رشد دسته‌جمعی صنایع فرابورسی

معاملات اولین روز هفته جاری، به نفع تمامی صنایع بازار اول و دوم پایان یافت. افزایش عمومی تقاضا، رشد بهای ۹۰ درصد نمادهای معاملاتی این دو بازار را در پی داشت. امری که شاخص هر ۲۴ صنعت بازار مربوطه را در محدوده مثبت قرار داد. در این میان، صنایع کوچک‌تر از منظر رشد شاخص، جایگاه‌های اول جدول را به نام خود ثبت کردند که گروه هتل و رستوران ضمن رشد ۷ درصدی در صدر قرار گرفت. گروه محصولات غذایی و آشامیدنی و گروه زراعت نیز از دیگر صدرنشینان این جدول بودند که هر کدام به ترتیب رشد قابل‌توجه ۶ و ۵/ ۵ درصدی را به ثبت رساندند. در انتهای این جدول، بانک و موسسات اعتباری با رشد ۱۵/ ۰ درصد قرار گرفت. از طرفی، نزدیک به نیمی از معاملات دیروز این دو بازار در صنایع فلزات اساسی، محصولات کاغذی و محصولات غذایی و آشامیدنی به گردش درآمد. گروه فلزات به لطف جابه‌جایی نسبتا قابل‌توجه نقدینگی در نماد «ذوب» حدود ۲۳ درصد از پول را به خود اختصاص داد. در نقطه مقابل، گروه سیمان کمترین نقش را در جذب نقدینگی داشت. در مجموع، در جریان معاملات خرد بازار اول و دوم طی روز گذشته حدود ۴۷۰ میلیون سهام به ارزش ۱۴۵ میلیارد تومان دست به دست شد.

نمادهای قابل توجه شنبه

پس از پایان معاملات دیروز، ذوب آهن اصفهان با صف خرید بیش از هفت میلیارد تومانی مواجه شد. اقبال سهامداران از نماد مذکور، افزایش چهار درصدی قیمت را برای آن به ارمغان آورد. بیشترین حجم معاملاتی و تقاضای دیروز نیز معطوف به ذوب آهن اصفهان بود. علاوه بر تمامی این‌ها، صدرنشینی «ذوب» در جدول نمادها با بیشترین تأثیر مثبت در شاخص کل فرابورس نیز محقق شد. در ادامه پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان جنوب، با اثر فزاینده بیش از ۴ واحدی، قرار گرفتند. از دریچه افزایش قیمت، شیر و گوشت زاگرس شهر کرد بیشترین رشد را با ۹ درصد رقم زد. در مقابل پتروشیمی غدیر برخلاف سایر هم‌گروهی‌های خود بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد. تولید و صادرات ریشمک نیز از معدود نمادهای دیروز بود که در محدوده منفی قرار می‌گرفت. بیشتر نمادهایی که با کاهش قیمتی مواجه شده بودند در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی قرار داشتند. از دیگر نمادهای قابل ذکر، باید به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اشاره کرد. این نماد به جذب ۹۹ درصدی نقدینگی سهامداران حقیقی اکتفا نکرد و در انتهای معاملات صف خرید بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی را به انتظار گذاشت. رشد هفت درصدی بهای سهم نماد مذکور، همانطور که اشاره شد صدرنشینی گروه هتل و رستوران را در جدول رشد شاخص صنایع در پی داشت.

رصد تغییر مالکیت‌ها

روز گذشته، غالب توجهات سهامداران حقیقی فرابورس به نماد شرکت‌های کوچک‌تر بازار بود. بیشترین اقبال این دسته از سهامداران معطوف به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی شد. به عبارت ساده‌تر، بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نماد «سمگا» رقم خورد. با تفاوت بسیار جزئی، تک نماد گروه صنایع کاغذی پارس مورد توجه خریداران حقیقی قرار گرفت. فعالان خرد بیش از ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از این سهم را به سبد خود اضافه کردند. اولویت سوم حقیقی‌ها برای افزودن به سبد سهام خود، شهر سازی و خانه سازی باغمیشه بود. در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین قسمت پرتفوی خود را به سهامی ذوب آهن اصفهان اختصاص دادند. معامله‌گران عمده بازار اول و دوم بیش از ۴ میلیارد تومان از سهام ذوب‌آهن اصفهان را در روز گذشته به پرتفوی خود افزودند. فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس در اولویت دوم معامله‌گران عمده قرار گرفت و پس از آن عمده توجهات حقوقی‌ها به سمت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه جلب شد. در مجموع معاملات اولین روز هفته جاری، بیش از ۱۷میلیارد تومان به نفع حقیقی‌ها از پرتفوی حقوقی‌ها خارج شد.

بررسی تابلوهای دیگر

روزی که گذشت، بازار اوراق با درآمد ثابت با نقدینگی ۴۰۰ میلیارد تومانی مواجه شد که ماحصل داد و ستد بیش از ۴ میلیون ورقه بود. بیش از ۶۰ درصد این نقدینگی در معاملات اوراق مرابحه دولتی تعاون به نماد «سلامت۱» به گردش درآمد. در معاملات اسناد خزانه اسلامی نیز، بیش از یک میلیون ورقه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان داد و ستد شد. نرخ سود مؤثر این اوراق در سطح روز پایانی هفته گذشته، یعنی ۷/ ۲۵ درصد باقی ماند. نماد معاملاتی «اخزا۶۲۲» تنها نماد اسناد مربوطه بود که با افت قیمتی مواجه شد. ارزش معاملات تسهیلات مسکن نیز با دست به دست کردن ۹۳ هزار برگه به بیش از ۶ میلیارد تومان رسید. بیشترین رشد قیمتی در این بازار به «تسه۹۵۰۸» اختصاص پیدا کرد. از طرفی در معاملات ۲۵ میلیون برگه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) نقدینگی حاصل شده را در مرز ۴۰ میلیارد تومانی قرار داد.