به سنت هر ساله آخرین روزهای پایان سال به دلیل نیاز معامله‌گران به نقدینگی و افزایش عرضه‌ها، بازار با کاهش قیمت و برتری عرضه بر تقاضا مواجه شد. در این شرایط و به‌‌رغم افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت فلزات در بازار جهانی قیمت اکثر نمادهای بزرگ با افت روبه‌رو‌ شده و تنها دو گروه غذایی و دامداری توانستند کارنامه‌ای مثبت را برجا بگذارند. در این شرایط دیروز شاخص کل با کاهش یک درصدی معادل هزار و ۶۴۵واحد به رقم ۱۶۲هزار و ۵۹۳واحد رسید. در همین راستا شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۸۲ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۸۲۳ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز بلوک ۰۴/ ۳ درصدی سهام بیمه سامان به‌طور عمده و نقد به قیمت پایه هر سهم ۴۵۰ تومان برای عرضه از سوی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه روانه میز فروش فرابورس ایران شد که در نهایت با همین قیمت معامله شد. همچنین آگهی عرضه ۱۰ درصد سهام غیرمدیریتی بیمه پاسارگاد با قیمت پایه کل ۲۸۵ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان برای عرضه در روز یکشنبه هفته آینده از طریق بازار اولیه فرابورس منتشر شد. در عین حال در آخرین شنبه امسال بلوک ۹۰ درصدی سهام کنترلی شرکت تولیدی نیروی برق دماوند به قیمت پایه کل ۱۰ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان روانه میز فروش بازار دوم فرابورس ایران خواهد شد.

اما مهم‌ترین‌ بلوکی که شامگاه روز دوشنبه آگهی شد، بلوک ۵درصدی سرمایه‌گذاری ساختمان بود که از سوی بانک سینا و به دلیل بدهی استراتوس عرضه خواهد شد. خریدار این بلوک اگر خارج از گروه استراتوس باشد به حاکمیت استراتوس بر این شرکت خاتمه خواهد داد.

در گروه بانکی دیروز وزیر کار از عرضه سهام بانک توسعه تعاون در بورس برای تامین سرمایه هزار میلیارد تومانی خبر داد. محمد شریعتمداری گفت: برای تقویت بخش تعاون و افزایش توان وام‌دهی و صدور ضمانت تعاون، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون در دستور کار است و یکی از راه‌های افزایش سرمایه عرضه سهام در بورس برای تامین سرمایه هزار میلیارد تومانی است.

وی افزود: امروز نیز نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی برگزار می‌شود که معاونت تعاون وزارتخانه برای رایزنی تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون در این نشست حضور دارد.

در گروه انفورماتیک شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش از عقد قرارداد سرمایه‌گذاری در شرکت پیشگامان فناوری و دانش‌آرامیس (تپسی) خبر داد؛ شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که با سرمایه اسمی ۱۸۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد از سرمایه‌گذاری در شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس خبر داد و دست به شفاف‌سازی زد. «سپ» اعلام کرد: این شرکت در جهت همکاری، توسعه بازار و ورود به عرصه کسب و کارهای نو‌آور اقدام به عقد قرارداد سرمایه‌گذاری در شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) در ۱۴ اسفند ماه کرده و اثرات مالی آن پس از بررسی‌های لازم از طریق کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

در گروه غذایی، یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن شکر در سال ٩٨ و توسط کارخانه‌های چغندر قند خبر داد.

یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات شکر توسط کارخانه‌ها در سال جاری ممنوع بود به خبرگزاری مهر گفت: به دلیل عدم تامین حقابه کشاورزان خوزستانی تولید نیشکر از ٩٠٠ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته که این میزان تولید نیاز سه ماه اول سال ٩٨ را تامین می‌کند اما برای سه ماه دوم باید واردات انجام شود تا نیاز بازار تامین شود. وی ادامه داد: این مقادیر در سه ماه اول ٩٨ وارد ایران می‌شود.

در گروه مخابراتی شرکت داده گستر عصر نوین درخصوص تشکیل کنسرسیوم و انعقاد موافقت‌نامه با یک شرکت در حوزه ارائه خدمات ارتباطات سیار اقدام به شفاف‌سازی کرد؛ «های‌وب» در این شفاف‌سازی از تشکیل کنسرسیوم و انعقاد موافقت‌نامه با شرکت مخابرات صاایران برای اجرای پروژه‌ها در حوزه ارائه خدمات ارتباطات سیار در قالب اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) و رادیو ترانک عمومی با حدود و شرایط خبر داد. همچنین مدت موافقت‌نامه منعقد برای مدت ۵ سال معتبر و لازم‌الاجرا بوده و در انقضای مدت با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود. افزون بر این موضوع هدف موافقت‌نامه شامل بازاریابی، انعقاد قرارداد، ارائه سرویس به مشتریان و متقاضیان خدمات ارتباط سیار، طراحی، نصب، راه‌اندازی، راهبری، بهره‌برداری و نگهداری شبکه اپراتور مجازی و ارائه خدمات به مشتریان و متقاضیان، تشکیل شرکت مشترک و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها برپایه اساسنامه و مفاد قانون تجارت است.

قدرالسهم طرف اول در پروژه‌های مرتبط با حوزه فعالیت صنایع مخابرات صاایران ۷۰ درصد و ‌های‌وب ۳۰ درصد از سود قابل تقسیم خواهد بود و هر گونه سود، زیان، حقوق و تعهدات حاصله در مدت این موافقت‌نامه به همین نسبت بین طرفین تصمیم خواهد شد. در میان نمادهای خودرویی نیز مدیرعامل سازمان حمایت از ارسال پرونده بهمن موتور و کرمان موتور به تعزیرات خبر داد و گفت: به تمام عرضه‌کنندگان و خودروسازهایی که تعهدات معوق دارند، تذکر داده شده است. اگر این خودروسازان تا ۳ روز دیگر نسبت به این تذکر اقدام نکنند، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس تابش گفت: پرونده خودروسازی بهمن موتور را به دلیل عدم ایفای تعهدات تحویل بسترن و هاوال، حدود ۱۰ روز پیش به تعزیرات ارسال شده است.

از سوی دیگر شرکت مپنا درباره صدور موافقت اصولی اولیه اجرای طرح GTPO شفاف‌سازی کرد؛ در این راستا معاون مالی و اقتصادی مپنا عنوان کرده: براساس موافقت‌نامه اصولی اولیه برای اجرای طرح GTPO، گروه مپنا مجاز است در منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان، گاز طبیعی را به پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تبدیل کند. به این ترتیب خوراک و سوخت تخصیصی به میزان ۹۴/ ۴میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز خواهد بود. همچنین اقدامات لازم برای دریافت زمین جهت شروع طرح در حال پیگیری است. در میان دیگر اخبار دیروز، عرضه بیش از ۴ میلیون و ۳۴۲ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی توسط سازمان تامین اجتماعی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس قرار دارد. بر این اساس امروز چهارشنبه اسناد خزانه اسلامی موسوم به «اخزا» توسط سازمان تامین اجتماعی در سررسید‌های مختلف در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه خواهد شد. در مجموع بازار روز گذشته بازار ضعیف و با کمبود نقدینگی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۷۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۳۹میلیارد تومان بالغ شد.