خریدهای پرحجم حقیقی‌ها در نمادهای پالایشی

نخستین روز کاری هفته گذشته، شاخص سهام رشد ۵۶۴۷ واحدی را تجربه کرد و با ثبت ۶ کانال‌شکنی، پس از ۱۲ روز کاری به کانال ۱۸۸ هزار واحدی بازگشت. در این روز، بازار سهام شاهد خریدهای پرحجم از سوی معامله‌گران خرد بازار بود. به‌طوری که بیش از ۵۹۰ میلیون سهم به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شدند.

بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی طی معاملات روز شنبه در نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی به ارزش ۷۴ میلیارد تومان رقم خورد. پس از این گروه نیز، پتروشیمی‌ها دیگر صنعت مورد توجه معامله‌گران خرد بازار بودند.

در میان پالایشی‌ها، نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس در صدر جابه‌جایی‌ها قرار داشت. به این ترتیب روز شنبه ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم «شبندر» به ارزش ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. پالایش نفت اصفهان نیز با جابه‌جایی ۲۰ میلیون سهم به ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد.

در این روز نمادهای پتروشیمی بیشتر شاهد عرضه سهام خود از سوی سهامداران عمده بودند. در این میان بیمه مرکزی ایران به‌عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی آبادان اقدام به عرضه ۲ میلیون سهم مزبور کرد. روندی مشابه در نماد پتروشیمی شیراز با عرضه بیش از ۱۴میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد دنبال شد. این در حالی است که پتروشیمی فناوران شاهد خرید ۱۲۰هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بود.

بانکی‌ها از دیگر صنایع روز شنبه بورس تهران بودند که مورد تقاضای معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند. به این ترتیب طی معاملات اولین روز کاری هفته گذشته، در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری حدود ۳۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بیش از ۹۷ میلیون سهم بانک ملت به ارزش ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از سبد سهام معامله‌گران عمده به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در این گروه یک میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد. «وبملت» اما با عرضه‌های قابل‌توجهی توسط حقوقی‌ها مواجه شد. بر این اساس بیش از ۶۰ میلیون سهم این بانک از سوی گروه توسعه مالی مهر آیندگان عرضه شد. گروه مالی ملت نیز دیگر حقوقی «وبملت» بود که اقدام به عرضه ۲۰ میلیون سهم مزبور کرد. در عین حال ۱۰ میلیون سهم دیگر بانک ملت نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم عرضه شده این بانک توسط صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثر یکم خریداری شد.

در نماد بانک پارسیان نیز جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده رخ داد. به‌طوری‌که ۲۳۵ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام این بانک از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر عرضه و در مقابل توسط شرکت پدیده آفرین شفق خریداری شد. ۱۰هزار سهم «وپارس» نیز از سوی گروه مالی بانک پارسیان خریداری شد.

پست بانک ایران نیز دیگر نماد بانکی بود که با عرضه حدود ۵/ ۷ میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت پرشیان فولاد مواجه شد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با فروش ۱۰۰ هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز دیگر حقوقی بود که عرضه ۱۰میلیون سهم بانک تجارت را رقم زد. در گروه فلزات اساسی نیز روز شنبه شاهد جابه‌جایی حدود ۳۳ میلیارد تومان به نام معامله‌گران خرد بازار بودیم. رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز نشان از عرضه ۵ میلیون سهم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش از سوی شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذ‌اری سینا دارد. آلومراد از دیگر نماد‌های این گروه بود که با فروش حدود ۸۰ هزار سهم از سوی شرکت ارمغان تجارت مهرگان مواجه شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت نورد آلومینیوم‌ خرید یک میلیون سهمی از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین را تجربه کرد.

در میان نمادهای خودرویی نیز شرکت ایران‌‌خودرو شاهد فروش ۵/ ۷ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین بود. این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد شرکت سایپا نیز عرضه سنگینی داشت و ۱۴میلیون سهم «خساپا» را به بازار عرضه کرد. در نماد قطعات اتومبیل ایران نیز شاهد عرضه حدود ۳ میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند بودیم.

پتروپالایشی‌ها مورد اقبال معامله‌گران خرد

طی معاملات روز یکشنبه، روند صعودی شاخص سهام با شیب ملایم ادامه پیدا کرد و این نماگر با رشد ۵/ ۰ درصدی، در نیمه کانال ۱۸۹ هزار واحدی قرار گرفت. در این روز با وجود اینکه در ساعات ابتدایی معاملات شاهد رشد ۱۴۰۰ واحدی شاخص سهام بودیم اما در ادامه شناسایی سود از سوی معامله‌گران پس از رشد‌های اخیر سبب تشدید فشار فروش در بازار شد تا از ارتفاع شاخص کاسته شود. در عین حال انتظار برای انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای که بار دیگر به روزهای پایانی موعد مقرر محول شده بود، فضایی انتظاری بر بازار حاکم کرد. در این روز دادوستدهای بازیگران بازار نیز به تعادل نسبی رسید. به‌طوری‌که هر دو گروه از معامله‌گران مبادلات پرحجمی را به ثبت رساند و در نهایت حدود ۱۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد.

در این روز پتروپالایشی‌ها بیشترین خالص خرید معامله‌گران حقیقی را تجربه کردند. در این میان نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۱ میلیون سهم به ارزش ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. ۷۰۰ هزار سهم مزبور از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری شد. در گروه محصولات شیمیایی نیز «تاپیکو» با عرضه ۱۳۰ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مواجه شد. با این حال شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین، اقدام به خرید ۳۰ هزار سهم پتروشیمی فناوران کرد. در آن سوی بازار اما خالص تغییر مالکیت در نمادهای فلزی - معدنی به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد. به این ترتیب گروه کانه‌های فلزی با جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد. گروه فلزات اساسی نیز در این روز شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بود.

رصد تغییر مالکیت‌ها در نمادهای معدنی نیز نشان از خرید ۴ میلیون سهم گل‌گهر از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سپه دارد. همچنین در این روز توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌ شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی میان سهامداران عمده بود. به‌طوری‌که در این روز ۳۴۱ میلیون سهم «ومعادن» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین عرضه شد. در مقابل این سهام توسط شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین خریداری شد. همچنین در این روز شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به‌عنوان حقوقی فعال در نماد معادن ‌منگنز ایران‌، اقدام به خرید ۵ هزار سهم کرد. در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی نیز، روز یکشنبه حدود ۱۸ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.

توجه حقیقی‌ها به نمادهای پتروشیمی

روز دوشنبه، شاخص سهام پس از ۵ روز رشد متوالی، در مسیر نزولی قرار گرفت و با افت ۱۶۵۹ واحدی (معادل ۹/ ۰ درصد)، به کانال ۱۸۷ هزار واحدی بازگشت. در این روز حدود ۹۵ میلیون سهم به ارزش ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار افزوده شد.

در این روز گروه محصولات شیمیایی به سبب انتشار مصوبه هیات وزیران درخصوص آزادسازی نرخ خوراک و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب روز دوشنبه، پتروشیمی‌ها و روانکاران شاهد جابه‌جایی حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در نماد معاملاتی پتروشیمی پارس بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران روز دوشنبه افزون بر ۵/ ۱۷ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۸ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. «شیراز»، «شاراک» و «شسپا» از دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی بودند که در صدر تقاضای حقیقی‌ها قرار گرفتند.

در آن سوی بازار بیشترین خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم خورد. در این گروه نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران، شاهد جابه‌جایی ۱۶ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۷ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. بانکی‌ها نیز در این روز شاهد ثبت خالص تغییر مالکیت ۱۴ میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقوقی بودند. در صدر نمادهای بانکی، بانک ملت قرار داشت. به این ترتیب روز دوشنبه، بیش از ۴۲ میلیون سهم «وبملت» به ارزش ۵/ ۱۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. همچنین در این روز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن، بیش از یک میلیون سهم بانک خاورمیانه را خریداری کرد. در نماد معاملاتی پست بانک ایران نیز شاهد خرید ۵۰۰ هزار سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی پست بانک ایران بودیم. شرکت گروه مالی سپهر صادرات نیز در این روز اقدام به جمع‌آوری ۲۶ میلیون و ۶۵۶ هزار سهم «وبصادر» از بازار کرد. دو میلیون سهم بانک تجارت نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی این بانک خریداری شد.

جابه‌جایی سهام در روز سه‌شنبه

طی معاملات روز سه‌شنبه، شاخص سهام ۲۴۶۰ واحد دیگر افت کرد و در کانال ۱۸۵ هزار واحدی قرار گرفت. در این روز بازار سهام شاهد افزایش فشار عمومی فروش در اغلب صنایع بورسی بود. در این روز معدنی‌ها بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده را تجربه کردند. در این گروه نماد شرکت توسعه معادن و فلزات شاهد عرضه ۲۴۰ میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین بود. شرکت سرمایه‌گذاری سپه نیز به‌عنوان سهامدار عمده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اقدام به خریداری یک میلیون و ۲۰۰ هزار سهم «کگل» از بازار کرد. همچنین در این روز نماد معاملاتی شرکت معادن منگنز ایران شاهد خرید ۱۵ هزار سهم خود از سوی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران بود.

گروه فلزات اساسی از دیگر صنایع مورد‌توجه معامله‌گران عمده روز سه‌شنبه بود. در این گروه بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. طی معاملات این روز، یکی از سهامداران عمده شرکت نورد آلومینیوم یعنی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین اقدام به جمع‌آوری حدود ۲‌میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «فنوال» از بازار کرد. در نمادهای بانکی هر چند شاهد تداوم فعالیت سهامداران عمده در سمت خرید بودیم اما تقاضای قابل‌توجه از سوی معامله‌گران حقیقی سبب شد تا خالص تغییر مالکیت به نام این گروه از معامله‌گران ثبت شود. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن، ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار سهم «وخاور» را خریداری کرد. یک میلیون سهم پست بانک ایران نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی این بانک مورد خرید قرار گرفت. در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران نیز شاهد تقاضا ۱۰۰ هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات بودیم. در عین حال ۱۵ میلیون سهم «وتجارت» به پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاران بازارگردانی تجارت اضافه شد.

پایان هفته‌ای به نام حقوقی‌ها

روز چهارشنبه، نماگر بورس تهران با ریزش ۴۲۵۹ واحدی مواجه شد و به کانال ۱۸۱ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد تا کاهش یک درصدی در کارنامه هفتگی این بازار ثبت شود. در این روز، بازار سهام با توجه به قرار گرفتن در آخرین روز کاری هفته و ضعف تقاضا به دنبال افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه، شاهد کاهش محسوس ارزش معاملات خرد روزانه بود. نگاهی به خالص تغییر مالکیت سهام در این روز نیز نشان از جابه‌جایی افزون بر ۴۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها دارد. نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی در این روز با خالص خرید بیش از ۲۴ میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران عمده همراه شد. بانکی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. گروه فلزات اساسی دیگر گروهی بود که با خالص خرید ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند.در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود ۱۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بالغ شد. در این روز حدود ۱۰۶ میلیون و ۲۷۲ هزار سهم «وتجارت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد. نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «تاپیکو» به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. در آن سوی بازار اما نمادهای زیرمجموعه گروه سیمان مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و خالص خرید ۵۲۲ میلیون تومانی را ثبت کردند. در این گروه روز چهارشنبه شاهد عرضه ۲ میلیون سهم شرکت سیمان فارس نو از سوی سهامدار عمده این شرکت یعنی شرکت سیمان فارس بودیم. نگاهی به خالص تغییر مالکیت «سفانو» طی معاملات روز چهارشنبه نشان از جابه‌جایی یک میلیون و ۶۵۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد بازار داشت.

10