جزئیات جابه‌جا‌یی‌ها

بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در هفته منتهی به ۷آذرماه نشان می‌دهد در تمامی روزهای هفته، حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. به این ترتیب نخستین روز کاری هفته با تغییر مالکیت ۵/ ۱۴میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی آغاز شد. این روند در معاملات روز دوشنبه بعد از یک‌روز تعطیلی میان هفته، به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به ۱۴۱میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با جابه‌جا‌یی ۳۸میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت. همچنین خالص خرید بیش از ۶۲میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه نیز سبب شد تا هفته‌ای کاملا حقوقی‌ به ثبت برسد.

آغاز هفته با خریدهای پرحجم در ۳نماد

همان‌طور که عنوان شد، نخستین روز کاری هفته با تغییر مالکیت ۵/ ۱۴میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی آغاز شد. در این روز سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در ۳نماد داشتند؛ در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت به حدود ۷/ ۲میلیارد تومان رسید که دو نماد گل‌گهر و ملی مس ایران نیز هر کدام با انتقال بیش از ۲میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده روبه‌رو‌ شدند. در این میان نماد «وتجارت» شاهد خرید حدود ۱۱میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران بود. شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه گل‌گهر نیز به‌عنوان سهامدار عمده در «کگل» اقدام به خرید ۶میلیون سهم کرد. این در حالی است که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد سایپا داشتند که با خالص خرید ۶/ ۶میلیارد تومانی در این نماد دنبال شد.

توجه به نمادهای پالایشی

بازیگران عمده با حمایت‌های گسترده خود، استراتژی‌های تغییر مالکیت را در جریان معاملات روز دوشنبه همچنان در اختیار گرفتند. به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه حدود ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش ۱۴۱ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. بررسی جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار سهام نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی به‌ثبت رسید؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در پالایشی‌ها به ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به حدود ۱۳میلیارد تومان رسید. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر اقدام به خرید ۴میلیون سهم کرد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این روز گروه توسعه مالی مهرآیندگان به‌عنوان سهامدار عمده «شپنا» اقدام به خرید ۵۰۰هزار سهم مزبور کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران نیز با خرید ۸میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر دنبال شد.

چرخش توجه به سمت نمادهای معدنی

معامله‌گران حقوقی روز سه‌شنبه نیز با خریدهای پرحجم و حمایت‌های خود، توانستند جریان تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کنند؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات این روز به ۳۸میلیارد تومان رسید. در این روز سهامداران عمده، توجه زیادی به جمع‌آوری سهام نمادهای معدنی داشتند به‌طوری‌که خالص خرید ۳میلیارد تومانی در نماد توسعه معادن فلزات و ۵/ ۲میلیارد تومانی در نماد چادرملو به ثبت رسید. در نماد «کچاد» بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر بود که با جمع‌آوری ۵میلیون سهم دنبال شد. در همین راستا سهامدار عمده چادرملو یعنی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز با خرید و حمایت از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به ۲۴میلیارد تومان رسید. در نهایت خریدهای مزبور سبب شد بیش از ۱۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی گروه معدنی جابه‌جا شود. این در حالی است که در روز سه‌شنبه فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس حدود ۵۰میلیون سهم مزبور توسط هلدینگ مادرتخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا به فروش رفت. در مقابل نورد آلومینیوم‌ خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین را تجربه کرد.

نمادهای پالایشی نیز در این روز همچنان با خرید و حمایت از سوی سهامدار عمده روبه‌رو‌ شدند. به‌طوری‌که پالایش نفت بندرعباس شاهد خرید حدود یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود. این صندوق به‌عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز نیز خرید ۶۰۰هزار سهم را ثبت کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران نیز با خرید بیش از یک میلیون سهمی توسط صندوق گنجینه زرین شهر دنبال شد. این در حالی است که پالایش نفت اصفهان با جابه‌جایی‌ بلوکی سهم میان سهامداران عمده روبه‌رو‌ شد؛ در حالی ۱۰۰میلیون سهم «شپنا» از سوی سرمایه‌گذاری اهداف عرضه شد که در مقابل نفت سپاهان این میزان سهم را خریداری کرد.

پایان هفته در زمین بانکی‌ها

جابه‌جا‌یی‌های صورت گرفته در جریان معاملات روز چهارشنبه همچنان در زمین بازی حقوقی‌ها قرار داشت. بر این اساس ۶۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید حقوقی‌ها در حمایت از نمادهای بانکی بوده است. به‌طوری‌که حدود ۲۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صنعت بانکی جابه‌جا‌ شد. در این میان ۵/ ۱۳میلیارد تومان نقدینگی، مربوط به خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت بود. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران اقدام به جمع‌آوری بیش از ۷۰میلیون سهم «وتجارت» کرد. همچنین در این گروه بانک ملت نیز با حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که بیش از ۴میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» افزوده شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت با خرید ۵میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم با خرید ۳میلیون سهم، بیشترین خرید را در نماد «وبملت» داشتند.

در همین راستا سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز در مجموع ۵/ ۱ میلیون سهم بانک خاورمیانه را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید ۳میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و ۱۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات تشکیل شد. افزون بر این حقوقی‌ها در کنار خرید سهام بانکی، به جمع‌آوری سهام گروه پالایشی نیز تمایل نشان دادند؛ بر این اساس حدود ۸میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این گروه منتقل شد. در این میان پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس بیشترین خرید را در بین دیگر نمادها تجربه کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از این دو نماد به بیش از ۲میلیارد تومان رسید.پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود که با جابه‌جا‌یی بیش از ۵/ ۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شد. در این نمادها بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. به‌طوری‌که این صندوق بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار سهم «شبندر» و ۵/ ۱میلیون سهم «شتران» را خریداری کرد.

10