مهدی کاظمی‌اسفه در گفت‌وگو با تسنیم گفت: عرضه زعفران در بورس کالا علاوه بر اینکه به واقعی شدن قیمت این محصول کمک کرده است، موجب شده تا دست واسطه‌ها نیز از این بازار کوتاه شده و شاهد این اتفاق باشیم که کشاورزان با رضایت بیشتری اقدام به کاشت و فروش زعفران خود کنند.این کارشناس اقتصادی افزود:‌ از سوی دیگر با توجه به اینکه هر‌چه زعفران با‌کیفیت‌تر باشد، در بورس کالای ایران تقاضای بالاتری برای آن وجود دارد و خریداران قیمت مناسبی برای آن پرداخت می‌کنند، عرضه زعفران در بورس نیز موجب ارتقای کیفیت این محصول شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با این توضیحات، قیمت زعفران در هفته‌های گذشته افت نسبی داشته است، اذعان کرد: با توجه به اینکه این روزها زمان برداشت زعفران است، طبیعی است که عرضه این محصول به مرور افزایش ‌یابد؛ بنابراین افت قیمت زعفران در این شرایط موضوعی غیرمنطقی و غیرطبیعی نیست.به گفته کاظمی‌اسفه، این در حالی است که شرایط کنونی بازار زعفران طبیعی بوده و هم‌اکنون بازار در حال بازیابی خود است که این اتفاق به این مفهوم است که بازار کنونی زعفران با واقعیت‌های موجود همخوانی دارد. وی همچنین درخصوص دورنمای عرضه زعفران در بورس کالا تصریح کرد: پاسخ این پرسش را می‌توان در میزان استقبال کشاورزان از عرضه این محصول در بورس جست‌وجو کرد. بنابراین با توجه به استقبال زعفران‌کاران از دادوستد زعفران در بورس کالا، به‌نظر می‌رسد رفته‌رفته و بیش از پیش شاهد عرضه زعفران و استقبال کشاورزان از حضور در بورس باشیم.

کاظمی‌اسفه افزود: این در شرایطی است که بارش‌های فعلی نیز این امیدواری‌ را در کشاورزان ایجاد کرده است که سال پررونقی را در زمینه تولید زعفران پیش‌رو داشته باشیم و این موضوع نیز نویدبخش این مطلب است که با گذشت زمان با توجه به مجموعه عوامل اشاره شده، شاهد افزایش عرضه زعفران در بورس کالا باشیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به فعالیت انبار بخش خصوصی در زمینه پذیرش و عرضه زعفران در بورس کالا گفت: بدون‌شک پذیرش انبارهای جدید زعفران، موجب خواهد شد تا دسترسی کشاورزان به بورس افزایش یافته و زعفران‌کاران از انگیزه بیشتری برای عرضه محصول خود در بورس برخوردار شوند. ضمن اینکه این موضوع به کمرنگ شدن نقش و حضور دلالان در بازار زعفران کمک بیشتری خواهد کرد.عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اضافه کرد: پذیرش انبار نه تنها در خراسان که مهد تولید زعفران است، بلکه در سایر استان‌های تولیدکننده زعفران می‌تواند به رونق مضاعف این بازار کمک کرده و خریداران بیشتری را به سمت بورس کالا و خرید زعفران از این بازار جذب کند.