در بازار دیروز معامله‌گران تحت تاثیر رشد قیمت‌ها، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید‌های کوتاه‌مدت و کاهش بهای نفت و همچنین بروز برخی از شایعات در مورد احتمال خروج ایران از برجام، شاهد افزایش عرضه‌های سهام در بازار بودند. این عرضه‌ها مانعی در برابر رشد بیشتر شاخص شد و اکثر نمادهای بازار را به چالش کشید. در این شرایط نگاه‌ها در روز گذشته به سمت و سوی تحولات سیاسی و همچنین سطح نقدینگی فعال در بازار بود، تا مشخص شود آیا بازار توان رشد بیشتر قیمت‌ها را دارد یا خیر؟ به این ترتیب در نهایت شاخص کل به مدد رشد نمادهایی از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چادرملو و مخابرات ایران با ثبت ۱۰۰واحد رشد معادل ۰۶/ ۰درصد به رقم ۱۶۴هزار و ۹۲۹واحد رسید. دیروز شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۱۹۱ واحدی، عدد ۲۸ هزار و ۶۲۶ واحد را به نمایش گذاشت.

در گروه غذایی دیروز آگهی عرضه اولیه ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از سهام مجتمع کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره برای امروز (یکشنبه) از طریق بازار دوم فرابورس در نماد معاملاتی (زدشت) منتشر شد. در عرضه اولیه امروز«زدشت»، حداکثر به هر کد معاملاتی ۱۲۰۰سهم تعلق می‌گیرد. همچنین محدوده قیمت‌گذاری نیز ۱۸۵ تا ۱۹۵تومان درنظر گرفته شده است. این شرکت در دوره ۹ماه نخست سال جاری نیز شرکت توانسته معادل ۷/ ۱۳میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کند.در گروه لاستیکی نیز روز گذشته پرویز اخوان، مدیرعامل لاستیک بارز به «ایرنا» گفت: واردات بخشی از مواد اولیه تایر پس از اعمال تحریم‌ها با خلل مواجه شد؛ در گذشته ما به راحتی می‌توانستیم مواد مورد نیاز خود را وارد کنیم، اما اکنون فقط از طریق هند و با ارز روپیه، در فاصله زمانی سه ماهه این مواد را وارد می‌کنیم.اخوان، کاهش تعرفه واردات برخی لاستیک‌ها را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان این کالا اعلام کرد و گفت: برای نمونه تعرفه تایر باری پیش از این ۲۶ درصد بود که وزارت صنعت آن را جزو ۲۵ قلم کالایی مجاز دریافت ارز دولتی قرار داد و تعرفه آن پنج درصد شد.در همین راستا محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی تایر نیز تاکید کرد: با توجه به موقعیت کنونی، هیچ کارخانه تولیدی در کشور نباید مالیات بپردازد. در حال حاضر٢ ماه است که تولیدکنندگان تایر موفق به گشایش ال‌سی نشده‌اند و نتوانسته‌اند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

خسرو محمودیان، دبیر انجمن صنفی تایر نیز پیرامون چالش‌های این صنعت نیز گفت: نوسان‌های ارز در اردیبهشت‌ماه امسال، سبب سردرگمی صنعتگران شد. لاستیک به‌عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن همچون نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت، اما دستگاه‌های نظارتی با وجود این رشد زیاد، حاضر به افزایش قیمت لاستیک نشدند. اما سرانجام در دو هفته اخیر، آنها با افزایش ۲۰ درصدی نرخ تایر «رادیال» و ۳۲ درصدی لاستیک «بایاس» موافقت کردند.

در گروه سیمانی نیز عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ظرفیت کنونی تولید سیمان کشور سالانه ۵/ ۸۷ میلیون تن است که ۴۸ میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود و کمتر از ۱۵ درصد نیز راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص بازار عراق نیز گفت: همسایه غربی کشور کارخانه‌های تولید سیمان خود را فعال کرده و اکنون عراق نسبت به واردات کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) از کشورمان می‌پردازد، اما صادرات به اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد.

در گروه خودرویی دیروز سایپا موفق به دریافت افزایش قیمت محدود شد؛ براساس این لیست افزایش قیمت‌ها در محصولات سایپا از ۳۰ تا ۸۷ درصد تعیین شده است. در گروه خودرویی همچنین دیروز موتورسازان تراکتور‌سازی اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و قطعات مصرفی و تاثیر آن بر بهای تمام شده، نرخ‌های فروش محصولات این شرکت به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است. در گروه پتروشیمی عضو کمیسیون انرژی مجلس از بهره‌برداری واحد الفین پتروشیمی ایلام تا شهریور‌ماه سال آینده در ایلام خبر داد. سلام امینی در گفت وگو با خانه ملت گفت: از نظر صنایع به پیشرفت‌های چشمگیری رسیدیم. در بحث نفت نیز بسیاری از چاه‌ها زده شده و استخراج نفت صورت گرفته است. همچنین صنعت پالایشگاهی گاز در استان ایلام ایجاد شده است، قول داده‌اند واحد الفین پتروشیمی ایلام که به‌عنوان یک شرکت مادر و شرکت سنگین است و خیلی از صنایع پایین دست پتروشیمی را تغذیه می‌کند، شهریور آینده به بهره‌برداری برسد. در گروه فولادی رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در سنگان گفت: کارخانه‌های گندله‌سازی دو شرکت توسعه ملی و فولاد مبارکه نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. در سنگان ۵/ ۱۷ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله تولید خواهد شد. خداداد غریب‌پور در نشست مشترک شرکت‌های سرمایه‌گذار، مسوولان محلی و ایمیدرو اعلام کرد: افزایش تعداد کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن سنگان از یک به پنج به معنی سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بوده و سبب ایجاد ۵ هزار شغل در ناحیه معدنی سنگان شده است. در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیرعامل زیرمجموعه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی پس از گذشت ۷ ماه، جایگزین مدیرعامل سرمایه‌گذاری شفا دارو شد؛ فرهاد زرگری که خرداد سال جاری به‌عنوان مدیرعامل سرمایه گروه توسعه ملی منصوب شده بود، بعد از ۷ ماه تغییر کرد و جایگزین منصور سمیعی در سرمایه‌گذاری شفا دارو شد. در گروه فلزی دیروز افزایش سرمایه ذوب آهن ثبت شد تا این نماد با صف فروش ناشی از مازاد عرضه مواجه شود. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده «ذوب»، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳/ ۳هزار میلیارد تومان به ۱/ ۶هزار میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت خواهد گرفت. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما پر از عرضه بود که در آن ارزش داد و ستد در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۳۸۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۶میلیارد تومان رسید.