زیرا ایران با دارا بودن ۱۷ درصد سطح زیر کشت خرمای جهان طبق سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش بین‌المللی کشت بافت خرما، ۱۳ درصد تولید خرمای جهان را در اختیار دارد و این نقش و جایگاه، بر لزوم یافتن راهکارهای مناسب برای حمایت از این بازار تاکید می‌کند.همچنین «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص یکی از دغدغه‌های طرح شده درخصوص خرما معتقد است این محصول کشاورزی همچون سایر محصولات بهتر است در بورس کالا عرضه شود؛ شاید با این روش دیگر نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد. بر همین اساس وزیر اقتصاد از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته بود هر چه سریع‌تر مقدمات عرضه محصول خرما در بورس کالا را فراهم آورند.به این ترتیب صحبت‌های اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی به صراحت نشان می‌دهد که دولت ذات معاملات براساس سیاست قیمت تضمینی را به‌عنوان یک راهکار برای حمایت از بخش کشاورزی و کاهش هزینه‌های دولت به رسمیت شناخته، از طرفی می‌داند که این فرصت را باید برای سایر بازارهای محصولات کشاورزی نیز در نظر گرفت.در همین رابطه با «سید‌راضی نوری»، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص عرضه خرما در بورس کالای ایران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 عرضه محصولات کشاورزی به ویژه خرما در بورس کالا را چطور ارزیابی می‌کنید و از نظر شما بورس کالا چه نقشی در جذب مخاطبان برای بازار محصولات مختلف دارد؟

بورس کالای ایران با شکل‌دهی یک بازار منسجم و اطلاعات قیمتی شفاف، فضای مناسبی را برای کالاهای مختلف به ویژه در بخش کشاورزی ایجاد کرده که این موقعیت علاوه بر توسعه بازار، فرصت‌های مناسبی را نیز برای جذب سرمایه‌گذاران و صادرات محصولات فراهم آورده است. نکته مثبت و حائز اهمیت این بازار مالی این است که با توجه به ساختار شفافی که در ذات آن وجود دارد دیگر جایی برای حرف و حدیث‌های نرخ‌های متفاوت خرما در بازار آزاد باقی نمی‌گذارد. از طرفی نیز اظهارنظرهای غیر‌کارشناسی دیگر موجب هیجانات و ناملایمت‌های قیمتی در بازار این محصول نمی‌شود. از همه مهم‌تر آنکه مشخص شدن مبدا تولید، قیمت‌گذاری شفاف و مولفه‌های اقتصادی داخلی از دستاوردها و مزیت‌های عرضه خرما در بورس کالا است که این موضوع خود مزیت بزرگی برای جذب معامله‌گران خواهد بود.

 آیا با توجه به تفکر سنتی کشاورزان می‌توان انگیزه آنها را برای ورود به بورس کالا افزایش داد؟

 محصولات خشکبار به ویژه خرما و پسته به‌صورت خرده‌فروشی در بازار عرضه می‌شوند، بر همین اساس این موضوع موجب عدم ورود برخی محصولات به بورس کالا در گذشته شده بود؛ چرا که به دلیل ناآشنایی کشاورزان با معاملات در بورس این نگرانی برایشان به وجود می‌آمد که با ورود به این بازار مالی، بازار خرده‌فروشی خودشان را از دست بدهند که این موضوع به تفکر سنتی کشاورزان ما باز‌گشته و نیاز به آموزش بیشتری دارد.

 ورود کشاورزان به بورس چه فوایدی برایشان در پی خواهد داشت؟

همیشه بحث اتحاد موج مثبتی را به همراه داشته است؛ تعاونی‌های کشاورزان می‌توانند با هماهنگی با یکدیگر، محصولات خود را تجمیع کرده و به فروش برسانند و موجب حذف دلالان از زنجیره تامین محصولات کشاورزی شوند که این امر علاوه بر تقویت بورس کالا موجب آن خواهد شد که تعاونی‌ها بتوانند در فضایی شفاف محصولات خود را به خریداران عمده واقعی و نه دلالان، عرضه کنند. بنابراین حذف دلالان و واسطه‌های غیرضروری، بدون شک باعث می‌شود که منافع بیشتری نصیب کشاورزان شود و محصول نیز با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

 آیا حذف دلالان از چرخه فروش محصولات کشاورزی با عرضه آنها در بورس کالا راهکاری اصولی برای فروش بدون واسطه محصولات و اختصاص سود بیشتر به کشاورز تلقی می‌شود؟

بدیهی است زمانی که محصول از طریق تولید به مصرف در گردونه بازار فروش قرار بگیرد، محصول با نرخ مناسب و منطقی به فروش می‌رسد تا علاوه بر کشاورز، مصرف‌کننده نیز از شرایط تبادلات تجاری رضایتمند باشد؛ همچنین ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی را میان تولیدکننده و مصرف‌کننده برقرار خواهد کرد.