امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بورس و دانشگاه علامه طباطبایی

در این مراسم رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار با اشاره به اینکه حوزه بازار سرمایه در کنار بحث‌های فنی، تکنیکی و مالی، نیازمند جنبه‌های علوم انسانی است، گفت: برای مثال بحث روانشناسی بازار از مواردی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

شاپور محمدی در ادامه به لزوم فرهنگ‌سازی عمیق‌تر در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: پتانسیل‌های دانشگاه علامه طباطبایی برای سازمان بورس و فعالان این حوزه فرصت مغتنمی است. هم‌اکنون در بسیاری از جوامع پیشرفته، به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و کسب درآمد از آن، به‌عنوان شغل اصلی نگاه می‌شود و این موضوع در کشور ما نیز وجود دارد.همین امر، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: معاملات الگوریتمی مورد استقبال بازار قرار گرفته است، چراکه معاملات مبتنی بر شایعه، تقلب و اطلاعات نهانی را کنار می‌گذارد. از این جهت علم به کمک سلامت بازار آمده است و باید این موضوع را به جد دنبال کرد.

به گفته محمدی، زمان آن رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار با کمک دانشگاه‌ها، به محتوای علمی رشته‌های کلاسیک مالی دانشگاهی بیفزاید. اختصاص بخشی از واحدهای درسی به آموزش عملی، گام بزرگی در این زمینه به شمار می‌رود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تحقیقات کاربردی و توسعه سیستم‌ها از اهمیت بالایی در پژوهش‌ها و مطالعات علمی برخوردار است، ابراز کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار از پایان‌نامه‌های مرتبط نیز حمایت لازم را به عمل خواهد آورد، البته در این راستا باید برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد تا موضوعات همپوشانی نداشته باشند. از همین رو مناسب است که استادی در هر دانشگاه محور قرار بگیرد و موضوعات سرشاخه‌ای تعریف شود.

وی افزود: هم‌اکنون برای تدوین استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار، همکاری خوبی با دانشگاه تهران صورت گرفته است.

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس وظیفه خود می‌داند که تفاهم‌نامه خود را عملیاتی کند، گفت: در پژوهش‌ها باید از بدنه دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها کمک بگیریم.

آغاز فصل جدید در آموزش تخصصی

در ادامه این مراسم حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی امضای این تفاهم‌نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار را یک رویداد مهم دانست و گفت: در شرایط فعلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، فضای آموزشی دانشگاه‌های کشور به تغییر رویکرد نیاز دارد و دانشگاه نباید تنها یک موسسه برای صدور مدرک تحصیلی و انتشار مقاله باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه، سیاست، اقتصاد و اجتماع تغییر کرده و نیاز‌های جدیدی خلق شده و تنها دانشگاه می‌تواند به این نیاز‌ها پاسخ دهد، عنوان کرد: ما‌ اکنون به گونه‌های جدیدی از آموزش نیاز داریم و دانشگاه علامه طباطبایی پیشتاز این تغییر نگرش است.

سلیمی امضای تفاهم نامه با سازمان بورس را در راستای نگرش جدید دانشگاه علامه طباطبایی در روش‌های جدید آموزشی دانست و گفت: با این تفاهم نامه فصل جدید آموزش تخصصی بازار سرمایه در کشور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: امروز احساس می‌شود دیگر مطالب آموزشی رسمی به تنهایی پاسخگوی نیازهای بازار کار نیست. از این رو از دو سال پیش در دانشگاه علامه طباطبایی آموزش‌های تخصصی مکمل آغاز شد و این رویکرد توانایی دانشجویان این دانشگاه را در محیط کسب و کار افزایش داد.

سلیمی ادامه داد: بخش زیادی از جامعه به آموزش‌های تخصصی همچون بورس، بانک و بیمه نیاز دارند که در محیط آکادمیک ما فعلا به شکل رسمی قابل تدریس نیستند. بر این اساس نیاز است تا با سازمان بورس و اوراق بهادار وارد مذاکره شویم تا نیازهای آموزشی جامعه با محور بازار سرمایه را در فضای آموزشی پاسخ دهیم.

سلیمی ابراز امیدواری کرد تفاهم نامه دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان بورس و اوراق بهادار به سرعت عملیاتی شود و ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی با تمام امکانات دوره‌های تخصصی مورد‌نیاز بازار سرمایه را برگزار می‌کند و اگر به این جمع‌بندی رسیدیم که نیاز است تا رشته‌های جدید با محور بازار سرمایه در فضای رسمی دانشگاهی تدریس شود، ساز و کار آن را طراحی و پیشنهاد آن را به وزارت علوم ارائه می‌کنیم.

در این تفاهم نامه حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی شامل راه‌اندازی و برگزاری دوره‌‌های آموزشی کوتاه ‌مدت، میان‌ مدت و بلند مدت؛ همکاری در برگزاری سمینارها، همایش‌ها و دوره‌های تخصصی مالی اسلامی؛ برنامه‌ریزی و مشاوره جهت تولید محتوا‌های فرهنگ‌سازی و عمومی به‌ منظور ارتقای سواد مالی در حوزه بازار سرمایه؛ همکاری و مشارکت در زمینه ترویج فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بورس؛ همکاری در برگزاری دوره‌‌های تخصصی در حوزه بازار سرمایه و برگزاری سمینارها و همایش‌های مرتبط با بازار سرمایه است.

حوزه مشاوره و پژوهش شامل محور‌های همکاری در تولید مقالات برای مجلات مرتبط با حوزه بازار سرمایه؛ همکاری در برگزاری سمینار‌ها، همایش‌ها و دوره‌های تخصصی مالی اسلامی؛ ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌‌های مختلف استراتژی و تحول، سازماندهی، بازاریابی، توسعه منابع انسانی، تعالی سازمانی و مدیریت طرح‌‌ها و پروژه‌‌ها؛ ایجاد بستر مناسب برای بهره‌مندی از توانمندی‌‌های علمی و پژوهشی در عرصه بازار‌های پولی و مالی؛ پیشنهاد و اجرای طرح‌‌های تحقیقاتی مرتبط در راستای اولویت‌‌های پژوهشی بازار سرمایه؛ برنامه‌ ریزی جهت حمایت مالی و علمی از پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌ مرتبط و برقراری ارتباط با موسسات، مجامع مرتبط داخلی و بین‌المللی و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای منظور برپایی همایش‌‌های داخلی و بین‌المللی در زمینه‌‌های مرتبط است.