رشد بازار طی روز گذشته در حاشیه تعادل‌یابی نماد تازه‌وارد افق کوروش با خرابی سیستم معاملات همراه شد. سیستم معاملات طی ماه‌های اخیر بارها با افزایش سطح داد‌و‌ستد یا عرضه و تقاضای حجیم و ناگهانی از کار افتاده و موجب برهم خوردن تعادل بازار شده است.سرپرست عملیات بازار شرکت بورس تهران در مورد خرابی سیستم معاملات و توقف نماد افق کوروش گفت: به علت تراکنش‌های زیاد و با هدف جلوگیری از بروز اختلال در سامانه معاملات، سهام شرکت افق کوروش به‌صورت مدیریت شده داد و ستد می‌شود. مهدی پارچینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس‌پرس، درباره وضعیت سامانه معاملات بورس که به گفته برخی فعالان به دلیل فشار فروش سهام شرکت تازه‌وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با اختلال و کند شدن فرآیند سفارش‌گیری روبه‌رو‌ شده، توضیح داد: تاکنون گزارشی از سوی کارگزاران مبنی بر اختلال در سامانه معاملات بورس نشده و ممکن است ناشی از OMSها باشد.

در گروه خودرویی دیروز معامله‌گران شاهد توقف نماد ایران خودرو و صف خرید نمادهای وابسته بودند. ایران خودرو مجدد برای چندمین بار فروش سهام خود در بانک پارسیان را آگهی کرده است. در این گروه دیروز فروش فوری محصولات سایپا به دلیل اختلالات در سایت ثبت‌نام این شرکت متوقف شد؛ آن‌طور که شرکت سایپا اعلام کرده، درصدد رفع این مشکل است و به محض اینکه این اختلال برطرف شود روال ثبت‌نام آغاز خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو، شرکت سایپا تقریبا حدود۲۰ درصد از تولید روزانه خود را به‌صورت فروش فوری از ۳۰ بهمن ماه سال جاری آغاز کرده است.براساس تدابیر صورت گرفته سایت فروش محصولات به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و مشتریان امکان خرید محصولات را دارند. البته با توجه به اینکه ۲۰ درصد شامل تقریبا روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو در سایپا می‌شود ممکن است با توجه به تقاضای بالا این تعداد در همان ساعات اول به فروش رسیده و سایت برای آن روز بسته شود.

در این طرح فروش فوری محصولات تیبا، تیبا۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۵۱، کوئیک دستی، نیسان دوگانه‌سوز و نیسان تک‌سوز به فروش می‌رسد. در این طرح فروش هر مشتری می‌تواند با کد ملی و کد پستی یک خودرو خریداری کند. البته کد ملی فرد نیز کنترل می‌شود تا طی دو یا سه سال اخیر خودرویی خریداری نکرده باشد. در گروه خودرویی همچنین بهمن دیزل درخصوص دریافت مجوز تغییر قیمت ۶۰ تا ۱۰۳ درصدی ۱۱ محصول از سازمان حمایت دست به شفاف‌سازی زد. بر این اساس، «خدیزل» در ۲۶ دی ماه مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصدی در نرخ فروش محصولات را از سازمان حمایت اخذ و از اول بهمن اعمال کرده است.

در گروه فلزی دیروز نمادهای شاخص این گروه تحت تاثیر افزایش بهای فلزات در بازار جهانی با صف خرید همراه شدند که عرضه‌های سنگینی را با خود به همراه آورد. در این گروه رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران از ابلاغ امکان صادرات این مواد معدنی در روزهای آینده خبر داده و معتقد است که با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش حل خواهد شد. حسن حسینقلی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مواد اولیه مورد نیاز از ترکیه و بخشی هم از داخل تامین می‌شود. امسال تولیدات داخل با توجه به مسائل و مشکلاتی که در تامین قطعات یدکی، ماشین‌آلات و صادرات وجود داشت، رشد چندانی نکرده است.وی افزود: تنها فلز روی در سال جاری نسبت به سال گذشته مقداری افزایش تولید داشته است؛ اما با مقرراتی که از ابتدای سال تعیین و از صادرات شمش جلوگیری به عمل آمد، صادرات این محصول به شدت افت کرد اما در چند روز آینده ممکن است اجازه مجدد صادرات شمش روی ابلاغ شود.رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران خاطرنشان کرد: طبق توافق با ستاد تنظیم بازار قرار است که واحدهای تولیدی ۳۵ هزار تن در سال، احتیاجات داخلی را تامین کنند. البته که طی ۱۲ سال گذشته هم تامین شده و مشکلی از این بابت وجود نداشته است.

حسینقلی گفت: اما از مشکلات اصلی در بحث سامانه نیما، برگرداندن ارز از طریق آنهاست که طی مدت‌های اخیر چندان حل و فصل نشده است. وی افزود: علت مشکل‌ساز شدن برگشت‌های ارز به این سامانه‌ها این است که صادرکنندگان سرب و روی اکثرا مربوط به واحدهای بزرگ سرب و روی هستند که صادراتشان بیشتر از یک میلیون دلار بوده و مشمول بازگرداندن ارز از طریق سامانه نیما می‌شوند. با توجه به ساز و کار این سامانه، سیستم‌های نامناسب و مشکلاتی که در ارتباط با بانک‌های خارجی وجود دارد، صادرکنندگان واحدهای سرب و روی را دچار سردرگمی کرده است. در این گروه زرین معدن آسیا نیز از زمان مجمع فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. بر این اساس، سهامداران «فرزین» ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در اتاق بازرگانی ایران به این مجمع روانه می‌شوند تا برای رساندن سرمایه از ۳۰ به ۵۰ میلیارد تومان معادل ۶۷ درصد از محل سود انباشته تصمیم‌گیری کنند. بنابراین گزارش، این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی تامین مالی مذکور را با هدف تامین منابع مالی مورد‌نیاز برای تحصیل سرمایه‌گذاری جدید در شرکت زرین‌روی کاسپین، جبران مخارج سرمایه‌ای به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر (شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی‌آباد) و طرح توسعه کانسار مس قلعه علیمراد‌خواه ملایر و اجرای سه طرح جدیدخرید معدن سرب و روی اول، خرید معدن سرب و روی دوم و اکتشاف و پی‌جویی پهنه معدنی اراک انجام می‌دهد.

در گروه معدنی دیروز چادرملو پس از تصویب ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی (۳۹ درصد قطعی که انجام شده و ۶۹ درصد در اختیار هیات‌مدیره که در زمان مقتضی اعمال و انجام خواهد شد) به تابلو بازگشت و با جهش قیمت ۸ درصدی مواجه شد. فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس نیز از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات خبر داد. در گروه تصفیه نفت دیروز بورس کالا شاهد معاملات مثبت محصولات پالایشگاهی بود. دیروز پالایشگاه تهران ۱۰هزار تن وکیوم‌باتوم با قیمت پایه ۲۴,۹۰۶ ریال (۷۲/ ۹ درصد بالاتر از پایه قبلی) در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۲۶,۰۳۲ ریال (۵۲/ ۴ درصد بالاتر از پایه و ۶۷/ ۱۴ درصد بالاتر از قیمت معامله قبلی) معامله‌ شد. پالایش نفت شیراز نیز ۵هزار تن وکیوم‌باتوم با قیمت پایه ۲۶,۱۵۲ ریال (۷۲/ ۹ درصد بالاتر از پایه قبلی) در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۲۶,۲۶۴ ریال (۴۲/ ۰ درصد بالاتر از پایه و ۵/ ۳ درصد کمتر از میانگین معامله قبلی) معامله شد. همچنین پالایش نفت بندرعباس نیز ۱۸هزار تن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۲۶,۱۵۲ ریال (۷۲/ ۹درصد بالاتر از پایه قبلی) در بورس کالا عرضه کرد که با میانگین قیمت ۲۶,۵۳۷ ریال (۴۷/ ۱درصد بالاتر از پایه و ۰۲/ ۷درصد بالاتر از میانگین معامله قبلی) معامله شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۵۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۰۸میلیارد تومان بالغ شد.