در بازار دیروز معامله‌گران هر چند در معاملات محدود شامگاه جمعه در بازار جهانی شاهد افت قیمت نفت بودند اما رشد۱۰ درصدی بهای این کالای استراتژیک در شب چهارشنبه سبب شد تا نمادهای وابسته به این موضوع با رشد قیمت همراه شوند. در همین حال گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در آذرماه و همچنین شروع انتشار گزارش‌های ۹ ماهه بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه باعث جلب توجه بازار به سوی عملکرد برخی از شرکت‌ها شد. انتشار گزارش‌های مناسبی نظیر آنچه در مورد پتروشیمی پارس و فولاد کاوه صورت گرفت موجب تقویت کلی بازار شده است. در این شرایط دیروز شاخص کل بورس به مدد رشد نمادهای پالایشگاهی از جمله پالایشگاه اصفهان، بندرعباس و تهران و همچنین نمادهای پتروشیمی پارس، هلدینگ نفت و گاز تامین و فولاد مبارکه با رشد ۲هزار و ۳۳۰واحدی معادل ۴۷/ ۱درصدی روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در پایان معاملات در سطح ۱۶۰هزار و ۷۷۴واحدی متوقف شد.در بازار دیروز در گروه شیمیایی مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در گفت‌وگو با «ایرنا» خاطر‌نشان کرد: بهای محصولات شوینده در چند ماه آینده کاهش می‌یابد.

وی افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد شوینده از جمله مواد پتروشیمی، املاح معدنی، کربنات، اسانس‌ها، برخی افزودنی‌ها و غیره، وارداتی و مشمول ارز نیمایی است. بر پایه سیاست‌های جدید ارزی دولت که از نیمه مردادماه امسال اجرا شد، تخصیص ارز به همه اقلام وارداتی به‌جز کالاهای اساسی و ضروری از بازار ثانویه ارز (نیما) انجام می‌شود.از سوی دیگر دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور با اشاره به ۴۰ جلسه قطعه‌سازان با مسوولان کشور برای حل مشکلات تولیدکنندگان این بخش در ۲ ماه گذشته، گفت: هر چه فریاد می‌زنیم هیچ کس به درد قطعه‌سازان توجهی نمی‌کند و به زودی ۴۰۰ قطعه‌ساز بیکار خواهند شد.آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه به‌رغم تمام پیگیری‌های انجمن قطعه‌سازان همگن تا این لحظه با وجود قول‌های مسوولان هیچ گشایشی برای رفع مشکلات قطعه‌سازان نشده است، اظهار کرد: حل مشکل قیمت قطعات، تامین نقدینگی، مطالبات معوق و سرمایه در گردش به همراه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی باید حل شود. به تمام این مشکلات باید کاهش چشمگیر تیراژ خودرو را هم اضافه کرد.

در گروه بانکی، بانک پاسارگاد با انتشار گزارشی اعلام کرد در پایان خرداد سال جاری برای هر سهم ۵۷ ریال سود محقق کرد (معادل بیش از ۲۸۶ میلیارد تومان) که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از رشد ۹۰ درصدی دارد که بر‌اساس این گزارش عمدتا به علت کاهش ۲۵ درصدی جمع هزینه‌ها است.در گروه بانکی همچنین بانک صادرات اقدام به آگهی کردن برخی از املاک خود از جمله یک ملک ۱۱۰میلیارد تومانی در خیابان فرشته تهران کرده است.در گروه مخابرات، همراه اول با انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه به درآمد ۱۰هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۰ درصدی همراه شده است.

همراه اول در جریان انتشار گزارش عملکرد یک ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری، توانست با استفاده از امکانات شبکه توسط سایر شرکت‌های تلفن همراه، کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری،فروش خطوط جدید تلفن همراه، خالص خدمات ارزش افزوده و سایر مبلغ ۲/ ۱هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.در گروه تجهیزات، حفاری شمال به دلیل نبود پیشنهاد مناسب فروش مجمع ساختمانی خود را موقتا کنار گذاشت؛ براساس شفاف‌سازی شرکت حفاری شمال در نظر دارد یک باب ساختمان مسکونی مشتمل بر ۲۹ واحد واقع در شیراز، میدان دانشجو، کوچه سوم، ساختمان ۱۲ طبقه آلومینیومی خود را از طریق مزایده عمومی به‌صورت یکجا به فروش برساند. باتوجه به اینکه در مهلت اعلام شده از سوی این شرکت تنها دو پیشنهاد ارائه شد و مبالغ اعلام شده هر دو پایین‌تر از قیمت پایه بود، براساس مصوبه کمیسیون معاملات مورخ ۲۵ آذرماه سال‌جاری ومصوبه هیات مدیره این شرکت، مزایده مزبور ابطال اعلام شده است.

در گروه غذایی، دیروز نماد تازه‌وارد کشت مکانیزه اصفهان پس از شفاف‌سازی در رابطه با رشد ۵۰ درصدی با رشد مجدد ۱۰ درصدی و صف خرید سنگین به معاملات بازگشت.از سوی دیگر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تصمیم دولت در راستای ارائه تشویقات و تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در صنعت حمل و نقل ریلی و در بخش جابه‌جایی مسافر و حمل بار فعالیت دارند، خبر داد. محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با «سنا» افزود: گسترش شبکه ریلی کشور به لحاظ ارزان بودن حمل و نقل بار و مسافر یکی از مهم‌ترین‌ اولویت‌های دولت است و برای توسعه این صنعت می‌توان از منابع داخلی و بازار سرمایه استفاده کرد.

در همین راستا شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی روی سهام شرکت فولاد خوزستان در نماد (هفخوز۸۱۰) را با هدف تامین مالی منتشر کند. اوراق مزبور از امروز (یکشنبه ۹ دی ماه ۹۷) در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۹۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۱۸میلیارد تومان رسید.