جای خالی بانک‌ها در اوج مجامع

بقیه بانک‌ها گرچه امروز و فردا برگزاری مجمع خود را اعلام کرده‌اند، اما این‌کار تنها برای رعایت موارد قانونی بوده، زیرا اکثر آنها هنوز صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود را منتشر نکرده‌اند و قاعدتا باید به تنفس بخورند یا به حد نصاب نرسند. البته برخی بانک‌ها مانند بانک پاسارگاد (وپاسار) هنوز مجمع سال ۱۳۹۵ خود را هم برگزار نکرده‌اند. در هفته گذشته بیش از ۶۰ شرکت مجمع سالانه خود را برگزار و عمدتا صورت‌های مالی را به تصویب رساندند. بیش از یک سوم این شرکت‌ها در بازار پایه ب و ج معامله می‌شوند که علاوه بر اینکه شرایط حضور در بازارهای اصلی را ندارند، مجامع خود را هم در آخرین فرصت ممکن برگزار می‌کنند. حتی یکی از آنها یعنی شرکت سولیران (فسلیر) وابسته به تامین اجتماعی، با رسیدن سهامداران به در نگهبانی شرکت آنها را از لغو مجمع باخبر کرد و ۴۰ دقیقه قبل از زمان شروع مجمع آگهی لغو را روی کدال ارسال کرد. گزیده‌ای از نتایج مجامع هفته گذشته در ادامه خواهد آمد که خوانندگان می‌توانند متن کامل گزارش‌ها را با دسترسی کاملا آزاد و بدون پرداخت هزینه در سایت «دنیای بورس» بخوانند:

 

بورس: در مجمع «بورس اوراق بهادار» مدیرعامل به جای گزارش عملکرد یکساله، به عملکرد ۱۰ ساله خود پرداخت و تلاش کرد به اعتراضات متعدد سهامداران درباره وضعیت ساختمان جدید بورس در سعادت‌آباد تهران پاسخ دهد. جالب اینکه برخی سهامداران به روال هرساله در مجمع «شرکت بورس» به مقررات اعمال شده از سوی «سازمان بورس» (مانند حجم مبنا، محدودیت نوسان و مقررات بستن و گشایش نمادها) اعتراض می‌کردند. تقریبا نیمی از سود سال ۱۳۹۶ یعنی ۸ تومان تقسیم شد.

حتاید: در اولین مجمع سالانه «تاید واتر خاورمیانه» پس از انتقال مالکیت به سهامدار جدید کاملا خصوصی، ۶۰ تومان از سود ۷۰ تومانی تقسیم کرد و درباره رویکرد آینده سهامدار عمده برای حل مشکل تحریم این شرکت صحبت شد.

وتوشه: مجمع «سرمایه‌گذاری پارس توشه» ضمن تصویب صورت‌های مالی، به خاطر عدم ثبت افزایش سرمایه، برای تقسیم سود به تنفس خورد. اعتراضات سهامداران عمدتا جوان این شرکت به رویکرد (به زعم آنها) محافظه‌کارانه مدیران باسابقه وتوشه، حاشیه‌هایی را در این مجمع ایجاد کرد.

شپاس: «نفت پاسارگاد» ۲۵ تومان از سود ۴/ ۲۷ تومانی را تقسیم و مدیران جوان و جدید شرکت ضمن گزارش عملکرد سال ۱۳۹۶ بر پیشرفت‌های عملیاتی شرکت در گزارش سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ تاکید کردند.

ثعمرا: مجمع «عمران و توسعه شاهد» برای خوشحالی سهامدارانی که شاهد تعدیل منفی سود سال ۱۳۹۶ بودند، در حالی‌که ۷/ ۴ تومان سود سالانه داشت ۷ تومان تقسیم کرد. علاوه بر آن اعلام شد سود سهامداران حقیقی چندروز بعد از مجمع پرداخت می‌شود که در بین شرکت‌های گروه ساختمان و انبوه سازی کم‌سابقه است.

شفارا: مجمع شرکت «پتروشیمی فارابی» که یکی از دو شرکت پتروشیمی فعال اما زیانده بورس است، حدود۲۵۰ تومان زیان سال ۱۳۹۶ را در ترازنامه خود نشاند تا زیان انباشته هر سهم این شرکت به بیش از۸۰۰ تومان برسد. در مجمع فوق‌العاده گفته شد گزارشی که برای تصمیم‌گیری درباره شمولیت ماده ۱۴۱ در حال تهیه بوده به این مجمع نرسیده و ظرف یک ماه آینده آماده می‌شود و مجمع فوق‌العاده مجددا آگهی خواهد شد.

وآرین: شرکت «توسعه اقتصادی آرین» که سال‌ها پیش قرار بود اولین بانک الکترونیکی ایران باشد، با لغو مجوز از سوی بانک مرکزی پس از چالش‌های زیاد، دو سال است بازوی سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین (وزمین) در بورس شده است. در حالی‌که در مجمع سال گذشته سود خوبی تقسیم شده و سهامداران را امیدوار کرده بود، زیان (۳/ ۷) تومانی سال ۱۳۹۶ امکان تقسیم سود برای این سهم نگذاشت.

خبهمن: ۲۰ تومان سود در مجمع «گروه بهمن» تقسیم شد که اندکی یعنی ۵ ریال کمتر از سود سال ۱۳۹۶ بود. باوجود حاشیه‌های ریز و درشت مجمع، مدیران شرکت با اعتماد به نفس و انگیزه بالا، روزهای خوبی را با وجود چشم‌انداز مبهم اقتصادی کشور، برای این سهم پیش‌بینی کردند.

غمهرا: بخش قابل توجهی از زمان مجمع شرکت «گروه تولیدی مهرام» به توضیحات درباره آخرین وضعیت یکی از دارایی‌های آن یعنی شرکت بازار پایه‌ای «ایرانیت» (سایرا) اختصاص یافت. از سود کمتر از ۲۰۰ تومان مهرام تنها ۳۰ تومان تقسیم شد، اما تلویحا از عزم هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته گفته شد، تا یکی از کوچک‌ترین شرکت‌های بورسی از جهت میزان سرمایه بتواند به حداقل سرمایه برای باقی ماندن در بورس نزدیک شود.

وبانک: در مجمع «سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی» ۵۰ تومان از سود بیش از ۵۷ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم و به عرضه اولیه ۳ شرکت از زیرمجموعه‌های وبانک در سال جاری اشاره شد. مدیرعامل سود پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۷ شرکت را ۷۷ تومان اعلام کرد.

شفا: «سرمایه گذاری شفا دارو» در این روزهای نسبتا پراعتراض و پرحاشیه مجامع، شاهد مجمع آرامی بود. اینکه عرضه اولیه شفا برای سهامداران دلچسب نباشد و در اولین مجمع پس از ورود به بورس با وجود افزایش سود نسبت به سال قبل، سود کمتری نسبت به سال قبل توزیع شود. با وجود این هیچ اعتراضی در این باره صورت نگیرد را فقط می‌توان به خوش‌شانسی شفا مرتبط دانست. البته در مجمع انتقاداتی نسبت به شرکت‌های زیرمجموعه شفا صورت گرفت.

ورنا:‌ مجمع فوق العاده «سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا» افزایش سرمایه حدود ۳۲ درصدی را از دو محل سود انباشته به میزان ۱۰ درصد و مطالبات و آورده نقدی به میزان حدود ۲۲ درصد تصویب کرد، تا سرمایه شرکت از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۷۹۶ میلیارد تومان برسد.

فجام: «صنعتی جام دارو» از سود حدود ۵۷تومان خود ۲۰ تومان تقسیم کرد.

غسالم: «سالمین» ۲۰ تومان از سود حدود ۲۲ تومانی را تقسیم کرد.

کساوه: «صنایع کاشی و سرامیک سینا» ۵/ ۸ تومان که حدود نیمی از سود ۱/ ۱۶ تومانی آن در سال ۱۳۹۶ بود، تقسیم کرد.

حسینا: مجمع «توسعه خدمات دریایی و بندری سینا» ۱۲۳ تومان سود بین سهامداران تقسیم کرد که رقمی نزدیک به سود حدود ۱۲۸ تومانی شرکت بود.

خمهر: سود ۶ ریالی «مهرکام پارس» نتوانست شرکت را از شمول ماده ۱۴۱قانون تجارت خارج کند.

دسینا: شرکت «سینا دارو» از سود ۲۰۰تومانی سال ۱۳۹۶ رقم ۱۸۰ تومان به ازای هر سهم را به صورت نقدی بین سهامداران توزیع کرد.

کیمیا: در مجمع «صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران» ۶۰ تومان از سود حدود ۱۴۲ تومانی سال ۱۳۹۶ تقسیم و بیش از ۷۳ تومان هم برای افزایش سرمایه مرحله دوم از محل سود انباشته، کنار گذاشته شد. موسس شرکت در این مجمع به سوالات سهامداران درباره وضعیت صنعت و چشم‌انداز اقتصادی کشور پاسخ گفت.

شبهرن: شرکت «نفت بهران» ۲۰۵ تومان از سود حدود ۲۱۹ تومانی را بین سهامداران توزیع کرد.

شسینا: در مجمع «صنایع شیمیایی سینا» ۶/ ۱۱ تومان زیان سال ۱۳۹۶ بخشی از سود انباشته ناشی از فروش ساختمان مرکزی شرکت را مستهلک کرد.

اپرداز: «آتیه داده پرداز» ۴۲ تومان از سود حدود ۸۱ تومانی خود را تقسیم کرد.

کساپا: «سایپا شیشه» سود ۲/ ۱ تومانی خود را صرف پوشش اندکی از زیان انباشته سنواتی کرد.

فاما: مجمع «صنعتی آما» تقسیم سود حداکثری ۲۴ تومان به ازای هر سهم را که تنها یک ریال کمتر از سود سال بود تصویب کرد، که چنین تقسیم سودی در تاریخ این سهم کم‌سابقه بود.

دکوثر: «داروسازی کوثر» یک تومان از سود ۸/ ۶ تومانی سال را به سهامداران داد.

ملت: «بیمه ملت» از سود ۸/ ۲۱ تومانی سال ۱۳۹۶ مبلغ ۱۶ تومان را تقسیم کرد.

فسپا: «گروه صنعتی سپاهان» گرچه سود کمی بیشتر از ۱۵ تومان ساخته بود اما ۱۸ تومان در مجمع تقسیم کرد.

فنورد: «نورد و تولید قطعات فولادی» ۵۰تومان از سود بیش از ۱۲۳ تومانی خود را بین سهامداران توزیع کرد.

خپارس: تولیدکننده خودروهای لوکس در گروه سایپا یعنی شرکت «پارس خودرو» صورت سود و زیان لوکسی نداشت و بنابراین سود ۸ ریالی آن صرف پوشش زیان انباشته شد.

غپاک: «لبنیات پاستوریزه پاک» ۳ ریال از سود ۲۳ ریالی را تقسیم کرد.

تکشا: «گسترش صنایع و خدمات کشاورزی» ۱۰ تومان از سود بیش از ۱۵‌تومانی را تقسیم کرد.

وساپا: «گروه سرمایه گذاری سایپا» با وجود سود ۸/ ۳ تومانی بخاطر زیان تلفیقی قادر به توزیع سود نشد.

خکار: «ایرکاپارت صنعت» یک تومان از سود ۲/ ۳ تومانی را توزیع کرد.

آسیا: مجمع «بیمه آسیا» ۱۰ تومان از سود ۴/ ۱۸ تومانی را تقسیم کرد.

در اصفهان مجمع «ذوب آهن» (ذوب) پس از سالها به سوددهی ۶/ ۳ تومانی برای هر سهم رسید و مجمع «سرامیک های صنعتی اردکان» (کسرا) به حد نصاب نرسید. مجمع «قند قزوین» (قزوین) ۵۰ تومان از سود حدود ۷۵ تومانی را تقسیم کرد. شهر زنجان شاهد برگزاری مجمع «توسعه معادن روی ایران» (کروی) بود که در آن ۲۰ تومان از سود ۸/ ۴۹ تومانی توزیع شد. گزارش کامل مجامع در سایت تحلیلی «دنیای بورس» (www.donyayebourse.com) در بخش «اخبار مجامع» برای عموم مخاطبان در دسترس است.