از لحاظ حجم و عرضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بازار کشاورزی خیلی عقب است

گروه بورس کالا - نارضایتی از اوضاع معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا بهانه‌ای شد تا در هفته گذشته جلسه‌ای با حضور برخی از کارگزاران فعال بازار کشاورزی بورس کالا ترتیب داده شود و نسبت به ادامه این وضع چاره‌ای اندیشیده شود، جلسه‌ای که به گفته دبیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد با شور و شوق خاصی برگزار شود، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت با استقبال خوبی روبه‌رو نبود، تا در نهایت اولین جلسه کارگروه کشاورزی تنها به بررسی برخی از قوانین و اظهار نارضایتی نسبت به وضع موجود به پایان برسد. براین اساس، هفته گذشته در بورس کالای ایران، کمیته کشاورزی کارگروه بورس کالا در رابطه با کاهش دادوستد محصولات کشاورزی در بازار و دلایل رکود در بازار طی سه ماهه ابتدایی سال جاری به بحث و بررسی پرداختند.

وحید وحیدی، دبیر کمیته کشاورزی کارگروه کانون بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه جلسه اخیر برگزار شده به آسیب‌شناسی بخش کشاورزی بورس کالا طی سه ماه پرداخت، افزود: با توجه به اینکه در بازار شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات در بازار بودیم، لازم دیدیم جلسه‌ای را در این‌باره با حضور بیشتر کارگزاران و مسوولان مرتبط بخش کشاورزی برگزار کنیم که متاسفانه از جلسه اخیر استقبال مناسبی نشد. وحیدی در ادامه گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان و ارسال دعوت نامه برای کارگزاری‌های جدیدی که در این بخش مجوز گرفته اند، متاسفانه تنها تعداد انگشت شماری از کارگزاری‌های فعال قدیمی‌بورس در این جلسه حاضر شدند. مساله‌ای که انتظار می‌رفت با استقبال بهتری روبه‌رو شود.

این کارگزار بورس کالا با اشاره به اینکه در این جلسه علاوه بر آسیب شناسی بخش کشاورزی به مفاد برخی از قوانین حمایتی بازار کشاورزی نیز اشاره شد، افزود: اشاره به قانون بهره‌وری، قانون نظام دامپروری و قانون بودجه سال جاری و لزوم توجه به آنها از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه بود.

وحیدی خاطرنشان کرد: اعضای کارگروه کمیته کشاورزی برخی از مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری بورس همچون رضایی پور، گرامی‌پور، رشیدی زاده، فهیمی‌و حسینی پور هستند که در جلسه اخیر به بحث و بررسی در این باره پرداختند.وی تاکید کرد: جلسات کمیته کشاورزی کارگروه بورس کالا هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و با توجه به اینکه فعلا به جمع‌بندی در این باره نرسیده‌ایم، انتظار می‌رود طی روزهای آینده با اطلاع‌رسانی و پیگیری امور بتوانیم در شکل‌‌گیری جلسات آینده نقش موثری داشته باشیم. وی همچنین تصریح کرد: با ارتباط بیشتر بین بخش خصوصی و بورس، بازار می‌تواند تعامل بهتری با این بخش داشته باشد. البته با توجه به اینکه ۲ عضو از اعضای هیات مدیره بورس کالا برای بخش کشاورزی هستند به همین خاطر ما اعلام کردیم حاضر به تعامل و دریافت پیشنهادات نهادهای مختلف و فعالان این حوزه برای تحقق قانون بهره‌وری کشاورزی هستیم.

همچنین حسن رضایی‌پور یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا و یکی از اعضای این کمیته با بیان اینکه در این جلسه، ارائه راهکارهای لازم برای پیگیری مصوبات مجلس درباره قانون بهره‌وری کشاورزی مورد بحث قرار گرفت، افزود: موضوعات مربوط به الزام عرضه اولیه نهاده‌های دامی ‌و محصولات کشاورزی که هنوز اجرایی نشده، مورد پیگیری قرار گرفت. رضایی پور در ادامه افزود: مصوبات مطروحه توسط هیات دولت تصویب شده و بهتر است آیین‌نامه اجرایی آنها به زودی ابلاغ شود.

این کارگزار بورس کالا درباره تاسیس کمیته کشاورزی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: کارگروه کشاورزی کانون بورس به صورت غیررسمی ‌از زمان ادغام بورس فلزات و بورس کشاورزی فعالیتش را آغاز کرد، اما به طور رسمی‌با انتخاب هیات‌مدیره جدید کانون کارگزاران، فعالیتش را تداوم بخشید.

رضایی‌پور در پایان اظهار امیدواری کرد با برگزاری و تداوم این جلسات، بتوانیم تحلیل درست و منطقی از بازار ارائه دهیم.

ابلاغ آیین‌نامه خرید تضمینی حجم عرضه را افزایش می‌دهد

جلسه کارگروه کشاورزی کانون کارگزاران بورس اوراق و بهادار در شرایطی به اوضاع بازار کشاورزی بورس کالا پرداخته که مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران نیز نسبت به وضعیت میزان حجم معاملات در رینگ کشاورزی راضی نیست. وی معتقد است موفقیت بازار در گرو تسهیل در امور مربوط به عرضه محصولات جدید کشاورزی و اجرای سریع تر قانون بهره‌وری کشاورزی مصوبه مجلس است. این در شرایطی است که براساس گفته بنازاده، بورس کالا آمادگی کامل خود را مبنی بر اجرای قانون بهره‌وری کشاورزی و ارائه عرضه محصولات جدید اعلام کرده است. مدیر توسعه بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا و ایانا به تازه‌ترین اوضاع و اخبار بازار کشاورزی پرداخت که بی‌ارتباط به وضعیت نامناسب رینگ کشاورزی بورس کالا نیست. عباس بنازاده، مدیرتوسعه بازار شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با یادآوری آنکه در فصل خرید محصولات کشاورزی قرار داریم، گفت: حجم معاملات ماه جاری نسبت به ماه پیش خیلی بیشتر بوده است؛ زیرا عرضه‌ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش عرضه‌ها در خرداد ماه هنوز از وضعیت رینگ کشاورزی راضی نیستیم، اظهار کرد: قرار بوده عرضه خریدهای تضمینی از کشاورزان از طریق بورس کالا انجام شود، اما با توجه به آنکه آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ نشده هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مدیر توسعه بازار بورس کالا تاکید کرد:‌ در رینگ کشاورزی از لحاظ میزان عرضه و معامله نسبت به سال گذشته خیلی عقب هستیم. سال پیش تنها ۲۵۰ هزار تن ذرت تضمینی عرضه شد که امسال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آمادگی بورس برای صادرات چهار میلیون تن گندم

معاون فنی بورس کالای ایران همچنین در گفت‌وگو با «ایانا» با اعلام اینکه بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت جهاد کشاورزی، قرار است چهار میلیون تن گندم برای صادرات تخصیص یابد، گفت: دو میلیون تن از گندم مازاد موجود در کشور و دو میلیون تن مابقی نیز از گندم تولیدشده در سال جاری از طریق بورس برای صادرات اختصاص خواهد یافت.

بنازاده در ادامه افزود: از ۱۵ خردادماه سال جاری، بورس کالا آمادگی دارد تا گندم صادراتی را به رینگ وارد کند، اما هنوز به گفته مسوولان شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجوزهای لازم از سوی مجلس برای این تصمیم اخذ نشده است.وی تصریح کرد: مسوولان می‌گویند هر ساله باید از طریق مجلس شورای اسلامی ‌مصوبه صادرات گندم صادر شود، اما امسال انجام نشده است.

تعاونی روستایی باز هم مزایده برگزار کرد

این مقام مسوول با اعلام اینکه براساس تفاهم نامه‌های صورت گرفته با سازمان تعاون روستایی عرضه محصولات خرید تضمینی در بورس انجام خواهد شد، گفت: روز شنبه هفته جاری کلزای خریداری شده از کشاورزان روی تابلوی بورس عرضه نشد. اما در نهایت دیروز سه هزار تن دانه کلزای اردبیل از طرف این سازمان با قیمت ۶۷۵ تومان روی تابلو به فروش رفت.

این در حالی است که سازمان تعاون روستایی بخشی از محصولات خود را به صورت مزایده نیز به فروش می‌رساند.بنازاده تاکید کرد: برای دانه کلزا مشتریان خوبی وجود دارد و عرضه در رینگ محصولات کشاورزی بهترین روش برای فروش محسوب می‌شود.

معاون فنی بورس کالای ایران همچنین گفت: اگر تمامی‌محصولات وارداتی روی تابلوی بورس عرضه شود، شفافیت قیمت محصولات کشاورزی پیش خواهد آمد.

بنازاده در پایان افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده که امیدواریم امسال نیز با تصمیمات جدید وزارت جهاد کشاورزی، آینده روشنی پیش‌روی این محصولات باشد.