به گزارش «دنیای اقتصاد» علیرضا ابراهیمی مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) درباره کمبود آب در صنعت فولاد گفت: تجارت فولاد بدون توجه به پایداری و بدون توجه به مقوله‌ آب، به‌طور حتم امکان‌پذیر نخواهد بود. وی افزود: به کرات مطرح می‌شود که چرا فولادسازی در مرکز کشور و در مناطق بی‌آب واقع شده است؛ به‌رغم آنکه صنعت فولاد به شدت صنعتی آب بر است. مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو درباره اینکه بر‌اساس استاندارد جهانی به ازای هر کیلوگرم فولاد ۲۳۰ لیتر آب مصرف می‌شود، افزود: این امر پایه و اساس علمی ندارد؛ زیرا فولادسازی ایران با هیچ فولادسازی‌ دیگری در دنیا قابل مقایسه نیست. برای اینکه تمام فولادسازی‌های ما مداربسته است. به گفته ابراهیمی در ایران آب را در چرخه‌های بسته مصرف می‌کنیم. به‌طور مثال در شرکت میدکو، کل مصرف آبی که در کل زنجیره یعنی از سنگ معدن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولادسازی استفاده می‌شود زیر ۶ لیتر به ازای هر کیلوگرم است. وی افزود: میدکو که از بهترین و به‌روزترین تکنولوژی برخوردار است، فقط ۶ لیتر به ازای هر کیلوگرم فولاد آب مصرف می‌کند و بعید است که فولادسازی در ایران وجود داشته باشد که بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف داشته باشد.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو، در روش احیای مستقیم، ۶/ ۵ و در روش کوره‌بلند ۳/ ۵ لیتر آب بیشتر مصرف نمی‌شود.  ابراهیمی با تاکید بر اینکه با کمبود ذخایر آبی مواجهیم، افزود: براساس مطالعات بانک جهانی، در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ در ایران براساس مدل خوشبینانه ۵ میلیارد مترمکعب و براساس مدل بدبینانه ۶۵ میلیارد مترمکعب کمبود آب داریم که تقریبا متوسط آن ۴۰ میلیارد مترمکعب می‌شود. به گفته وی، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت آب‌و‌فاضلاب، هم اکنون میزان مصرف آب در کشور سالانه ۹۶ میلیارد مترمکعب است که در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ با ۴۰ میلیارد مترمکعب کمبود آب مواجه خواهیم بود. مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو تصریح کرد: در حال حاضر در ایران میزان مصرف آب در بخش صنعت ۲ و در بخش خانگی ۶ درصد است؛ اما بین ۹۲ تا ۹۴ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. این در حالی است که متوسط مصرف آب در دنیا در بخش صنعت ۲۲ درصد است.

ابراهیمی گفت: کشورهایی با درآمد پایین و متوسط ۱۰ درصد و کشورهایی با درآمد بالا، نزدیک به ۶۰ درصد آب مصرفی‌شان در بخش صنعت است. وی افزایش میزان بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی و خانگی که مصرف آب دارند و توسعه‌‌تامین آب از طریق انتقال آن از خلیج فارس به دریای خزر و کاهش تقاضا را از راهکارهای اساسی برای مدیریت بحران آب برشمرد و افزود: کاهش تقاضا راحت‌ترین و عملیاتی‌ترین راهکار است. مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو گفت: در مناطقی مانند کرمان که از مزیت معدن برخوردار است، می‌توان به ازای یک تن فولاد، ۴ تن ماده‌ اولیه حمل کرد. به گونه‌ای که در صورت توسعه صنعتی از سوی فولاد‌ساز، اقتصاد جایگزین ایجاد خواهد شد. در واقع به جای کشاورزی در بخش فولاد اشتغالزایی بیشتر صورت می‌گیرد و در این صورت می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد. ابراهیمی تصریح کرد: این شرکت که در حداکثر ظرفیت حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در یک سال آب مصرف می‌کند، مجموعه‌ بسیار پراکنده است که در یک مکان مستقر نشده و در شهرهای مختلف در نزدیک به ۲ هزار کیلومتر فاصله از یکدیگر قرار گرفته است.

به گفته وی، در مجموع میزان مصرف آب استان کرمان سالانه ۲/ ۶ میلیارد مترمکعب است که ۹۴ درصد آن در بخش کشاورزی و برای پسته‌کاری استفاده می‌شود. از این رو نیم درصد کل مصارف آبی استان کرمان در فولادسازی و طرح‌های میدکو از کنسانتره تا فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابراهیمی با اشاره به اینکه مجموع نیروی شاغل استان در بخش کشاورزی ۲۱۵ هزار نفر، در بخش صنعت ۲۱۰ هزار نفر و در بخش خدمات ۲۳۵ هزار نفر است، افزود: میدکو با نیم درصد مصرف آب، ۲۵ درصد اشتغال تولید می‌کند که این میزان اشتغال بار کشاورزی و میزان مصرف را کاهش می‌دهد. وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده کمترین مصرف آب را، چرخه‌ فولادسازی در کل کشور دارد و حتی از میانگین‌ جهانی هم بسیار پایین‌تر است که از حداکثر بازگردانی آب برخوردار است. مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی میدکو گفت: در حال حاضر دو سوم از نیاز آبی میدکو از طریق پساب تامین می‌شود و به هیچ عنوان فشاری به آب‌خوان‌ها وارد نمی‌کنیم. به گفته وی، برنامه‌ درازمدت میدکو این است که ۱۰۰ درصد آب مصرفی شرکت از طریق پساب تامین شود.