بازار ابزارهای مالی بورس کالا نظیر گواهی سپرده، صندوق‌های کالایی و بازار آتی، به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی آینده قیمتی بازارها قابل معرفی هستند که با نوسان مثبت نرخ، هفته گذشته را به پایان رسانده‌اند و از بازگشت انتظارات تورمی در بازار ارز و طلا خبر می‌دهند، به‌طوری که پس از چندین ماه از آغاز سال جاری، نرخ این اوراق که حاصل تقابل عرضه و تقاضا در بورس کالاست، در سطحی بالاتر از قیمت‌های بنیادین خود قرار گرفت و به‌رغم افت‌وخیزهای محدودی که طی هفته اخیر دیده شد، برآیند آنها مثبت ارزیابی می‌شود. این مطلب تداعی‌کننده دورنمای رشد قیمت در این بازارها حداقل در کوتاه‌مدت است.

به نظر می‌رسد، منشأ اصلی شکل‌گیری ذهنیت افزایش نرخ در بین اهالی بازار، تداوم تکانه‌های صعودی بهای ارز در بازار آزاد است که به‌عنوان نیروی محرکه لازم برای رشد قیمت ابزارهای مالی به شمار می‌رود.

  دادوستد ابزارهای مالی زیر ذره‌بین

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالای ایران، تعداد سه‌میلیون و ۷۲۱ هزار گواهی سپرده کالایی در حالی مورد دادوستد قرار گرفت که با ثبت ارزش ۳۴۱ میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومانی، حجم و ارزش معاملات هفتگی نسبت به هفته ماقبل با رشد ۵/ ۲ و ۲۸ درصدی همراه شد.  به گزارش کالاخبر، طی معاملات هفته‌ای که گذشت، سکه طلا با ۲میلیون و ۸۷۳هزار و ۶۰۰ گواهی سپرده معامله‌شده در صدر بازار قرار گرفت و با ارزش ۳۲۹۴ میلیارد و ۹۷ میلیون ریالی بیشترین سهم را در ثبت ارزش کل معاملات این هفته به خود اختصاص داد.  پس از آن، زعفران نگین با ۷۹۷ هزار و ۱۳۵ گواهی سپرده به ارزش تقریبی ۱۱۲میلیارد و ۷۴۴ میلیون ریالی در جایگاه دوم معاملات این هفته ایستاد. معامله‌گران، ۴۸ هزار و ۶۶۹ گواهی سپرده زعفران پوشال را نیز دست به دست کردند و ارزش ۴/ ۵ میلیارد ریالی را برای دارایی پایه مذکور رقم زدند تا با این آمار معاملاتی، زعفران پوشال رتبه سوم حجم و ارزش معاملات هفتگی را کسب کند.  همچنین در حالی ۱۳۳۰گواهی سپرده پسته فندقی ۳۲-۳۰ در بازار خرید و فروش شد که ارزشی بالغ بر ۲میلیارد و ۴۳۹ میلیون ریال برای آن به ثبت رسید. دادوستد ۲۸۳ گواهی سپرده زیره سبز نیز رهاورد معاملات این هفته بازار مالی بورس کالای ایران بود که به ارزشی حدود ۲۰۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در هفته منتهی به ۲۲ مردادماه، یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد ۴۰ درصدی حجم معاملات را تجربه کرد.

همچنین طی هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران، ۱۲ هزار و ۱۵۵ مشتری فعال، تعداد ۷۷ هزار قرارداد آتی را بر پایه دارایی‌های زعفران‌نگین و پوشال، پسته، زیره سبز، نقره و صندوق طلا منعقد کردند و ارزش ۱۶۷۷ میلیارد و ۴۱۱ میلیون ریالی را رقم زدند.

همچنین ۴۶ هزار و ۶۴۲ قرارداد آتی زعفران نگین به ارزشی نزدیک به ۷۱۴ میلیارد ریال برای تحویل در دو سررسید شهریور و آبان ۱۴۰۰ منعقد شد. این معاملات با حضور ۶۸۲۴ مشتری فعال و با کسب سهم ۶۰ و ۴۳ درصدی از کل حجم و ارزش معاملات هفتگی در صدر معاملات این هفته قرار گرفت.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، ۱۰۱۹ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز برای سررسیدهای شهریور و آبان‌ماه در حالی منعقد شد که ارزش ۱۲ میلیارد ریالی برای این دارایی پایه به ثبت رسید. معامله‌گران تعداد ۲۴ هزار و ۷۳۶ قرارداد آتی نقره را نیز در دو سررسید مرداد و مهرماه امسال در حالی منعقد کردند که این تعداد قرارداد منعقده، ارزش بیش از ۵۱۹ میلیارد و ۷۷۱ میلیون ریالی را در پی داشت. دارایی مذکور نیز از نظر حجم و ارزش معاملاتی جایگاه دوم را بعد از زعفران نگین به خود اختصاص داد. ثبت انعقاد ۴۲۹۹ قرارداد آتی صندوق طلا برای دو سررسید مهر و مردادماه امسال با ارزش ۳۷۸ میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریالی همراه شد تا این دارایی پایه، رتبه سوم را در حجم و ارزش معاملات این هفته کسب کند. معامله‌گران ۲۷۰ قرارداد آتی پسته را نیز در سررسیدهای مرداد و مهرماه سال جاری منعقد کردند و ارزش ۴۹ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.