خبر بلومبرگ از خیز ایران برای افزایش عرضه نفت به بازار

به گزارش شبکه بلومبرگ، ایران همزمان با آشکار شدن نشانه هایی از پیشرفت مذاکرات هسته ای برای برداشته شدن تحریم های آمریکا، آماده افزایش عرضه نفت در جهان می شود.

شبکه اقتصادی بلومبرگ می افزاید: حتی در صورت دستیابی طرف های این مذاکرات به توافق، ازسرگیری صادرات نفت ایران به بازار نفت ممکن است تدریجی باشد.

مقام های آگاه بخش نفت گفته اند که شرکت ملی نفت ایران، مسئول رسمی بهره برداری از میدان های نفتی و ارتباط با مشتریان، می تواند در صورت دستیابی به توافقی در وین، صادرات را افزایش دهد.

براساس خوش بینانه ترین ارزیابی ها؛ ایران می تواند در مدت دستکم سه ماه به سطح تولید روزانه نزدیک به چهار میلیون بشکه پیش از تحریم ها دست یافته و در کنار آن نفت های ذخیره سازی شده در ناوگان کشتی های نفتکش خود را عرضه کند.

به گفته علی خطیبی؛ مقام پیشین شرکت ملی نفت ایران، اما در این مسیر و برای دست یابی به این هدف، باید بر موانع بسیاری چیره شد. هر گونه توافقی باید همه موانع تحریمی آمریکا را بر مبادلات بازرگانی و بخش های کشتیرانی و بیمه نهادهای ایرانی برطرف کند.

خطیبی نماینده پیشین ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" پیش بینی کرد که روند بازگشت ایران به بازارهای نفتی، به جای سریع و ناگهانی، تدریجی رخ دهد که بخشی به علت آسیب رساندن بخش تقاضا از همه گیری گسترده و سهمگین ویروس کرونا است.

با وجود بهبود مصرف سوخت های نفتی با توزیع واکسن های کووید -۱۹ در کشورها و بازگشایی اقتصادهای عمده و بزرگ جهان، اما هنوز قرنطینه ها و همه گیری های گونه های تازه ویروسی، مانع بهبود کامل تقاضا می شود.

عرضه نفت ایران به به بازارهای جهانی شاید بار سنگینی بر دوش کشورهای عضو اوپک پلاس باشد که بیش از یک سال در انتظار از بین رفتن عرضه مازاد نفت در پی گسترش همه گیری، رنج کشیده اند.

دیپلمات های ایالات متحده و ایران که اکنون با میانجی گری برخی دولت ها در وین در باره ازسرگیری اجرای توافق هسته ای بین المللی سال ۲۰۱۵ میلادی مذاکره می کنند، دستیابی به توافق را امکان پذیر دانسته اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا سه سال بعد از دستیابی ایران و ۶ کشور به توافق برجام، با خروج از آن، تحریم های برداشته شده را دوباره اعمال کرد.

براساس داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ؛ تولید روزانه نفت ایران در سال جاری (۲۰۲۱) با نزدیک به ۲۰ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که بیشتر آن در داخل مصرف می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.