به گزارش «کالاخبر»، محصول زعفران در کشور با نوسانات قیمتی مواجه بوده و همواره در اختیار دلالان و برخی از صادرکنندگان بوده است. به‌طوری‌که این واسطه‌ها در زمان افت قیمت محصول، سودهای کلانی به جیب می‌زنند. در اوایل خرداد ۹۷ پس از گذشت ۱۰ سال از راه‌اندازی قراردادهای آتی سکه، معاملات آتی زعفران به منظور شفافیت قیمتی، پوشش ریسک نوسانات قیمت و همچنین کوتاه کردن دست دلالان از این بازار در بورس کالا راه‌اندازی شد.

خبرگزاری«ایسنا» در رابطه با مزایای معاملات زعفران در بورس کالای ایران به گفت‌وگو با حمیدرضا برادران شرکا پرداخته است. وی که اقتصاددان و کارشناس ارشد اقتصادی و استاد بازنشسته دانـشـکـده دانشگاه علامه طبـاطبـایـی است، معاون رئیس‌جمهوری ایران در دولت هفتم بوده و عنوان ریاست و معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ریاست و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دبیری علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فلوریدای ایالات‌متحده آمریکا را در کارنامه کاری خود دارد.

شرکا در بیان مزایای راه‌اندازی معاملات آتی زعفران گفت: راه‌اندازی این معاملات برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌طور همزمان مزیت‌های زیادی دارد که اصلی‌ترین آن، پوشش ریسک‌های قیمتی است. هنگامی که یک تولیدکننده می‌تواند از امروز محصول را برای آینده با قیمتی مناسب به فروش برساند، علاوه بر اینکه انگیزه وی برای افزایش تولید دو چندان می‌شود، از افت قیمت زعفران در زمان برداشت محصول تحت‌تاثیر اقدامات دلال‌ها نیز در امان می‌ماند. البته مصرف‌کنندگان نیز که از قیمت زعفران در آینده اطمینان ندارند، می‌توانند از امروز به مقدار نیاز و با قیمتی مشخص خرید کنند و به این ترتیب آنها نیز از نوسان قیمت در آینده بیمه می‌شوند.

  ارزشمندی خوشحالی زعفران‌کاران

این استاد اقتصاد با بیان اینکه هنوز بسیاری از کشاورزان از مزایای راه‌اندازی معاملات آتی زعفران اطلاع کافی ندارند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم کشاورزان به‌رغم اینکه شاید هنوز از مزایای این بازار مطلع نباشند، از این روندی که در پی شفافیت قیمتی در بازار زعفران به کمک بورس ایجاد شده، خوشحال هستند و ما در طول یک‌سال اخیر به کمک بورس کالا توانستیم قیمت محصول را به قیمت واقعی آن نزدیک کنیم.وی ادامه داد: گرچه در این رابطه راهی طولانی در پیش‌رو داریم که امیدواریم با همکاری همه دست‌اندرکاران بازار زعفران اعم از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان بتوانیم به نقش کامل و واقعی بورس کالا در سطح بین‌المللی نیز دست یابیم. شرکا تاکید کرد: طبیعی است که با در اختیار داشتن سهم حدود ۹۰ درصدی از حجم تولید زعفران در جهان، باید مرجع قیمتی این محصول را نیز در اختیار داشته باشیم. چون تمام دنیا قبول دارند که ایران تولیدکننده عمده و اول زعفران جهان است و براساس منطق، حق ماست که بتوانیم به کمک بورس کالا مرجع قیمتی دنیا باشیم.

  راه‌اندازی فدراسیون زعفران

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی تاکید کرد: البته بنده معتقدم یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم اقدامات توسعه‌ای زیادی در آن انجام دهیم، در حوزه تولید محصولات کشاورزی و صادرات آن است که می‌توان از بستر بورس برای توسعه آنها بهره برد؛ چراکه ایران در حوزه محصولات کشاورزی قابلیت رقابتی زیادی را با دیگر کشورها در اختیار دارد. در این رابطه، بنده معتقدم ما مثل بسیاری از کشورهای موفق دنیا نیازمند راه‌اندازی فدراسیونی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران هستیم تا به کمک آنها اقدامات توسعه‌ای بیشتری را به کمک بخش‌خصوصی انجام دهیم. البته به این معنا نیست که نمی‌خواهیم از دولت کمک بگیریم؛ بلکه ممکن است همین فدراسیون‌ها در روند اموری که به آنها واگذار می‌شود، بتوانند از تسهیلگری و نقش حمایتی دولت بهره بگیرند. چراکه گاهی بخش‌خصوصی نیازمند دریافت تسهیلات یا تصویب قوانین جدید در مجلس بوده و در این موارد، پیشرفت امور و انجام اقدامات توسعه‌ای به نقش و حمایت دولت وابسته است.