رصد معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر منفی بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سنگ آهن گهرزمین و پالایش نفت شیراز در مجموع به میزان ۴/ ۱۹ واحد است. در مقابل اما نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب و تولید نیروی برق دماوند مانع از افت بیشتر آیفکس شد. بیشترین افزایش قیمت در این روز منفی نیز به نماد معاملاتی شرکت‌های کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت، معدنی کیمیای زنجان گستران، پتروشیمی غدیر و توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان اختصاص پیدا کرد.  همانطور که اشاره شد، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان بیشترین فشار را بر شاخص فرابورس ایران تحمیل کرد. «ذوب» از ۱۱ آذرماه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه به گردونه معاملات بازگشت و برای ۸ روز متوالی در رالی پرشتاب رشد قیمت قرار گرفت. این نماد فرابورسی در این مدت رشد بیش از ۴۴ درصدی را تجربه کرد. واقعیت این است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سبب افزایش خریدهای هیجانی در این نماد فرابورسی شده بود و همین امر سبب افزایش نگرانی‌ها از سبقت قابل توجه انتظارات نسبت به واقعیت‌های بنیادی این سهم، شده بود. با وجود اینکه ذوب‌آهن اصفهان از دایره شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شده است هنوز چشم‌انداز مثبتی برای بهبود وضعیت بنیادی این شرکت نمی‌توان متصور بود که بتواند رشد چشمگیر ارزش سهام «ذوب» را توجیه کند و توضیح دهد. در آن‌سوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت هرمزگان جنوب مانع از ریزش بیشتر آیفکس شد. «هرمز» در ۴ روز معاملاتی اخیر توانسته بازدهی بیش از ۱۳ درصدی از آن سهامداران خود کند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت بیش از ۵/ ۴۵ میلیون سهمی به ارزش حدود ۸/ ۸ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان بیشترین حمایت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «ذوب» به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی دارد. پس از «ذوب» نیز «وسبحان» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش ۶/ ۲ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی غدیر شاهد بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران خرد بازار بود. بر این اساس دیروز حدود ۵/ ۹ میلیون سهم «شغدیر» به ارزش ۵/ ۵ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. «سمگا» نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۸/ ۱۴ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۹/ ۲ میلیون ورقه به ارزش ۲۵۸ میلیارد تومان در یک‌هزار و ۶۰۹ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. در این روز افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۴۵۹ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۶۶ تا ۹۹ هزار تومان دادوستد شدند. روز گذشته همچنین شاهد کاهش نرخ سود موثر در اکثر سررسید‌های اوراق اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ به‌طوری که میانگین نرخ سود موثر ۲۴ سررسید موجود این اوراق با کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی، در سطح ۵/ ۲۲ درصد قرار گرفت. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز با افزایش ۸۶/ ۱ درصدی به «اخزا۷۰۴» اختصاص پیدا کرد.  روز گذشته فرابورس ایران همچنین شاهد معامله ۷۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز «تسه»ها در بازه ۳۸ تا ۵۶ هزار تومان نوسان کردند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۲ درصدی (نسبت به روز ‌شنبه) به ۵۲ هزار تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد حدود ۵ درصدی به «تملی۷۰۴» رسید و در مقابل سررسید خرداد ۹۷ اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با بیشترین افت قیمت همراه شد.