بانک صنعت و معدن برای نخستین بار در کشور عملیات انتقال وجه بین بانکی مشتری به مشتری را از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) راه‌اندازی کرد.

معاون برنامه‌ریزی و سیستم‌های بانک صنعت و معدن ضمن اعلام این خبر گفت: بانک مرکزی، در دوم مرداد سال جاری با صدور گواهی، مجوز انجام عملیات از طریق سیستم ساتنا را به بانک صنعت و معدن داد. «محمدرضا سلطانخواه» در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: در سیستم جدیدی که‌از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) در بانک مرکزی راه‌اندازی شده، امکان انتقال الکترونیکی وجوه بین بانک‌ها فراهم شده است.

وی افزود: پیش از راه‌اندازی این سیستم، مشتری برای انتقال وجه از یک بانک به بانک دیگر باید از طریق چک رمزدار و چک بانکی اقدام می‌کرد که این فرآیند طولانی بود و تسویه بین‌بانکی آن ۴۸ساعت طول می‌کشد.

وی افزود: با راه‌اندازی سیستم ساتنا مشتریان بانک صنعت و معدن اگر بخواهند وجهی را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنند، کافی است موضوع را اعلام کنند تا انتقال وجه با یک فرمان انجام‌ شود.

سلطانخواه با بیان اینکه انتقال وجه در این سیستم از طریق بانک مرکزی و به‌صورت آن لاین انجام می‌شود، افزود: فرآیند کار به این صورت است که پیام به بانک مرکزی منتقل می‌شود اگر حساب مبدا موجودی داشته باشد، فرمان انتقال وجه به حساب مقصد اجرا می‌شود. وی افزود: عملیات اجرایی راه‌اندازی سیستم ساتنا در بانک صنعت و معدن از مرداد ماه سال گذشته به صورت جدی با نصب سیستم در شرکت ملی انفورماتیک آغاز شد و بعد از یکسال در مرداد ماه امسال به بهره‌برداری رسید.

سلطانخواه، در مورد مزایای سیستم ساتنا گفت: با راه‌اندازی این سیستم امکان مدیریت بر نقدینگی توسط بانک‌ها بیشتر می‌شود، همچنین ساتنا در آینده می‌تواند امکانات خوبی از نظر انتقال الکترونیکی وجوه، سرعت در عملیات و کاهش هزینه را فراهم کند. وی با اشاره به اینکه جلوگیری از پولشویی از دیگر مزایای سیستم ساتنا است، افزود: جلوگیری از پولشویی سبب می‌شود رتبه کشور از نظر فساد مالی بهبود یافته و اعتبار بانکی ایران در سطح جهان افزایش یابد.