تقویت منابع مالی شرکت فولادغرب آسیا

«ایران متافو» منعقد شد، گفت: از این پس تامین مالی پروژه‌های شرکت فولادغرب آسیا و نیز فروش محصولات این شرکت شامل ورق‌سرد و فول‌هارد، تا سقف ۱۵ هزار تن توسط شرکت جدیدالتاسیس خدمات بازرگانی فولادغرب آسیا انجام خواهد شد.مدیرعامل فولاد غرب آسیا درخصوص دلایل انعقاد این قرارداد خاطرنشان کرد: شرکت فولاد غرب آسیا در برنامه توسعه خود افزایش ظرفیت تا سقف ۸۰۰ هزارتن‌ را دیده و برای دستیابی به این هدف به منابع مالی نیاز داشت.

وی تصریح کرد: در راستای بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم که تهیه مواد اولیه را به‌صورت نقدى از بورس انجام دهیم. اما ازآنجایی که فولاد غرب آسیا توان مالی برای این اقدام نداشت، تاسیس شرکت خدمات بازرگانی فولاد غرب آسیا در برنامه شرکت قرار گرفت تا خرید مواد اولیه از فولاد مبارکه اصفهان نقدی انجام شود.

مدیرعامل فولاد غرب آسیا با اشاره به اینکه برای ۵۰۰ هزارتن تولید به ۲هزارمیلیارد تومان سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: از آنجایی که هیچ بانکی نمی‌تواند این میزان نقدینگی را تامین کند، مجبور شدیم شرکت را به مصرف‌کننده‌های اساسی، متصل کنیم‌.

به گفته وی، از سوی دیگر در بخش ظرفیت خالی شرکت که باید از مبارکه خرید کرده و ورق سرد تولید کند، از نقدینگی برخوردار نبودیم از این رو نسبت به ایجاد شرکت بازرگانی فولاد غرب آسیا اقدام کردیم.وی با اشاره به اینکه این شرکت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارد، افزود: یک‌سوم این مبلغ یعنی ۱۵۰ میلیارد تومان از بازار و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از تولیدکنندگان تهیه می‌شود و همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان مابقی توسط شرکت خدمات بازرگانی فولادغرب آسیا از منابع مختلف تامین می‌شود.

به گفته سلیمانی، شرکت خدمات بازرگانی فولادغرب آسیا مواداولیه و کالاهای موردنیاز کارخانه را از طریق بورس خریداری خواهد کرد.وی تصریح کرد: همچنین از این پس، ماهانه ۱۵ هزار تن محصولات کارخانه به شرکت خدمات بازرگانی ارائه می‌شود و از طریق این شرکت به مشتریان خود عرضه می‌شود.

 سه طرح صنعتی در شرکت فولاد غرب آسیا در پایان هفته دولت با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای‌اسلامی، استاندار قم و برخی دیگر از مقامات کشوری و استانی به‌طور رسمی افتتاح شد.پس از افتتاح پروژه‌های شرکت فولاد غرب آسیا و بازدید لاریجانی از بخش‌های مختلف این شرکت، جشن دستیابی به تولید ۴۰ هزار تن شرکت فولاد غرب آسیا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. علیرضا عاطفی‌فر، مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی فولادغرب آسیا نیز در این مراسم با بیان اینکه سیاست هلدینگ فولادغرب آسیا در جهت تامین منابع مالی و ایجاد رونق در صنعت است، گفت: این قرارداد در راستای توسعه فعالیت‌های فولادغرب و ایجاد خطوط جدید شرکت و نیز پر کردن بخشی از ظرفیت کارخانه است.

شرکت فولاد غرب آسیا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۳ برای اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال با ضخامت نهایی۱۸ تا ۳ میلیمتر، عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیمتر و وزن هر کلاف ۶ تا ۳۰ تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و زیربنای ۴۰ هزار متر مربع در استان قم، ۳۰ کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد. عمده‌ محصولات این شرکت در خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و... مصرف می‌شود.