6 copy

بهای آزاد ارز به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر جریان معاملات بازار آتی روز گذشته، نوسان مثبت محدودی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش هر دلار با قیمت 28‌هزار و 200تومان دادوستد می‌شد. این میزان افزایش در بهای ارز به قدر کافی بالا ارزیابی نمی‌شود، اما حفظ بهای دلار در کانال 28‌هزار تومان، نیروی محرکه لازم برای ایجاد جرقه‌‌‌های رشد قیمت تسویه در بازار آتی را فراهم کرد. البته هم‌اکنون در کنار بهای ارز، سایر سیگنال‌‌‌هایی که از سوی نرخ دارایی‌‌‌های پایه (نظیر اونس جهانی طلا و نقره و بهای هر گرم زعفران برداشت‌شده در سال جدید)، به نمادهای فعال این بازار مخابره می‌شود، از چشم‌‌‌انداز افزایشی در این بازار حمایت کرده و رشد نرخ تسویه قراردادهای آتی را به‌رغم افت و خیزهای مکرر رقم زد.

  طلای سرخ بازار آتی با یک سررسید

با خروج دو سررسید آبان‌ماه زعفران پوشال و نگین از تابلوی معاملات آتی در هفته جاری، در حال حاضر جذاب‌ترین محصول بازار آتی، یعنی زعفران نگین با یک نماد یعنی  SAFDY00(زعفران نگین تحویل دی‌ماه 1400) در حال معامله است که در جریان معاملات روز گذشته با رشد نرخ تسویه به میزان بیش از یک‌هزار و 600تومان (در لحظه تنظیم این گزارش)، با قیمت 35‌هزار و 310تومان به ازای هر گرم معامله شد. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که مجموع موقعیت‌‌‌های تعهدی این نماد مثبت بوده و تاکنون 40‌هزار و 752 موقعیت تعهدی همزمان خرید و فروش از این نماد به ثبت رسیده است.

روز گذشته شاهد خروج تنها نماد زعفران پوشال (OSFAB00) از تابلوی معاملات آتی بودیم. این نماد نیز با رشد نرخ تسویه به میزان یک‌درصد با قیمت 23‌هزار و 50تومان از بازار خارج شد. افزایش قیمت نماد آتی در زمان خروج از بازار به معنی حاکم بودن شرایط کونتانگو (فورواردیشن) است که به دلیل بالاتر بودن بهای دارایی پایه در زمان سررسید، نرخ تسویه قرارداد آتی پیش از خروج از این بازار به سمت قیمت دارایی پایه افزایش پیدا می‌کند.

  سیگنال جهانی  افزایشی  طلا و  نقره به پیمان‌‌‌های آتی

دو دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی نیز روز گذشته با دو سیگنال افزایشی از سوی نرخ جهانی اونس طلا و نقره در کنار نوسان افزایشی محدود بهای ارز، با افزایش نرخ تسویه همراه شدند. این در حالی بود که در برخی از ساعات روز، سررسیدهای دورتر این دو فلز گرانبها با صف خرید همراه شدند؛ چرا که جریان نوسان بهای اونس جهانی طلا و نقره روندی افزایشی را ترسیم می‌کند.

قیمت طلا روز سه‌‌‌شنبه به سمت 1900 دلار در هر اونس حرکت کرد که بالاترین میزان در بیش از پنج‌ماه گذشته تاکنون به شمار می‌رود؛ زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند که تورم، بیش از حد انتظار باقی بماند و اقتصاد و رشد اقتصادی را محدود کند. نرخ تورم سالانه در ایالات‌متحده در ماه اکتبر به بالاترین میزان در 25سال گذشته یعنی 2/ 6‌درصد رسید، در حالی که قیمت‌های مصرف‌کننده منطقه یورو 1/ 4‌درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ تورم از ژوئیه 2008 بود. در آلمان نیز تورم به بالاترین میزان از سال 1993 با 5/ 4‌درصد رسید. در چین، قیمت‌ها سریع‌‌‌تر از حد انتظار رشد کردند و به بالاترین سطح 13ماه اخیر رسیدند. روز دوشنبه، لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، اظهار کرد، عواملی که باعث افزایش قیمت‌ها می‌‌‌شوند، سال آینده محو خواهند شد و اقدامات سیاستی برای مهار تورم بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر خواهد داشت. در جای دیگر، رئیس فدرال‌رزرو گفت که بانک مرکزی در صورت تداوم تورم بالا، در افزایش نرخ‌ها تردید نخواهد کرد، اما هشدار داد که اگر تورم و کمبود نیروی کار برای طولانی‌‌‌مدت ادامه یابد، باید منتظر بمانند. به این ترتیب شواهد از رشد قیمت طلا در روزهای آینده حمایت می‌کند. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلا در معاملات جهانی خود با نرخ 1872دلار معامله شد که از رشد حدود 10دلار در یک روز حکایت دارد. برآیند نوسان قیمت این فلز زرد طی هفته گذشته به میزان 29/ 2‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود و در ماه گذشته بالغ بر 6‌درصد بوده است.

نقره نیز که همسو با طلا روند افزایشی آرامی را می‌‌‌پیماید، روز گذشته با بهای 25 دلار و 17 سنت به ازای هر اونس مورد دادوستد قرار گرفت که از 75/ 3‌درصد افزایش بها طی هفته گذشته حکایت دارد. همچنین طی ماه اخیر، برآیند تکانه‌‌‌های قیمت اونس جهانی نقره به میزان 74/ 8درصد افزایشی بوده است که پس از افزایش 2/ 6درصدی قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ماه اکتبر -که شدیدترین افزایش شاخص CPI از سال‌های گذشته تاکنون بود- قیمت نقره به بالاترین حد در سه ماه گذشته رسید.

به این ترتیب هر چهار سررسید آتی صندوق طلا و نقره در بازار آتی، روز گذشته را با نوسان مثبت نرخ تسویه، آن هم به میزان بیش از 4‌درصد، به‌ویژه در سررسید بهمن به پایان رساندند. جریان ورود نقدینگی به نمادهای فعال این دو دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی مثبت ارزیابی شده که از سوی سیگنال‌‌‌های افزایشی مخابره‌شده به این بازار تغذیه می‌شود.

  طلا و نقره آتی بالاتر از بهای دارایی پایه

قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلای بورس کالا با دو سررسید آذر و بهمن‌ماه در حال معامله هستند که به ترتیب، روز گذشته با قیمت تسویه 9‌هزار و 440 تومان و 10‌هزار و 420 تومان مورد دادوستد قرار گرفتند. این در حالی است که دارایی پایه این دو نماد فعال بازار آتی، یعنی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس، روز گذشته با نرخ 8‌هزار و 869 تومان به ازای هر واحد معامله شد؛ یعنی نرخی پایین‌‌‌تر از بهای تسویه قراردادهای آتی. به این ترتیب به‌وضوح می‌توان جریان غالب ذهنیت اهالی بازار ابزارهای مالی-کالایی بورس کالا را افزایشی ترسیم کرد که انتظار دارند در سررسیدهای آینده، قیمت‌های واقعی دارایی پایه افزایش یابد؛ چرا که رشد قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر برجسته شده که بیش از حد انتظار ارزیابی می‌شود. البته این پیش‌بینی‌‌‌ها در حالی محقق خواهد شد که جریان افزایشی اونس طلا و نقره روند کنونی را ادامه دهد و بهای ارز نیز حداقل در کانال 28‌هزار تومان تثبیت شود؛ چرا که تجربه ثابت کرده است، در صورت عدم‌حمایت هر یک از این متغیرها، به‌ویژه بهای دلار آزاد، امکان تغییر جو کلی بازار محتمل است.

نقره نیز به عنوان دیگر دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار با دو سررسید آذر و بهمن‌ماه روی تابلوی آتی بورس کالا در حال مبادله است. هر دو نماد فعال نقره، یعنی SILAZ00 و SILBA00 با نرخ 23‌هزار و 500 تومان و 25‌هزار و 260 تومان مبادله شدند که به ترتیب رشد 69/ 2‌درصد و 98/ 4‌درصد را تجربه کردند. برآیند جریان ورود نقدینگی به این دو نماد نیز روند مثبتی را می‌‌‌پیماید که با رشد اونس جهانی نقره در کنار حفظ کانال 28‌هزار تومانی بهای دلار آزاد افزایش یافته است.