به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس تهران در ۹ روز کاری اخیر به نفع معامله‌گران خرد بازار و به ارزش ۹۶۰ میلیارد تومان بود. در این میان روز گذشته جابه‌جایی حدود ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی صورت گرفت. بررسی جزئیات تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در این مدت نشان از آن دارد که در میان صنایع بورسی، محصولات شیمیایی‌ شاهد بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی بازار بودند. به‌طوری‌که بیش از ۲۷۰میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران حقیقی این گروه منتقل شد. حذف سقف رقابت برای محصولات فولادی و امیدواری به آزادسازی قیمت کالاهای پایه پتروشیمی مهم‌ترین محرک‌های رشد سهام در این گروه بود.  

در ادامه این روند سهامداران حقیقی به خرید سهام گروه بانکی تمایل نشان داده و خالص خرید ۹۳میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد «وتجارت» به حدود ۶۰میلیارد تومان رسید. البته در این میان حقیقی‌های بانک ملت نیز خالص خرید ۳۵میلیارد تومانی را در این ۹روز به ثبت رساندند. پالایشی‌ها نیز از دیگر صنایعی بودند که در این مدت مورد اقبال سهامداران خرد قرار گرفتند. در این راستا حذف سقف دامنه نوسان معاملات تمام فرآورده‌های نفتی در بورس کالا در خریدهای حقیقی‌ها بی‌تاثیر نبود. به‌طوری‌که در مجموع ۷۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در گروه پالایشی منتقل شد. در ادامه این روند تمایل به جمع‌آوری سهام فلزات اساسی قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به ۶۶میلیارد تومان رسید. صنایعی از جمله چند رشته‌ای صنعتی، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو و ساخت قطعات نیز خالص خریدی در محدوده ۵۰ تا ۶۰میلیارد تومان را تجربه کرده و در فهرست دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران خرد در این مدت قرار گرفتند.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نیز نشان از آن دارد که این گروه از بازیگران فعالیت چندانی در سمت خرید نداشته و تغییر مالکیت‌های محدودی را طی ۹روز مزبور ثبت کردند. به‌طوری‌که در صدر تغییر مالکیت‌های صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها، تمایل به جمع‌آوری سهام گروه تامین آب، برق و گاز قرار داشت که با خالص خریدی بالغ بر ۳/ ۴میلیارد تومان روبه‌رو‌ شد. در این میان تمامی خریدهای صورت گرفته در نماد پتروشیمی مبین قرار داشت. «مبین» طی ۹روز مزبور بازدهی ۱۷درصدی را کسب کرد.  این در حالی است که نه تنها سهامداران خرد بازار به خرید سهام زیر مجموعه گروه فلزات اساسی تمایل نشان دادند، بلکه حقوقی‌ها نیز خریدهای پرحجمی را در برخی نمادهای این گروه ثبت کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد کالسیمین به ۸میلیارد تومان رسید. این روند در نماد ملی مس ایران نیز با تغییر مالکیت بیش از ۷/ ۴ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد.

نگاهی به نمادهای مورد توجه بازیگران

بررسی‌های صورت گرفته در میان نمادهای مورد توجه سهامداران طی این ۹روز نیز نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین میزان جابه‌جایی‌ را در این مدت تجربه کرده است. به‌طوری‌که حدود ۷۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «تاپیکو» منتقل شد. در این مدت نماد مزبور توانست بازدهی بیش از ۲۴درصدی را به ثبت رساند. البته این نماد در جریان معاملات روز گذشته (شنبه ۲۴شهریورماه) با عرضه از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس ۷۰میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ۱۰میلیون سهم دیگر توسط شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین فروخته شد.  در این گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «فارس» به بیش از ۲۸میلیارد تومان رسید. بازدهی این نماد نیز در ۹روز اخیر به بیش از ۱۳درصد رسید. در این مدت پتروشیمی خارک نیز با ثبت خالص خرید ۶/ ۲۲میلیارد تومانی توسط سهامداران خرد از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این مدت بود. همچنین در گروه شیمیایی بازیگران حقیقی در این ۹روز به خرید سهام «پترول»، «شیران» و «جم» نیز تمایل نشان داده و خالص خریدی در حدود ۲۰میلیارد تومان را در هرکدام از نمادهای مزبور ثبت کردند. در این میان «شیران» در جریان معاملات روز گذشته با واگذاری ۵/ ۳میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن مواجه شد.

در سهام پالایشی چه خبر بود؟

همان‌طور که عنوان شد بررسی روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی در بازه ۹روزه مزبور نشان از تغییر مالکیت ۷۵میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دارد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته به نماد پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. در حالی «شپنا» طی ۹روز کاری مورد گزارش، بازدهی بیش از ۳۲درصدی را به نمایش گذاشت که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به ۵۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان رسید.  پالایش نفت بندرعباس نیز با خالص خرید بیش از ۱۱میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود.  این در حالی است که پالایش نفت تبریز مورد توجه سهامداران عمده بازار بود و در مجموع تغییر مالکیت ۸۵۰میلیون تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد.

نگاهی به تغییر مالکیت هفتگی

در این میان بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که شروع هفته با جهش بیش از ۱۹۰۰ واحدی شاخص کل بورس و ثبت خالص خرید ۵/ ۶۵میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی آغاز شد. در این روز بیشترین حجم جابه‌جایی‌ها از سوی سهامداران حقیقی در نماد مپنا بود. به‌طوری‌که حدود ۸میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «رمپنا» منتقل شد. در این روز حقیقی‌ها به جمع آوری سهام ماشین‌سازی اراک نیز تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «فاراک» به بیش از ۵میلیارد تومان رسید. تقاضای بالای سهامداران سبب شد تا سهامدار عمده «فاراک» اقدام به عرضه سهم کند. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، ۵۰میلیون سهم مزبور را به فروش رساند.  اما در میان صنایع بورسی گروه شیمیایی با ثبت خالص خرید ۱۷میلیارد تومانی، بیشترین میزان تغییر مالکیت را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کرد. در این میان معامله‌گران خرد بازار خریدهای قابل‌توجهی در نماد سرمایه‌گذاری صنایع‌ شیمیایی ‌ایران داشتند. به‌طوری‌که جابه‌جایی بیش از ۵میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شیران» صورت گرفت. در این میان ۱۲میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن به‌عنوان حقوقی فعال در «شیران» عرضه شد.

تشدید عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها

روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در بازار روز یکشنبه نه تنها همچنان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت، بلکه با حجم بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شد. به‌طوری‌که در معاملات روز یکشنبه شاهد خالص خرید ۱۱۸میلیارد تومانی سهامداران خرد بودیم. در این بازار، سهامداران عمده بیشترین میزان جابه‌جایی را در سهام فولاد مبارکه اصفهان داشتند که با خالص خرید بیش از ۸میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

در صدر خریدهای صورت گرفته حقیقی‌ها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین وجود داشت. به‌طوری‌که بیش از ۲۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «تاپیکو» جابه‌جا شد. در این میان سهامدار عمده «تاپیکو» یعنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اقدام به عرضه قابل توجه بیش از ۱۵۵میلیون سهمی کرد. در نماد پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز نیز بانک تجارت به‌عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه سهم کرد. به‌طوری‌که عرضه ۵/ ۳میلیون سهم در «شپدیس» و ۵/ ۵ میلیون سهم در «شیراز» توسط این سهامدار عمده صورت گرفت. این در حالی است که پتروشیمی خارک شاهد خرید ۲۰۰هزار سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان بود. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پارس با خرید یک میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دنبال شد. تامین سرمایه امید از دیگر نمادهایی بود که عرضه‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که در این روز ۵۰میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت گنجینه امیدایران و ۴۵میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری امیدایرانیان عرضه شد. این در حالی است که «فملی» شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بود؛ در این روز ۵/ ۲میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس و ۲۰۰هزار سهم نیز از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری شد.

قدرت‌نمایی حقیقی‌ها در میانه هفته

شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی خود روز دوشنبه نیز توانست جهش ۳۵/  ۳ درصدی را تجربه کند. در این روز ۱۷۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بررسی روند مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران خرد در نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «وصندوق» به بیش از ۲۵میلیارد تومان رسید. در این روز فولاد مبارکه و ایران ترانسفو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی بودند که هر کدام به ترتیب خالص خریدی در محدوده ۱۴میلیارد تومان را تجربه کردند.

تداوم خرید سهامداران خرد

ادامه روند جابه‌جایی‌ها در جریان معاملات روز سه‌شنبه همزمان با کاهش سرعت رشد شاخص کل، با حجم محدودتر جابه‌جایی‌ها نسبت به دیگر روزها دنبال شد. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقیقی‌ها به ۸۵میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به تغییر مالکیت ثبت شده در نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی تعلق داشت. بر این اساس در معاملات روز سه‌شنبه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وخارزم» معادل ۶/ ۲۶میلیارد تومان بود. همچنین فولاد مبارکه نیز در فهرست خرید حقیقی‌ها باقی ماند و جابه‌جایی ۲۶میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فولاد» شکل گرفت. این در حالی است که سهامداران عمده بیشترین تغییر مالکیت را در نماد پتروشیمی پارس داشتند که با خالص خریدی در حدود ۱۰میلیارد تومان همراه شد.

رکوردشکنی در پایان هفته

خالص تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در آخرین روز کاری هفته گذشته همزمان با ثبت رکورد تاریخی از لحاظ مقدار رشد شاخص در کارنامه بورس، با رشدی قابل‌‌توجه همراه شد. به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از ۶۹۰میلیارد تومان رسید. در این روز همچنان توجه بازیگران خرد به جمع‌آوری سهام «فولاد» معطوف شد. به‌طوری‌که خالص خرید ۳۲میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در ادامه این روند، تغییر مالکیت «تاپیکو» و «بترانس» قرار داشت که هر کدام به ترتیب خالص خرید ۱۷میلیارد تومانی و ۱۶میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد بازار تجربه کردند. این در حالی است که بیشترین میزان خرید حقوقی‌ها در نماد بانک خاورمیانه بود که با خالص خرید ۳/ ۲میلیارد‌تومانی سهامداران عمده همراه شد.

10