پروفسور «شیرین‌ هانتر» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره کارآیی قانون اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در جهت حمایت از ایران گفت: «قوانین فعلی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا چندان موثر نیستند. علاوه بر این، مساله واقعی این است که اروپا نمی‌خواهد به‌خاطر ایران مقابل آمریکا بایستد. روابط اقتصادی ایالات‌متحده و اروپا بسیار گسترده است و هیچ سود معامله با ایران نمی‌تواند خسارت از دست دادن بازار ایالات‌متحده را برای اروپا جبران کند. به اعتقاد من، اروپا از موضوع ایران برای تضعیف و بی‌اعتبار کردن ترامپ استفاده می‌کند تا قدرت چانه‌زنی خود را در مسائل مهم‌تر افزایش دهد. بنابراین از موضوع ایران به‌عنوان ابزاری برای مقابله با ترامپ استفاده می‌کند.»

هانتر در پاسخ این سوال که در سال ۱۹۹۶ نیز آمریکا سیاست تحریمی خود را علیه کوبا برخلاف میل و بدون همراهی اروپا وضع کرده بود، اروپا با وضع آن قانون، در برابر سیاست آمریکا مقاومت کرد. آیا درحال‌حاضر نیز اروپا قادر است مقابل آمریکا چنین مقاومتی داشته باشد، ابراز کرد: «مساله ایران پیچیده‌تر از کوبا است زیرا مرتبط با سایر مسائل خاورمیانه است. اروپا روابط اقتصادی بسیار کمی با کوبا دارد. علاوه بر این، آمریکا نگران همکاری اروپا با کوبا نبود، ولی نگران گسترش روابط ایران و اروپا است. مساله اصلی این است که اروپا به‌خاطر ایران نمی‌خواهد منافع اقتصادی خود را در آمریکا به‌خطر بیندازد.»

استاد دانشگاه جورج‌تاون در پاسخ به این سوال که آیا اساسا اتحادیه اروپا می‌تواند چنین مکانیسمی را ایجاد و شرکت‌های اروپایی را ملزم به همکاری با ایران کند؟ افزود: «کشورهای اروپایی می‌توانند شرکت‌های خود را تشویق به سرمایه‌گذاری در برخی کشورها کنند، اما نمی‌توانند آنها را مجبور کنند. علاوه بر این، با توجه به شرایط فعلی، دولت‌های اروپایی خودشان نیز در مورد کمک به ایران جدی نیستند. اخیرا گزارش شده اتحادیه اروپا ۱۸ میلیون یورو برای برخی پروژه‌ها در ایران پیشنهاد داده است. این جدی نیست! اروپا می‌خواهد ایران را متعهد به برجام کند و به این ترتیب وعده‌های مبهم می‌دهد، اما مایل نیست که به ایران کمک جدی کند. به این دلیل که اروپا نیز، از جنبه‌های بسیاری از سیاست خارجی ایران ناراضی است.»

قانونی که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی کرده نسخه‌ جدیدی است از قانونی به نام «Blocking Statute» که اتحادیه اروپا سال ۱۹۹۶ در برابر تحریم‌های کوبا توسط آمریکا تصویب کرده بود. در سال ۱۹۹۶ آمریکا سیاست تحریمی خود را علیه کوبا برخلاف میل و بدون همراهی اروپا وضع کرده بود. اروپا با وضع آن قانون، در برابر سیاست آمریکا مقاومت کرد. در آن زمان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، بیل کلینتون ناگزیر به عقب‌نشینی شد و شرکت‌های اروپایی را از مجازات معاف کرد. از آن زمان البته مدت زیادی می‌گذرد و این بار موضوع بر سر بیل کلینتون نیست، بلکه سرنخ ماجرا دست دونالد ترامپ است.