قدرت‌نمایی آتی طلای سرخ

 بی‌توجهی اخیر معامله‌گران این بازار به سیگنال‌های کاهشی بازار ارز، از جمله دلایلی است که از بلوغ معاملات آتی خبر می‌دهد؛ چرا که تکانه‌های ارز را تنها متغیر اصلی تعیین‌کننده نرخ تسویه نمی‌دانند و با تکیه بر سایر داده‌های اثرگذار به پیش‌بینی دورنمای بازار اقدام می‌کنند، آن هم در شرایطی که بهای آزاد دلار از صعود بازمانده، افزایشی شدن این بازار می‌تواند شواهد احتمالی ذهنیت ایجاد کف نرخ را در بین معامله‌گران تداعی کند.

  نماد بی‌رمق پسته آتی

شواهد نشان می‌دهد که جریان معاملات نمادهای فعال تابلوی آتی بورس کالا به سیگنال‌های کاهشی که از بازار ارز مخابره می‌شود، توجه چندانی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد ذهنیت کلی اهالی بازار، کف ۲۷ هزار تومانی را برای بهای آزاد دلار منطقی می‌پندارند. از این رو سعی دارند با تکیه بر سایر عوامل اثرگذار بر نرخ تسویه قراردادهای آتی به دادوستد بپردازند. از بین محصولات کشاورزی بورس کالا، زعفران نگین با فاصله قابل توجه از سایر محصولات دادوستد می‌شود. زیره و زعفران رشته‌ای با آرامش نسبی و نوسان اندک قیمتی دادوستد می‌شوند.

این درحالی است که پسته که تنها با یک نماد بر تابلوی آتی بورس کالا حاضر است، طرفدار چندانی برای خرید و فروش ندارد و حتی در برخی از روزهای معاملاتی هفته اخیر مورد معامله قرار نگرفت. روز گذشته نیز این نماد (PSME۰۰) تا لحظه تنظیم این گزارش معامله نشد، اما بهای تسویه این محصول در معاملات ۲۲ شهریورماه ۱۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

  رونق زعفرانی تابلوی آتی بورس کالا

تابلوی معاملات آتی بورس کالا با صدرنشینی زعفران به‌عنوان جذاب‌ترین و پرحجم‌ترین محصول این بازار به معاملات خود ادامه می‌دهد. در جریان معاملات روزهای گذشته استقبال معامله‌گران از گرفتن موقعیت تعهدی برای جدیدترین سررسید راه‌اندازی‌شده این محصول با نماد SAFDY۰۰، به‌وضوح نمایان است؛ چرا که نوسان قیمتی این سررسید به گونه‌ای بود که حتی در برخی از روزها با صف خرید همراه شد. با خروج سررسید شهریور زعفران از تابلوی آتی بورس کالا، در حال حاضر این محصول با دو سررسید آبان و دی قابل معامله است که روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش با نوسان مثبت قیمتی همراه بود.

 کافی نبودن عرضه یکی از مهم‌ترین دلایلی است که زمینه‌ساز رشد قیمت زعفران نگین شده؛ چرا که این انتظار وجود دارد که به دلیل خشکسالی و افزایش جدی هزینه نهاده‌های تولید، میزان تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یابد، در حالی که با بهبود شرایط اقتصادی، تقاضا برای خریدهای داخلی و صادراتی افزایش می‌یابد. بنابراین مجموعه این عوامل دست به دست هم داده و سبب ایجاد تحرکات مثبت قیمتی برای محصول زعفران نگین شده است.

این در حالی است که در دو سال گذشته شاهد شرایطی متفاوتی بودیم. به دلیل شرایط بی‌سابقه پاندمی کرونا، محدودیت‌های حمل‌ونقل و بسته‌بودن مرزها تقاضا برای محصول زعفران به‌شدت کاهش یافته بود، اما در سال جاری علاوه بر آنکه بسیاری از مقاصد صادراتی این محصول نظیر چین که بزرگ‌ترین متقاضی زعفران تولیدی ما به شمار می‌رود، در مقابله با این ویروس موفق عمل کرده، با عمومی شدن واکسیناسیون در اقصی‌نقاط دنیا، مراحل بازیابی اقتصادهای جهان با چشم‌انداز روبه رشد و مثبتی همراه شده است. از این رو این انتظار وجود دارد که تقاضا برای صادرات زعفران افزایشی باشد. اما اینکه محصول سال جدید پاسخگوی نیاز متقاضیان خواهد بود یا خیر، چندان مشخص نیست.

به این ترتیب از سوی اهالی بازار آتی، معامله زعفران نگین به‌ویژه در سررسیدهای دورتر بسیار جذاب تلقی شده که در جریان معاملات روزهای اخیر قابل رویت بود.

  استقبال بازار از زعفران دی‌ماه

نزدیک‌ترین سررسید زعفران نگین که روز ۲۳ آبان از تابلوی آتی خارج می‌شود، روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش با بهای ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان به ازای هر گرم دادوستد شد.

 این درحالی بود که در این نماد به میزان ۵۰موقعیت خرید و فروش به صورت همزمان باز شد و مجموع موقعیت‌های این نماد را به ۵۱ هزار و ۶۳۹ رساند.

همچنین سررسید دیگر زعفران نگین که تا تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ بر روی تابلو آتی بورس کالا قابل معامله است، روز گذشته با نوسان مثبت قیمت همراه بود و تا لحظه تنظیم این گزارش با قیمت ۲۰ هزار و ۸۲۰ تومان به ازای هر گرم معامله شد.

باز شدن موقعیت خرید و فروش در هر نماد تازه راه‌اندازی شده طبیعی است، اما در این نماد با استقبال زیادی از سوی معامله‌گران همراه است. گویی علاوه بر مهاجرت نقدینگی از سایر سررسیدهای زعفران به این نماد، شاهد ورود خریداران جدید هستیم که زعفران را محصولی جذاب برای معاملات شناسایی کردند.   این سررسید تازه راه‌اندازی‌شده در حال باز کردن موقعیت‌های تعهدی همزمان است و تاکنون مجموع موقعیت خرید و فروش این نماد به صورت همزمان به میزان ۲۷ هزار و ۲۸۵ موقعیت ارزیابی می‌شود. طبق ویژگی‌های فنی تابلوی معاملات آتی، بازه نوسان قیمتی برای تمامی قراردادهای این بازار مثبت و منفی ۵ درصد در نظر گرفته شده است. نوسان نرخ تسویه روز گذشته زعفران سررسید دی‌ماه تا لحظه تنظیم این گزارش به ۳۲/ ۴درصد نیز رسید که پتانسیل ایجاد صف خرید در این نماد را به‌خوبی نشان داد.

  نقره و طلای آتی بی‌توجه به بازار جهانی این دو فلز گرانبها

نقره آتی در حال حاضر با سه نماد فعال در سه سررسید مهر، آبان و آذر روی تابلوی آتی بورس کالا قابل معامله است. برآیند ورود نقدینگی در هر سه نماد به میزان محدودی مثبت ارزیابی می‌شود. روز گذشته نقره در دو سررسید SILME۰۰ و SILAB۰۰ با نوسان مثبت قیمت همراه شد، اما در دورترین سررسید خود یعنی نقره آذرماه با کاهش محدود قیمتی نسبت به روز ماقبل معامله شد.

واحدهای صندوق طلای بازار آتی که تحت سه نماد معامله می‌شوند، روز گذشته رشد نرخ تسویه را در هر سه نماد به ثبت رساندند. جدیدترین سررسید این فلز گرانبها، با نماد ETCAZ۰۰ در بازار آتی معامله می‌شود که روز گذشته با ۴۶ درصد افزایش در موقعیت باز همراه شد، به این معنی که به صورت همزمان ۱۰۵ موقعیت خرید و فروش با هم به بازار وارد شدند. جریان غالب بازار آتی افزایشی است، اما طلا و نقره در معاملات جهانی روز گذشته کاهشی بودند و هر اونس طلا با نرخ ۱۷۸۷ دلار و اونس نقره با ۲۳ دلار و ۵۷ سنت معامله شد که برآیند نوسان هفتگی و روزانه آنها منفی بود.