5 copy

 روز شنبه، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: در روزهای آینده خبرهای خوبی از خنثی‌‌‌سازی تحریم منتشر می‌شود. در عین حال، سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی سفرای ایران در کشورهای همسایه، از عزم جدی ایران برای مذاکرات هسته‌‌‌ای در وین خبر داد و اظهار کرد: با ارائه متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف‌‌‌های مذاکره نشان داده شد که ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌‌‌ها مصمم باشد، مسیر دستیابی به توافق هموار است. این اظهارات زمینه عقبگرد بهای ارز در بازار داخل را در ساعات پایانی روز شنبه مهیا کرده و نرخ ارز را از مرز 31‌هزار تومانی دور کرد. شکسته شدن سد 30‌هزار تومانی نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد تهران به سیگنال‌‌‌های قوی‌‌‌تری نیاز دارد، اما همین عقب‌‌‌نشینی نرخ نیز سیگنالی مهم برای منفی شدن انتظارات تورمی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا بود.

  نوسان انتظارات تورمی میان معامله‌‌‌گران

منفی شدن انتظارات تورمی میان معامله‌‌‌گران گواهی‌‌‌های کالایی باعث شد تا نرخ هر گواهی سکه از ارزش بنیادی آن کمتر شود؛ به گونه‌‌‌ای که در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا به 6/ 0‌درصد کمتر از میزان معادل آن در بازار فیزیکی رسید. به شکل بنیادی انتظار داریم ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد. ظرف هفته گذشته، معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا اقدام به خرید گواهی سکه با نرخی حدود یک تا 2‌درصد بیش از ارزش بنیادی آن کردند. این موضوع، آن هم در شرایطی که سیگنال‌‌‌های جهانی اونس طلا کاهشی بود، عمدتا از سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی و ایجاد ذهنیت مثبت تورمی میان معامله‌‌‌گران بازارهای مالی کشور نشات می‌‌‌گرفت؛ هرچند در ادامه با تغییر جهت نوسان نرخ ارز در بازار آزاد داخل این ذهنیت به‌سرعت معکوس شد.

  نرخ گواهی سکه از کانال 130‌هزار تومانی فاصله گرفت

در اواسط روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، ارزش گواهی‌‌‌های سکه به کانال 129‌هزار تومانی بازگشت؛ پس از دهم آذرماه و همراستا با صعود نرخ سکه امامی در بازار فیزیکی به کانال 13میلیون تومانی، میانگین بهای هر گواهی سکه در بازار آزاد به کانال 130‌هزار تومانی پا گذاشت. روند رو به رشد بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا تا روز سه‌‌‌شنبه هفته قبل شتابان بود و باعث شد نرخ هر گواهی سکه به 134‌هزار و 700تومان نیز برسد که این رقم بیشترین نرخ معامله این گواهی‌‌‌ها ظرف یک‌سال اخیر بود. در ادامه با فروکش کردن روند صعودی بهای سکه در بازار فیزیکی متاثر از سیگنال‌‌‌های ارزی و سیگنال‌‌‌های نوسان اونس طلای جهانی، از نرخ گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا کاسته شد و در نهایت روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، بهای هر گواهی برای ساعتی به کانال 129‌هزار تومانی بازگشت.

البته در ادامه نوسان بهای گواهی سکه میان کانال 130‌هزار تومانی و 129‌هزار تومانی ادامه داشت؛ اما این عقبگرد قیمتی حتی برای ساعتی، سیگنالی از پذیرش عقبگرد قیمتی به کانال قبلی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالاست. از آنجا که سیال‌بودن در بازارهای مالی به مراتب بالاتر از بازار فیزیکی است، می‌توان این عقبگرد قیمتی را پیش‌قراول خبر بازگشت سکه در بازار فیزیکی به کانال 12میلیون تومانی نیز تلقی کرد.

  سیگنال‌‌‌ طلای جهانی موید عقبگرد قیمتی

در شرایطی که نرخ ارز در بازار داخل نوسانات متعددی را تجربه می‌کند و این نوسانات به افزایش ارزش بهای سکه و گواهی آن در بازار فیزیکی و مالی بورس کالا منجر شده، طلا در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر روزهای خوشی نداشته است. پس از نوسان سه‌هفته‌‌‌ای بهای اونس جهانی طلا در کانال 1800دلاری از پنجم تا بیست‌‌‌ودوم ماه نوامبر، شاهد عقب‌نشینی نرخ هر اونس این فلز گرانبها در بازارهای جهانی به کانال 1700دلاری بودیم. در روز پایانی معاملات هفته قبل هر اونس طلا در معاملات آتی ایالات متحده آمریکا با نرخ 1775‌دلار به ازای هر اونس مورد دادوستد قرار گرفت. تورم بخش مصرف‌کننده در ایالات متحده آمریکا به 8/ 6درصد برای ماه نوامبر رسید. این تورم بیشترین میزان تورم سالانه این کشور پس از سال 1982 است و به این ترتیب این کشور با رکوردی جدید در تورم مصرف‌کننده روبه‌رو شده است. افزایش تورم خبر خوبی برای طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان تورم تلقی می‌شود. با وجود این، انتشار این داده تورمی در روز جمعه تاثیر افزایشی اندکی بر طلا گذاشت. این واکنش محدود به انتظار معامله‌‌‌گران از شدت گرفتن سیاست‌‌‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو بازمی‌گردد. ظرف روزهای آینده جلسه فدرال‌رزرو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در این جلسه نسبت به اخذ سیاست‌‌‌های شدیدتر انقباضی برای کنترل نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا تصمیم‌گیری شود. از همین‌‌‌رو معامله‌‌‌گران بازارهای مالی دنیا با وجود افت نرخ شاخص دلار پس از انتشار داده‌‌‌های تورمی اقبال قابل ملاحظه‌‌‌ای به طلا نداشتند. نوسان بهای اونس جهانی طلا در کانال 1700دلاری از عقبگرد قیمتی سکه به شکل گواهی و فیزیکی در بازار داخل حمایت می‌کند.