نقش ایران در عقب‌نشینی نفت

وست‌تگزاس اینترمدییت نیز ۷/ ۲درصد در هفته گذشته پایین آمد تا ضعیف‌ترین عملکرد را از اوایل ماه آوریل به خود ببیند. تولید نفت ایران که اکنون ۴/ ۲ میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود، در سناریوی خوش‌بینانه می‌تواند طی سه ماه پس از توافق برای لغو تحریم‌ها عرضه خود را به ۴‌میلیون بشکه روزانه برساند. پیش‌بینی می‌شود که تا فرا‌رسیدن فصل رانندگی تابستانه در ماه ژوئن، خبرهای گاه و بیگاه مثبت از مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی به قیمت‌ها آسیب بزند. با این حال‌ افزایش مصرف در تابستان به‌خصوص در آمریکا و اروپا می‌تواند بشکه‌های اضافی نفت ایران را در خود هضم کند. نشانه‌های زیادی برای رسیدن مصرف سوخت در این دو منطقه به نزدیکی سطح عادی وجود دارد. بانک انگلیسی بارکلیز در گزارشی تخمین‌زده قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت در سال‌جاری به ترتیب ۶۶ و ۶۲ دلار بر بشکه باشد.

لرزه بر اندام نفت با بازگشت ایران

شاخص‌های نفتی از بدترین عملکرد هفتگی در بیش از یک ماه گذشته رنج بردند چراکه بازار عواقب یک توافق هسته‌ای در آینده نزدیک را بررسی کرد که می‌تواند تحریم‌ها علیه نفت ایران را لغو کند. نفت برنت در هفته گذشته ۳/ ۳ درصد کاهش یافت تا در قیمت ۶۶ دلار و ۴۴ سنت بسته شود. این نفت‌شاخص از ماه مارس تاکنون چنین عملکرد ضعیفی را تجربه نکرده بود. با این حال برنت در روز سه‌شنبه به ۷۰ دلار و ۲۴ سنت هم رسیده بود. نفت‌خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدییت) هم در بازه هفتگی ۷/ ۲ درصد افت کرد. این نفت نیز در روز سه‌شنبه از مرز ۶۷ دلار بر بشکه گذر کرده بود اما در نهایت با بهای ۵۸/ ۶۳ دلار در هر بشکه هفته خود را پایان برد. احتمال بازگشت ایران به بازار جهانی از این جهت به بازار نفت فشار آورد که با برداشته‌شدن تحریم‌ها، بیش از یک میلون بشکه در روز به صادرات ایران در مدت چند ماهه اضافه خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح سه طرح پتروشیمی به صورت ویدئو‌کنفرانس در این‌باره گفت: «آنها رفع تحریم‌های اصلی یعنی برداشتن تحریم نفت، پتروشیمی، بانک، بیمه و غیره را پذیرفته‌اند و به‌نوعی توافق اصلی انجام شده است و تنها مذاکره برای بحث‌های جزئی باقی‌مانده ادامه دارد.» روحانی افزود: «تا پایان دولت کمر تحریم را می‌شکنیم.»

جان کیلداف، یکی از شرکای اگین‌کپیتال به بلومبرگ گفته نگرانی از عرضه اضافی نفت ایران به‌صورت بالقوه وجود دارد و چشم‌انداز نفت بیشتر از سوی ایران «هیجانات را کشته است.»

برخی از تحلیلگران تخمین می‌زنند بازگشت ایران به سطح تولید پیش از تحریم‌ها یعنی تقریبا ۴ میلیون بشکه در روز می‌تواند حتی در ۳ ماه انجام شود. برآورد گرد‌آوری شده توسط بلومبرگ تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته (آوریل) را حدود ۴/ ۲ میلیون بشکه نشان می‌دهد. اوپک نیز در آخرین گزارش خود رقمی نزدیک به تخمین بلومبرگ را اعلام کرده بود.

میشل هسوئه (Michael Hsueh)، یکی از تحلیلگران دویچه بانک در یک یادداشت اظهار کرد که کلید اینکه آیا افزایش بالقوه تولید نفت ایران روند تخلیه موجودی‌های جهانی را تخریب خواهد کرد یا خیر، سرعت بازگشت این کشور به بازار نفت است. او افزود: «در حالی‌که کسری عرضه فصل سوم سال (۲۰۲۱) به فقط ۲/ ۱ میلیون بشکه خواهد رسید، بازار در فصل چهارم به این دلیل که احتمالا کمبود بیشتر خواهد بود، آمادگی بالاتری برای مدیریت افزایش عرضه خواهد داشت.»

به گفته هسوئه، سوال فوری این است که چقدر افزایش زودهنگام تولید ایران به موازنه بازار در فصل سوم آسیب می‌رساند؟ او معتقد است که از آنجاکه نفت ایران می‌تواند قبل از افزایش واقعی تولید، به بازار جهانی عرضه شود، زمان‌بندی رشد صادرات در اصل به سیاست و مذاکرات بستگی دارد.

افت هفتگی نفت اما دلیل دیگری هم داشت. نفت در هفته‌ای که گذشت در موج فروش گسترده سهام و کامودیتی‌ها به دلیل نگرانی از تورم گیر کرد. صندوق‌های پوشش ریسک موقعیت‌های افزایشی خالص در قراردادهای آتی وست‌تگزاس اینترمدییت و برنت را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند. روزهای کاهشی در هفته گذشته موجب شد مرزهای محدوده قیمتی نفت برجسته‌تر شود.  شاخص‌ها در این مدت پس از رسیدن به پایین‌ترین قیمت از ماه آوریل حمایت تکنیکال پیدا کردند. برنت طی یک ماه گذشته در محدوده تقریبا ۵ دلاری نوسان داشت و در روزهای گذشته وقتی از ۷۰دلار به سطوح پایین‌تر تنزل یافت، هر‌چه به ۶۵دلار نزدیک‌تر می‌شد موجب یک دور خرید دیگر بین سرمایه‌گذاران می‌شد.

پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت ترامپ، کشور حدود ۸/ ۳‌میلیون بشکه در روز تولید نفت داشت. در آن زمان فقط عربستان و عراق در بین اوپکی‌ها عرضه‌ای بیشتر از ایران داشتند. با این حال، سیتی‌گروپ برآورد کرد رشد تقاضای کلی جهانی به اندازه کافی قوی است که عرضه اضافی از جمله صادرات ایران را جذب کند و قیمت‌ها همچنان به روند افزایشی خود ادامه خواهند داد.

به گزارش اویل‌پرایس، قیمت نفت احتمالا دست‌کم تا آغاز فصل رانندگی تابستانه در آمریکا و بازگشایی اقتصادی اروپا به اخباری مانند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و همینطور شیوع کووید-۱۹ در آسیا حساس خواهد بود.

جی هتفیلد، مدیرعامل Infrastructure Capital Management در این‌باره گفت قیمت‌ها در یک الگوی پایدار قرار دارند، تا وقتی‌که به ماه ژوئن برسیم، چراکه این زمانی است که اروپا بازگشایی اقتصادی را آغاز خواهد کرد و فصل رانندگی در آمریکا رسما شروع می‌شود.

افزایش دکل‌ها در ۲۰۲۱ از ۱۰۰ دستگاه عبور کرد

گزارشی که بیکرهیوز در روز جمعه منتشر کرد نشان داد به تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز آمریکا ۲ دستگاه اضافه شده و تعداد کل به ۴۵۵ رسیده است. این عدد رشد ۱۰۰ دستگاهی را از ابتدای سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. در هفته پیش از آن، به تعداد دکل‌ها پنج دستگاه اضافه شده بود، اما روند بلندمدت دکل‌ها نشان از افزایش قابل قبول آنها با سرعت بالا دارد. نیمی از این رشد مربوط به تگزاس است.

تعداد کلی دکل‌های فعال نفت و گاز ۱۳۷ دستگاه بیشتر از همین موقع در سال گذشته است. دکل‌های نفتی در چهار هفته گذشته پشت سر هم رشد کرده و به ۳۵۶ دستگاه رسیده است.

تخمین اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای هفته منتهی به ۱۴ مه ۱۱ میلیون بشکه در روز به‌طور متوسط باقی ماند. تولید نفت این کشور در فوریه سال ۲۰۲۰ به اوج ۱/ ۱۳ میلیون بشکه‌ای رسیده بود اما به دلیل همه‌گیری کرونا به‌شدت کاهش یافت.

پیش‌بینی بانک بارکلیز از بازار نفت

بانک انگلیسی بارکلیز پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت با وجود شیوع قابل‌توجه ویروس کرونا در آسیا بهبود می‌یابد.

به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، بانک بارکلیز روز جمعه (۳۱ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که بهبود تدریجی تقاضای نفت، با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر آسیا و بازگشت احتمالی نفت ایران، تا حد زیادی در حال احیاست و این مساله همچنان برای قیمت‌های نفت سازنده خواهد بود. این بانک انگلیسی پیش‌بینی خود درباره تقاضا برای بازارهای نوظهور آسیا (چین سابق) را کاهش داد و تصریح کرد که در صورت تداوم افزایش اخیر شیوع ویروس کرونا، خطر کاهشی بیشتر می‌شود.

بارکلیز گفت: «محدودیت‌های گسترده عبور و مرور در منطقه ممکن است بهبود تقاضا را تا حدی کُند سازد، اما به نظر می‌رسد با توجه به نتایج مثبت برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر جهان، این موضوع برای یک دوره پایدار متوقف شود.»

این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت شاخص‌های نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت در سال جاری میلادی به ترتیب ۶۶ و ۶۲ دلار برای هر بشکه باشد. بارکلیز انتظار دارد قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵ تا ۶ دلار برای هر بشکه افزایش یابد.

بارکلیز در یادداشت خود آورده است که توافق سریع برای احیا و اجرای توافق هسته‌ای ایران می‌تواند ریسک‌های کاهشی برای برآورد قیمت نفت این بانک در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ داشته باشد.

این بانک اظهار کرد: «چنین سناریویی ممکن است سبب کند شدن سرعت کاهش محدودیت‌های عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) شود و به‌طور بالقوه به قیمت‌ها لطمه بزند.»

رویترز در روزهای گذشته از اعلام آمادگی شرکت‌های پالایشی هندی برای خرید نفت از ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها خبر داده است. بر اساس این گزارش، در حالی که ایران برای ازسرگیری صادرات نفت با برداشته شدن تحریم‌های تجاری از سوی آمریکا آماده می‌شود، شرکت‌های هندی و حداقل یک شرکت پالایشی اروپایی از آمادگی برای خرید نفت از ایران خبر داده‌اند. علاوه بر شرکت‌های هند، برخی دیگر از کره‌جنوبی و ژاپن نیز علاقه مندند نفت ایران را در صورت برداشته شدن تحریم‌ها بخرند چراکه این کشورها مشتریان سنتی ایران در سال‌های گذشته بوده‌اند و برخی پالایشگاه‌هایشان متناسب با نفت ایران به‌عنوان خوراک ساخته شده‌اند. علاوه بر این، برخی معامله‌گران ادعا می‌کنند ایران شرایط خرید بهتری در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.