واکنش تهران به بیانیه ضدایرانی گروه هفت/ توصیه می‌کنیم از سیاست‌های مخرب گذشته فاصله بگیرید

ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای در واکنش به برخی از مفاد بیانیه سران گروه هفت در مورد ایران، ضمن تاکید بر ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اشاره بیانیه گروه هفت به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأییدی بر رویکرد سیاسی این قطعنامه و بانیان آن و سوءاستفاده برخی دولت‌ها از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست.

وی  در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده و همکاری فنی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف مصرح خود ادامه می‌دهد و طرحها و پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را مطابق با معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه جامع پادمان، فارغ از فشارها و فضاسازی‌های سیاسی به پیش می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن یادآوری اقدامات غیرقانونی آمریکا و سه کشور اروپایی به عنوان ریشه و دلیل اصلی شرایط موجود، اثبات حسن نیت و پرهیز این کشورها از اقدامات سیاست زده بی‌نتیجه را لازمه پرداختن به نگرانی متقابل همه طرف‌ها دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تصریح بر نقش سازنده و ثبات ساز کشورمان در مسیر استقرار امنیت پایدار در منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و دفاع از امنیت و منافع ملی خود در برابر هرگونه رفتار و اقدام نسنجیده، قاطعانه عمل خواهد کرد.

کنعانی با تاکید بر تعهد تزلزل ناپذیر کشورمان به رعایت حقوق بشر خاطرنشان ساخت؛ تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی اکنون با چالش های مهمی مواجه است که فوری‌ترین آن بی‌تفاوتی و بی‌عملی سران کشورهای گروه هفت نسبت به «کشتار نظام‌مند» و گسترده فلسطینیان توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است.

کنعانی در خصوص تحولات اوکراین یادآور شد؛ همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اقدامی صرفا با اهداف مغرضانه سیاسی است.

وی خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخی کشورها با انگیزه‌های سیاسی و با توسل به طرح ادعاهای واهی و اثبات نشده، سعی در تداوم بکارگیری سیاست ناکارآمد و شکست خورده خود برای اعمال و تداوم تحریم‌ها علیه ملت ایران دارند. فلذا به گروه هفت توصیه می‌کنیم با درس گرفتن از تجارب قبل، از سیاست‌های مخرب گذشته فاصله بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.