در این شرایط معامله‌گران حقوقی در مجموع هفته‌ با خریدهای پرحجم خود توانستند تغییر مالکیت سهام را به نفع خود داشته باشند. با این حال طی این هفته دو نیمه متفاوت برای بازیگران بورس قابل شناسایی بود. به‌طوری‌که جابه‌جا‌یی‌ها در دو روز ابتدایی هفته در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت، اما از روز دوشنبه تغییرمالکیت به زمین بازی سهامداران عمده منتقل شد. برآیند این جابه‌جایی‌ها خالص خرید بیش از ۲۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها‌ی بازار را به دنبال داشت که نسبت به هفته منتهی به ۲۷تیرماه افزایش محسوسی را نشان می‌دهد(بدون محاسبه تغییر مالکیت«پارس»).

بازدهی یک‌درصدی بورس در هفته نخست مرداد در حالی رقم خورد که شاهد فضای احتیاطی میان معامله‌گران بودیم. این شرایط که ناشی از ابهامات موجود در بازار سهام چه در حوزه سیاست بین‌المللی و چه وضعیت بازار ارز بود، سبب تشکیل فضای احتیاطی در بازار شد. نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌ها، تغییر و تحولات کابینه دولت، ابهام در سیاست ارزی دولت و قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا از جمله مهم‌ترین‌ عوامل تاثیرگذار بر روند شاخص کل بورس در هفته گذشته به شمار می‌روند.

نگاهی به جزئیات تغییر مالکیت هفتگی

بررسی روند بازار سهام در هفته گذشته نشان از آن دارد که در اوایل هفته ورود جوی مثبت به بازار رخ داد. رشد ۵۱۹ واحدی شاخص کل بورس در حالی روز شنبه به ثبت رسید که در این روز سهامداران خرد خالص خرید ۱۲ میلیارد تومانی را داشتند.در این راستا تقویت قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی به دنبال افت شاخص دلار و همچنین صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر تلاش دولت برای جذاب کردن بازار سرمایه به‌عنوان بازار مولد در جذب نقدینگی از مهم‌ترین‌ عوامل موثر در افزایش خرید معامله‌گران بود. روند مزبور در جریان معاملات روز یکشنبه نیز تداوم یافت و با تغییر مالکیت بیش از ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی خاتمه یافت. اما از روز دوشنبه با تشدید نگرانی‌های سیاسی میل به خروج از سهام به‌ویژه از سوی سهامداران حقیقی افزایش یافت. بر این اساس، همزمان با افت شاخص کل بورس، شاهد تغییر زمین بورس‌بازان و افزایش خریدها از سوی معامله‌گران عمده بودیم. در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در جریان معاملات روز دوشنبه به ۳۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. تداوم روند نزولی شاخص در روز سه‌شنبه نیز همچنان مشاهده شد و در نتیجه سهامداران حقوقی بیشتر با خریدهای حمایتی خود، مانع از افت بیشتر این نماگر شدند. در نهایت خالص خرید ۲۸ میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده در روز سه‌شنبه ثبت شد. اما در آخرین روز کاری هفته و همزمان با خبر انتصابات جدید در تیم اقتصادی دولت که با خبر جانشینی عبدالناصر همتی به سکانداری بانک مرکزی آغاز شد، شاهد ورود سیگنال‌های مثبت به بورس بودیم. به این ترتیب سهامداران حقیقی تا حدودی از فاز احتیاطی خارج شده و خریدهای بیشتری را رقم زدند. اما همچنان خالص خرید در زمین بازی حقوقی‌ها قرار گرفت و در نهایت به تغییر مالکیت ۸/ ۱ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی ختم شد. برآیند تمامی این رفت و برگشت‌ها و جابه‌جایی‌های مزبور در هفته گذشته، جابه‌جایی ۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی را از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی به دنبال داشت.

حقوقی‌ها از چه سهامی حمایت کردند؟

 در هفته‌ای که گذشت دو صنعت فلزات اساسی و صنایع شیمیایی به ترتیب در راس‌ خریدهای معامله‌گران حقیقی و حقوقی قرار گرفتند. خالص خرید حقیقی‌ها در گروه فلزی به بیش از ۲۵میلیارد تومان رسید. این روند در نمادهای گروه محصولات شیمیایی با خالص خرید قابل‌توجه و بیش از ۸۶ میلیارد تومانی به نفع سهامداران عمده بازار دنبال شد. در این میان، بخش عمده‌ای از نقدینگی جابه‌جا‌ شده در صنعت شیمیایی به معاملات پتروشیمی پارس تعلق داشت.

نماد تازه‌وارد «پارس» در حالی طی ۸ روز کاری فعالیت خود در بازار سهام، همچنان در کانون توجه بازار قرار دارد. هر چند در دو روز پایانی هفته شاهد نوسان منفی قیمت سهام مزبور بودیم، اما سهامدار حقوقی شرکت از افت قیمت بیشتر این سهم ممانعت کرد. به‌طوری‌که روند حمایتی مزبور در سه‌روز پایانی هفته با خالص خریدی در حدود ۷۵ میلیارد تومان از سوی حقوقی‌های شرکت دنبال شد. در این میان بیشترین خرید از سوی صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان سهامدار عمده «پارس» صورت گرفت.این شرکت در روز چهارشنبه ۲ میلیون سهم مزبور از سهام «پارس» را پرتفوی خود افزود. البته حقوقی شرکت و سهامداران عمده این نماد تازه وارد می‌توانستد با عرضه سهم «پارس» در زمان مناسب، مانع از تشدید عرضه سهم از سوی سهامداران شوند. در این راستا سایت «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان « فرصت‌سوزی فارس در کسب سود» به‌طور کامل ابعاد این موضوع را بررسی کرد.  به این ترتیب صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان سهامدار عمده «پارس» در بازار روز چهارشنبه به حمایت از این نماد پرداخت و ۲ میلیون سهم را جمع آوری کرد. اما خود «فارس» نیز در هفته گذشته با حجم مناسبی از خرید توسط سهامداران عمده روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های «فارس» در مجموع هفته گذشته به حدود ۵/ ۶میلیارد تومان رسید. پتروشیمی پردیس و گروه صنعتی پاکشو نیز از دیگر نمادهای شیمیایی مورد توجه حقوقی‌ها در این هفته بودند. در حالی خالص خرید سهامداران عمده در نماد «شپدیس»‌ به حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید که این روند در نماد «پاکشو» با خالص خرید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. همچنین در این گروه سهامداران حقوقی پتروشیمی شیراز نیز به حمایت از این نماد برآمده و ۶ میلیون سهم مزبور توسط سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد. در این راستا شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده به‌عنوان سهامدار ۲۴/ ۲ درصدی پاکشو، اقدام به خرید ۱۰ هزار سهم مزبور در بازار روز چهارشنبه کرد. این روند در نماد پتروشیمی شازند با تغییر مالکیت ۸۰۰ میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این نماد دنبال شد. در این میان روز چهارشنبه شاهد واگذاری ۸۰ میلیون سهم «شاراک» از سوی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بودیم. این عرضه که معادل یک درصد از سهام مزبور بود، سبب شد تا درصد مالکیت این حقوقی‌ در نماد «شاراک» به ۲۷/ ۵۱ درصد برسد.

بانکی‌ها و حمایت سهامداران عمده

گروه بانکی نیز با خالص خریدی در حدود ۶ میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در هفته گذشته بودند. در صدر این جابه‌جایی، جمع‌آوری سهام بانک صادرات قرار داشت. سهام این گروه بیشتر به قصد حمایت و جلوگیری از افت قیمتی توسط حقوقی‌های شرکت خریداری می‌شود، هر روز توسط صندوق‌های بازارگردانی یا حقوقی‌های فعال جمع‌آوری‌ شد. به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از خریدهای به ثبت رسیده در نماد «وبصادر» از سوی گروه مالی سپهرصادرات بود. همان‌طور که در خبر منتشر شده در سایت «دنیای بورس» تحت عنوان پشت صحنه واگذاری سنگین در «وبصادر» به آن اشاره شد، حقوقی این بانک همواره نقش حمایتی از سهم داشته و تنها در دو روز هفته منتهی به پایان ۲۷ تیرماه، عرضه‌های سنگینی را در این نماد داشت. این امر نیز به دلیل ایجاد ظرفیت مناسب برای خریدهای مجدد بوده است. به‌طوری‌که از هفته گذشته و بعداز بازگشایی نماد «وبصادر» در پی عدم تشکیل مجمع، شاهد خریدهای پرحجم از سوی گروه توسعه صادرات بودیم. این حقوقی در مجموع هفته گذشته بیش از ۸۳ میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کرد.

«فملی» در کانون توجه سهامداران خرد

همان‌طور که عنوان شد سهامداران خرد بازار بیشترین خرید هفتگی را در گروه فلزات اساسی داشتند. این روند در حالی با خالص خرید ۲۵ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی دنبال شد، که خالص خرید‌های ثبت شده در نماد ملی مس ایران از مجموع خالص خرید گروه بیشتر بود. به‌طوری‌که تغییر مالکیتی در حدود ۳۰ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» شکل گرفت. در این میان انتشار گزارش عملکرد، اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای «فملی» برای دوره ۳ماهه نخست سال جاری، در افزایش خرید سهامداران بی‌تاثیر نبود. «فملی» در گزارش مزبور ۱۹۱ ریال سود به ازای هر سهم خود محقق کرد که نسبت به عملکرد مدت مشابه سال قبل، جهش ۱۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب نماد مزبور طی هفته گذشته بازدهی ۵/ ۱۰ درصدی را به ثبت رساند.

توجه معامله‌گران خرد به سهام پالایشی

همچنین در هفته‌ای که گذشت گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به بیش از ۲۳ میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت‌ گرفته در جریان روز چهارشنبه اختصاص داشت.  در این راستا روز چهارشنبه شاهد انتشار خبری برای این گروه بودیم. طبق ابلاغیه جدید از سوی وزات نفت، محاسبه نرخ فروش بانکرینگ شرکت‌های صادراتی بر اساس نرخ ارز در بازار ثانویه خواهد بود. این خبر جرقه‌ای برای افزایش خرید سهام این گروه توسط سهامداران خرد بود. در صدر این گروه خرید سهام پالایش نفت تبریز قرار داشت که با خالص خرید بیش از ۱۰ میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ شد. نفت سپاهان و پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بودند که هر کدام به ترتیب خالص خرید ۸ میلیارد تومانی و ۸/ ۵ میلیارد تومانی را از سوی معامله‌گران حقیقی تجربه کردند. سایت «دنیای بورس» که از تاریخ ۲۷ خرداد بدون پرداخت هزینه در دسترس عموم است، در گزارشی تحت عنوان «اشتباه پالایشی‌ها از ابلاغیه فروش بانکرینگ» به بررسی این موضوع پرداخته است.

10-01