در بازار روز دوشنبه معامله‌گران با توجه به ثبات نسبی بازار بعد از تکمیل وزرای کابینه و در حالی که قیمت ارزهای خارجی نیز روند مثبتی به خود گرفته بود، نظاره‌گر بازار مثبتی شدند که در آن سه موضوع تسعیر نرخ ارز بانک‌ها، حرکت قیمت‌ها از کف‌های موقت اخیر و همچنین خبرهایی در مورد احتمال عرضه اولیه دو شرکت گوهر زمین و پتروشیمی برزویه برای معامله‌گران جالب توجه بود.در این شرایط، شاخص توانست به مدد رشد نمادهایی نظیر هلدینگ خلیج فارس، سرمایه‌گذاری امید، بانک ملت، چادرملو، مپنا و گسترش نفت و گاز پارسیان با رشد ۲ هزار و ۵۹۳ واحدی همراه شده و در سطح ۱۸۳ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گیرد.روز دوشنبه شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۵۴۲ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۹۶ واحد را به نمایش گذاشت.

در این روز، مهم‌ترین‌ خبر در کنار افزایش مجدد ارزش دلار، بحث تغییر در دستورالعمل توقف نمادها بود. به این ترتیب براساس اعلام، اجرای این دستورالعمل در بخش توقف یک‌روزه بعد از رشد ۲۰ درصدی لغو شده و نمادها بدون الزام به ارائه حتمی شفاف‌سازی تنها یک ساعت متوقف می‌شوند. دستورالعمل عجیب توقف نمادها در هفته‌های اخیر به یکی از معضلات جدی بازار تبدیل شده بود.

در گروه شیمیایی، رئیس هیات مدیره شرکت پلی‌اکریل ایران گفت: ۸۰ درصد از ظرفیت خط تولید نخ و الیاف پلی‌استر کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، فعال اما خط تولید الیاف اکریلیک آن به‌دلیل نبود مواد اولیه، تعطیل است. به گزارش «ایرنا» محمدجواد پورسیدی با بیان اینکه همه کارکنان و کارگران پلی‌اکریل و کارخانه «دی ام تی» (DMT) شامل یک‌هزار و ۶۰۰ نفر به سر کار بازگشته‌اند، افزود: این کارخانه در حال تولید نخ و الیاف پلی‌استر به میزان ۱۲۸ تا ۱۳۰ تن در روز (شامل ۳ تن تاپس، ۴۵ تن نخ و ۸۰ تن الیاف) است.وی با بیان اینکه ۶۵ درصد از خط تولید کارخانه دی‌ام‌تی فعال است، ادامه داد: در مجموع حدود ۳۸ درصد از کل ظرفیت کارخانه پلی‌اکریل در حال کار است.

در این گروه، مواد ویژه لیا از شروع مجدد فعالیت‌ها بعد از توقف ۱۰ روزه خبر داد. آرش فرهادی رئیس هیات مدیره «شلیا» توضیح داد: با پیگیری‌های مستمر، محموله نخ یارن ترخیص و صبح ششم آبان به کارخانه منتقل و تولید از سر گرفته شد. شروع مجدد فعالیت مشمول هزینه خاصی نبوده ولی توقف ۱۰ روزه موجب کاهش تولید ۳/ ۱ متری تیشو شد. همچنین هزینه‌های ثابت مرتبط با خط تولید تیشو شناسایی شد که در مقایسه با ماه قبل، افزایش هزینه‌های جذب نشده را در پی داشت. با در نظر گرفتن این موضوع که ظرفیت عملی تولید معادل ۴۸ میلیون مترمربع نسبت به ظرفیت اسمی تولید معادل ۳۶ میلیون مترمربع، افزایش محسوسی دارد و درگزارش تفسیری مدیریت نیز توقف احتمالی تولید، پیش‌بینی و افشا شده بود، لذا هزینه‌های جذب نشده اهمیت چندانی ندارد.

در گروه فلزی دیروز ذوب‌آهن با رشد قیمتی بازگشایی شد. در مورد این شرکت انجمن زغال‌سنگ ایران از شروع مجدد ارسال زغال‌سنگ به ذوب آهن اصفهان خبر داد.

به گزارش «ایسنا»‌ انجمن زغال‌سنگ ایران از اول آبان ماه ارسال زغال‌سنگ به ذوب‌آهن اصفهان را متوقف کرده و علت آن‌را افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه تجهیزات و ملزومات معادن، افزایش قیمت جهانی زغال‌سنگ و همچنین افزایش قیمت زغال‌سنگ وارداتی بر مبنای نرخ ارز نیما عنوان کرده و خواستار تعیین نرخ جدید برای زغال‌سنگ شده بود.

در چنین شرایطی محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران از شروع مجدد تحویل زغال‌سنگ به کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت:‌ ‌با توجه به اینکه امکان تعیین قیمت عادلانه و مناسب برای زغال‌سنگ تولید داخل از سوی معاونت معدنی وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت فراهم شده، ارسال زغال‌سنگ به ذوب آهن اصفهان از روز پنج‌شنبه سوم آبان از سر گرفته شد.

وی با بیان این‌که فضای مذاکرات انجمن زغال‌سنگ و ذوب آهن اصفهان امیدوارکننده است،‌ اظهار کرد: فعلا در حال انجام مذاکرات فنی و اقتصادی بین انجمن زغال‌سنگ و ذوب آهن اصفهان هستیم اما پیش‌بینی می‌کنم این مذاکرات پیش از پایان آبان ماه به نتیجه برسد.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر قراردادها تغییر پیدا نکرده و زغال‌سنگ با همان قیمت گذشته ارسال می‌شود، اما پیش‌بینی می‌کنیم که برای تعیین قیمت مناسب به توافق برسیم.

در این گروه همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران، ۳ هزار تن مس کاتد با قیمت پایه ۶۲۶ هزار و ۱۳۱ ریال (۴/ ۳ درصد بالاتر از پایه و قیمت معامله قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد، که ۲۴۰ تن از آن به قیمت پایه معامله شد.

فولاد مبارکه اصفهان نیز ورق گرم B به حجم ۹۱ هزار و ۳۰۰ تن با قیمت پایه ۳۹ هزار و ۳۶۹ ریال عرضه کرد که با میانگین قیمت ۴۴ هزار و ۶۶۵ ریال (۴۵/ ۱۳ درصد بالاتر از پایه) معامله شد. ورق گرم C نیز به حجم ۲۵ هزار و ۵۲۰ تن با قیمت پایه ۲۹ هزار و ۹۴۱ ریال عرضه شد (تقریبا برابر با پایه قبلی) که با میانگین قیمت ۳۸ هزار و ۷۴۰ ریال (۳۸/ ۲۹ درصد بالاتر از پایه و ۲/ ۴ درصد بالاتر از میانگین معامله قبلی) معامله شد.

در گروه معدنی قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین باز هم بالا رفته است. در بازارهای فیوچرز رشد قیمت‌هایی مشاهده شده که به دلیل اعلام برنامه کاهش تولید زمستانی فولاد استان جینگسو بوده و از طرفی خرید در بازار نقدی طبق انتظار بالاتر رفته است.

به گزارش فولاد ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا با رشد ۵۰ سنتی، ۵/ ۷۶ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. قرارداد ژانویه در بورس دالیان چین نیز ۸۰ سنت رشد داشته است. استان جینگسو چین به‌عنوان دومین قطب تولید فولاد این کشور اعلام کرده در زمستان تولید فولاد کارخانه‌ها باید ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد که برای هر کارخانه بستگی به میزان آلایندگی آن دارد. انتظار می‌رود بین نوامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹ تولید فولاد این استان حدود ۶/ ۲۹ میلیون تن کاهش یابد. در این راستا در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد نیز ۲/ ۵ دلار بالا رفت و بیلت در بازار تانگشان پس از چند روز روند صعودی در سطوح بالا در ثبات ماند.فعالیت بازار سنگ‌آهن نیز رشد داشته و در یک روز ۳۷۰ هزار تن سنگ‌آهن استرالیا معامله شده است. هفته آخر اکتبر ظاهرا برای بازار سنگ‌آهن خوب بوده است. ریاست جمهوری چین از حمایت بیشتر از بخش خصوصی صحبت کرده، از طرفی عرضه سنگ‌آهن استرالیا کمتر شده و بازار فولاد چین رونق داشته از این رو قیمت سنگ‌آهن نسبت به یک هفته قبل تا ۴ دلار رشد داشته است. در حالی که برای این زمان از سال که معمولا بازار در ثبات است غیر معمول است. در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه شیراز با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال جاری، اعلام کرد افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی در نیمه دوم سال ۹۷ دور از انتظار نیست. در گروه خودرویی در حالی که نمادهای اصلی گروه با صف‌های خرید همراه شدند مدیرعامل جدید سایپا اولین تغییر مدیریتی در زیرمجموعه‌ها را شروع کرد. محمدرضا سروش که از ۲۴ مهر سکاندار جدید سایپا و جانشین جهرودی شده، اولین تغییر مدیریتی در زیرمجموعه‌ها را شروع و طی آن بهزاد پناهی را به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سایپا یدک منصوب کرد. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۵۴۷‌میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱۴ میلیارد تومان رسید.