر» را خریداری کردند.در میان نمادهای بانکی نیز حقیقی‌ها بیشترین خرید را در سهام بانک پاسارگاد داشتند که این روند با خالص خرید بیش از ۱۲میلیارد تومانی آنها دنبال شد. در این نماد سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری خوارزمی به عرضه‌های خود ادامه داد و حدود ۵۰میلیون سهم «وپاسار» را از پرتفوی خود خارج کرد.

 

 

10-01