Untitled-1 copy

شواهد اخیر از رشد بهای اونس جهانی طلا و نقره حمایت می‌کند؛ از این رو جرقه‌‌‌های مثبت قیمت در نمادهای فعال نقره و آتی واحدهای صندوق طلا طی روزهای اخیر قابل توجیه است.

در حال حاضر، تابلوی آتی بورس‌کالا با 9قرارداد فعال به دادوستد خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که به‌زودی در هفته جاری خروج دو نماد زعفران نگین(SAFAB00) و پوشال(OSFAB00) را از بازار خواهیم داشت که به‌ترتیب روزهای 23 و 25 آبان‌ماه سررسید می‌‌‌شوند. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، در جریان معاملات هفته گذشته پیمان‌‌‌های بازار آتی، شاهد افت 14درصدی تعداد موقعیت‌‌‌های تعهدی (خرید و فروش) در این بازار بودیم که در نهایت تعداد موقعیت‌‌‌های باز خرید و فروش همزمان در این بازار به میزان 447‌هزار و 661قرارداد به ثبت رسید. این میزان افت موقعیت‌‌‌های تعهدی را می‌توان با خروج دو سررسید آبان نقره و آتی صندوق طلا مرتبط دانست که اخیرا از این بازار خارج شدند. از این رو این انتظار وجود دارد که همچون هفته پیش که دو نماد از پیمان‌‌‌های آتی از تابلو خارج و سبب کاهش تعداد موقعیت‌‌‌های باز بازار شدند، این هفته نیز چنین رخدادی تکرار شود. البته اینکه بخشی از نقدینگی مربوط به نمادهای تازه خارج‌شده، به سمت سایر سررسیدهای فعال هدایت شود، امری محتمل است؛ اما در مجموع، تعداد قراردادهای بازشده، چه در موقعیت خرید و چه در موقعیت فروش، کمتر از تعداد موقعیت‌‌‌های بسته‌شده ارزیابی می‌‌‌شود.  حفظ روند صعودی نرخ تسویه در عموم نمادهای آتی، برجسته‌‌‌ترین نکته این بازار طی هفته گذشته به شمار می‌رود که ثمره آن، افزایش وجه تضمین قراردادها از سوی بورس‌کالاست تا اهرم معاملاتی بازار آتی در سطحی متعادل قرار گیرد.

از این رو، میزان نقدینگی واردشده به این بازار به میزان مثبت 10‌درصد افزایش یافته است. بازار آتی تحت‌تاثیر سیگنال‌‌‌های افزایشی قرار گرفته که این امر، رونق این بازار را دوچندان کرده است.

طبق ویژگی‌‌‌های فنی بازار آتی در صورت گرفتن موقعیت صحیح در این بازار، امکان کسب سود هم از ریزش نرخ و هم در زمان افزایش قیمت‌ها وجود دارد. اما تجربه ثابت کرده است، هنگامی که بازار روند افزایشی را می‌‌‌پیماید، جذابیت معاملات آتی برای اهالی بازار بیشتر می‌شود.

در حال حاضر، متغیرهای تاثیرگذار بر دارایی‌های سرمایه‌‌‌ای بازار آتی همچون بهای ارز و اونس جهانی طلا و نقره در مسیر افزایشی نوسان می‌کنند که انعکاس این روند صعودی را می‌توان در جریان معاملات روز گذشته بازار آتی مشاهده کرد.

بهای اسکناس آمریکایی روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، به کانال 28‌هزار و 680تومان رسید و اونس جهانی طلا و نقره در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه)، با افزایش قیمت همراه شدند. بنابراین دو سیگنال افزایش توامان، بازار آتی را تحت‌تاثیر قرار داد که سبب ایجاد صف خرید دو دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار، یعنی نمادهای نقره و آتی صندوق طلا شد. زعفران نیز با حمایت‌‌‌های اخیر نهادهای متولی در فصل برداشت جدید با افزایش قیمت در حال معامله است. علاوه بر تلاش‌‌‌های اخیر افراد زنجیره ارزش طلای سرخ، میزان تولیدات زعفران سال‌جاری به دلیل کم‌آبی‌‌‌ اخیر و خشکسالی، بسیار کاهش یافته است.

از این رو این انتظار وجود دارد که سال‌جاری نقطه عطفی برای واقعی شدن بهای دلاری زعفران باشد و کشور ما که تامین‌کننده عمده زعفران در بازارهای صادراتی به شمار می‌رود، جایگاه خود را در بین بازارهای خارجی با افزایش سهم بازار مستحکم کند.