در این شرایط دیروز بازار سهام در نهایت افت ۳هزار و ۱۷۵ واحدی شاخص کل معادل ۷۴/ ۱ درصد را تجربه کرد و در پایان معاملات با از دست دادن سطح حمایتی قوی ۱۸۰هزار واحد در رقم ۱۷۸هزار و ۸۱۹واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش ۲۳۸ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۳۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر، پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و اصفهان و همچنین هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی پارس بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند.

در گروه لبنی، مدیرعامل اتحادیه دامداران از تصویب قیمت جدید شیر خام به نرخ ۲۰۰۰ تومان برای تحویل درب دامداری، خبر داد. علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود مصوب کرد که شیر خام با مشخصات ۲/ ۳ درصد چربی درب دامداری کیلویی ۲۰۰۰ تومان عرضه شود.

در گروه تجهیزات نیز مقام مسوول در وزارت کار از راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه هپکو بعد از یک و نیم سال توقف خبر داد. کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به بررسی وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار در کارگروه داخلی تسهیل در این وزارتخانه گفت: ‌از جمله بنگاه‌های مشکل‌داری که در کارگروه وزارت کار مورد بررسی قرار گرفت کارخانه هپکو بود که با ورود مواد اولیه به کارخانه ظرفیت تولید ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی، هفته گذشته مجددا راه‌اندازی شد. وی افزود:‌ کارگران نیز حقوق و مزایای قانونی خود را تا پایان شهریورماه دریافت کردند. یاوری یادآور شد: خط تولید کارخانه هپکو یک سال و نیم به دلیل نبود مواد اولیه متوقف شده بود، اما خدمات پس از فروش این واحد تولیدی همچنان دایر بود. وی با اشاره به وعده وزیر کار برای بررسی وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار از سوی این وزارتخانه گفت:‌ بعد از دستور آقای شریعتمداری کارگروه داخلی تسهیل و رفع موانع تولید در وزارت کار با حضور نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌های تابعه وزارت کار چهار جلسه برای حل و فصل مشکلات بنگاه‌ها برگزار کرد.به گفته وی، در این جلسات نمایندگان کارفرمایان، مدیران استانی و مدیران عامل بنگاه‌های مشکل‌دار حضور داشتند. یاوری همچنین از پیگیری وضعیت کارگران این کارخانه که برای آنها احکام قضایی صادر شده نیز خبر داد.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت حفاری شمال ضمن اشاره به نیاز شدید تزریق نقدینگی، روند وضعیت مطالبات این شرکت را تشریح کرد و از پیش‌بینی اثر فروش دارایی بر تعدیل بدهی و بهبود فعالیت خبر داد. حمیدرضا گلپایگانی با اشاره به اینکه اصلاح زیر‌ساخت‌ها از مهم‌ترین موضوعات برای حفاری شمال است، گفت: با موافقت همه سهامداران به ویژه بنیاد مستضعفان، اصلاح ساختار با افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در دستور کار قرار گرفته است.  بر این اساس، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به میزان ۲۶۰ میلیارد تومان صورت گرفت که این اقدام قطعا موجب شکوفایی شرکت می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: شرکت حفاری شمال از چهار سال پیش ۲۰۰‌ میلیارد تومان وام از یکی از بانک‌ها دریافت کرده و بابت آن با سود ۳۰ درصد مبلغی در حدود ۵ میلیارد تومان در ماه به این بانک پرداخت می‌کند. این عدد بسیار سنگین و کمرشکن است و ادامه این روند قطعا به نابودی شرکت منجر می‌شود.

در گروه فلزی دیروز شرکت معادن بافق که مشمول تعلیق دو هفته‌ای نماد معاملاتی شده، از وصول مطالبات در قبال دریافت ۴ هزار تن شمش آلومینیوم خبر داد. براین اساس، محمود علیمحمدی مدیرعامل «کبافق» اعلام کرد: نظر به ارزش و ضریب بالای نقدشوندگی شمش آلومینیوم و نیز امکان سودآوری و ارزش افزوده آن در آینده، دریافت شمش نسبت به وجه نقد در اولویت تشخیص داده شد. قیمت مورد توافق۳۰ میلیون تومان به ازای هر تن شمش آلومینیوم بر اساس نرخ روز بازار به‌صورت غیر قطعی و تنها به‌عنوان ضمانت و به‌صورت امانی نزد این شرکت بورسی در نظر گرفته شده تا در صورت قطعیت موضوع و عدم امکان تامین وجه ریالی با خرید سهام معادن بافق بتواند از طریق عرضه آن در بورس کالا کشف قیمت کرده و با مطالبات تهاتر کند. با توجه به توضیحات، طی لایحه دفاعیه ۱۱ شهریور خطاب به ریاست کمیته پیگیری تخلفات سازمان بورس، در جلسه مشترک دریافت ۴ هزار تن شمش آلومینیوم تا قطعی شدن سهام درحال انجام معامله جهت «کبافق» به صرفه و صلاح حال و آینده شرکت و کلیه سهامداران تشخیص داده شد. بر این اساس، حمل محموله ۴ هزار تنی به اتمام رسیده و کل محموله و انبار مجتمع معدنی متعلق به این شرکت تحویل شده است.

بازرسان سازمان تعزیرات حکومتی به استناد عدم درج شمش آلومینیوم دریافتی در سامانه جامع انبارهای سازمان صنعت، اقدام به ورود به مجموعه و تهیه گزارش و سپس انتشار آن در فضای رسانه‌ای کرده‌اند. با استناد به ماده ۲۳ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان صنعت موظف به ایجاد سامانه ثبت و نگهداری کالا‌ها و انبارهای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی شده است. عدم اطلاع‌رسانی از سوی سازمان ذیربط در این خصوص موجب عدم درج انبارهای این شرکت در سامانه مربوطه شده است.

در گروه معدنی، چادرملو از اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خبر داد. بر اساس گزارش توجیهی هیات مدیره مصوبه ۱۷ مهر ۹۵، قرار است سرمایه «کچاد» با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۷/ ۶ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی افزایش یابد. این تامین مالی ۳/ ۳ هزار میلیارد تومانی به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، احداث و بهره‌برداری از معادن جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت خواهد گرفت. بنابراین گزارش، شرکت چادرملو انجام افزایش سرمایه مذکور را منوط به موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق‌العاده اعلام کرده است.

در گروه ساختمانی زنجیره خبرهای بد بین‌المللی توسعه ساختمان همچنان ادامه دارد. این زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر برای سال مالی شهریور جاری برای هر سهم ۸۶ ریال سود پیش‌بینی کرده بود اما این متغیر مهم را با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای و تعدیل منفی ۱۵۱ درصدی به ۴۵ ریال زیان تبدیل کرد و در عملکرد ۹ ماهه هم ۶۹ ریال زیان پوشش داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و بی‌انگیزه بود که تنها در آن عرضه اولیه سنگ‌آهن گهر‌زمین جلب توجه می‌کرد. در بازار دیروز ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۷۲۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۷میلیارد تومان بالغ شد.